کد خبر: ۲۱۶۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶

سلامت آقایان بازنشسته در برزخ بی‌توجهی

مریم کاظمی

مدیرمسئول نشریه دنیای بازنشسته

دوستی نقل می‌کرد یکی از بستگانش که چند ماه از بازنشستگی‌اش سپری‌شده بود متأسفانه به دلیل عارضه قلبی از دنیا رفت .

روایت‌هایی ازاین‌دست را در خصوص بازنشستگان بسیار شنیده‌ایم. کسانی که با هزاران امید و آرزو پا به دوران بازنشستگی نهند تا پس از یک دوره فشرده کاری و سپری نمودن چالش‌ها و سختی‌های بسیار در ساحل بازنشستگی آرامشی تجربه کنند، اما دریغ از که اجل مهلت نداده و ضمن پرپر شدن آمال و آرزوی آنان، خانواده نیز متأثر از این رویداد تلخ قد خم نموده.

 واقعیت ماجرا چیست ؟ چرا امید به زندگی در مردان بازنشسته در مقایسه با زنان، پایین است؟ چرا در شرایط مشابه زنان بازنشسته از سلامت بهتری برخوردار و عمر طولانی‌تری را تجربه می‌کنند؟

 واقعیت این است که توجه به مقوله سلامت و چکاپ های دوره‌ای در زنان بیشتر از مردان برجسته است. زنان به دلیل ماهیت فیزیولوژیک خود مراجعات بیشتری به مراکز درمانی داشته و در معرض مشاوره‌های گوناگون هستند که این مشاوره‌ها خود بستری برای توجه بیشتر آنان به مقوله سلامت و چکاپ های دوره‌ای می‌باشد. اما آقایان اگرچه سنگینی و سختی کارهای زندگی را بیشتر به دوش می‌کشند ولی در مقوله سلامت کمی سهل‌انگارند و به چکاپ های دوره‌ای توجه نمی‌کنند، از وضعیت فشارخون و چربی و قند خون خود مطلع نیستند و بیشتر مواقع به‌صورت اتفاقی و درحالی‌که مشکلات و پیشرفت‌های بیماری به مرحله خطرناکی رسیده است از آن آگاه می‌شوند. از سوی دیگر خویشتن‌داری آقایان و عدم بروز احساساتی نظیر غم و ناراحتی، خشم و دلخوری و استرس بالا بروز بیماری را در آنان دوچندان می‌کند. درحالی‌که خانم‌ها روش‌های معمولی همدلی، همدردی ، گفت‌وگو و بروز احساسات را بهتر مدیریت می‌نمایند .

نکات مطرح‌شده واقعیت تلخی در خصوص سلامت جامعه مردان بازنشسته  روایت می‌کند که این وضعیت می‌طلبد تا هم مردان و هم نهادهای متولی بازنشستگی در خصوص برجسته‌سازی مقوله سلامت به‌ویژه بیماری‌هایی که در دوران میان‌سالی و بازنشستگی ریسک بروز و ظهور آن بیشتر است، همت کنند. اگر سازمان‌های متولی بازنشستگی وظایف خویش را در حوزه سلامت نیروهای انسانی خود به‌درستی انجام دهند و با برگزاری جلسات مشاوره ، اطلاع‌رسانی و آموزش در بخش سلامت به آنان کمک نمایند به‌طورقطع بازنشستگان نظیر فردی که در مقدمه این بحث گفته شد ، عمر طولانی‌تری را تجربه می‌کردند. اگر از وظایف و مسئولیت‌های صندوق‌های بازنشستگی و نهادهای متولی سلامت عبور کنیم، خود آقایان بازنشسته نیز باید با پند گیری از اتفاقاتی ازاین‌دست، مراجعات دوره‌ای خود را به پزشکان معتمد و مراکز درمانی ، مدیریت کنند . گاهی اوقات اندازه‌گیری ساده فشارخون، تست ساده  قند خون و یک نوار قلب و .... می‌تواند از رخدادی جبران‌ناپذیر پیشگیری کنند. مخاطب من بازنشستگان سخت‌کوشی هستند که به دلیل این بی‌توجهی‌ها در معرض مخاطرات و بیماری‌ها قرار دارند. شاید اغلب بیماری‌ها منجر به فقدان افراد نیز نگردد ولی تبعات و پیامدهای آن خانواده و خود فرد را تا پایان عمر درگیر می‌نماید.

امروز به لطف نظام سلامت فراگیر به‌ویژه برخورداری بازنشستگان از بیمه‌های پایه، مراجعه به پزشکان و مشاوران سلامت کار پرهزینه‌ای نیست  و آثار و برکات آن بسیار ارزشمند از وقت و هزینه حداقلی است که مصروف آن می‌گردد . به‌طورقطع عمر و جان این عزیزان گران‌بهاتر از آنی است که با این غفلت‌های سهوی به خطر بیافتد .از سوی دیگر بانوان نیز در این خصوص می‌توانند مشوق همسران خود بوده و آنان را در جهت ارزیابی سلامت خویش ترغیب نمایند. ما در حوزه سلامت مردان نیازمند یک جنبش رسانه‌ای هستیم، رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی، رسانه‌های مکتوب و فعالان در عرصه مجازی که در عرصه سلامت اجتماعی را دارند، باید در برجسته‌سازی تهدیدهای  بازنشستگان در حوزه سلامت به‌ویژه جامعه مردان تلاش نمایند. اگر مقوله سلامت جدی گرفته شود و در همه دوران زندگی علی‌الخصوص دوران میان‌سالی و سالمندی اجرایی گردد، کیفیت زندگی و دوام آن ارتقا می‌یابند و ناگفته نماند که اگر توجه به‌سلامت تبدیل به فرهنگ‌عامه و مردم شود و همگان به‌ویژه آقایان آن را در بر برنامه خویش بگنجانند ،علاوه بر آثار و برکات فردی، برای نظام اجتماعی و اقتصاد کشور نیز مفید و مؤثر می‌باشد. چراکه کاهش بیماران، کاهش معلولان و کاهش خانواده‌های فاقد سرپرست ، صرفه‌جویی است که در طولانی‌مدت از مجرای توجه به موضوع پراهمیت سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها محقق می‌گردد.

بیاییم برای زندگی بهتر به‌سلامت خویش بهاداده و در تضمین و تأمین آن کوتاهی نکنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار