کد خبر: ۱۰۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
برخی انتقادهای مطرح شده به این طرح، ناشی از بی‌اطلاعی افراد از سیاست‌های کلان کشور بوده و اساسا قرار نیست اقدامی بدون هماهنگی کلان از سوی دولت انجام شود.
به گزارش تجارت آنلاین و به نقل از ایسنا، درحالی که طرح موضوع مشارکت وزارت نفت در صادرات برق در ما‌ه‌های اخیر با واکنش‌های مختلفی مواجه شده، وزارت نفت در توضیحاتی برخی از ابهام‌های این طرح را تشریح کرد.
 
اکبر نعمت‌اللهی، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت در گفت‌وگو با ایسنا درباره واکنش‌های مختلف به اعلام آمادگی وزارت نفت برای همکاری در تولید و صادرات برق، گفت: برخی انتقادهای مطرح شده به این طرح، ناشی از بی‌اطلاعی افراد از سیاست‌های کلان کشور بوده و اساسا قرار نیست اقدامی بدون هماهنگی کلان از سوی دولت انجام شود.
 
به گفته وی، باتوجه به این‌که وزارت نفت برنامه‌های مفصلی را برای افزایش تولید گاز در کشور اجرا کرده است، از سال آینده تولید گاز مازاد بر نیاز مصرف داخلی خواهد بود که قطعا باید از هم‌اکنون برای بازارهای صادراتی این محصول ارزشمند برنامه‌ریزی کرد.
 
این مقام مسئول در وزارت نفت ادامه داد: طبیعتا باتوجه به این‌که کشورهای همسایه از اهداف اصلی صادرات گاز ایران هستند، مطالعات انجام‌شده نشان داده است در کشورهایی مانند ترکیه و عراق، تقاضا برای برق بالاتر از گاز است که به همین منظور برای مشارکت در صادرات برق به این مناطق سیاست‌گذاری شده است. این درحالی است که علاوه بر این موضوع، تبدیل گاز به برق و صادرات برق قطعا ارزش افزوده و سودآوری بیشتری برای کشور نسبت به خام‌فروشی گاز دارد.
 
وی در ادامه تاکید کرد: وزارت نفت از همان ابتدا به منظورتحقق بند 13سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و باهدف تنوع بخشی به روش های صادرات گاز و افزایش صادرات برق در زمینه تامین گاز مورد نیاز برای تولید و صادرات برق اعلام آمادگی کرد.
 
نعمت‌اللهی درباره واکنش برخی مسئولان وزارت نیرو درباره لزوم هماهنگی این اقدام با وزارت نیرو تصریح کرد: از همان ابتدا به تمام شرکت‌های خصوصی که مایل به مشارکت در این طرح بوده‌اند اعلام کرده‌ایم که هرگونه اقدام منوط به اخذ مجوزهای لازم از وزارت نیرو است و آن‌ها پس از اخذ مجوزهای لازم از آن وزارتخانه، می‌توانند روی مشارکت شرکت نفت برای تامین گاز مورد نیاز خود حساب کنند.
 
وی افزود: البته بخشی از این طرح شامل ساخت نیروگاه در داخل خاک کشور مقصد است که قطعا چنین کاری نیازکند اخذ مجوز از نهادهای ذیربط در آن‌کشورها خواهد بود، همچنین ممکن است جهت استفاده کمتر از شبکه سراسری برق کشور، نیروگاه‌هایی در مرز کشور با کشورهای هدف تاسیس شوند که این اقدام‌ها همه با اخذ مجوزهای لازم انجام خواهد گرفت.
 
به گفته وی، ،وزارت نفت (از طریق شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران حسب مورد) مسئولیت تامین گاز مورد نیازرا برای تولید برق با هدف صادرات به مقدار و در نقطه مورد توافق بر عهده خواهد گرفت و گاز مورد نیاز را به عنوان آورده شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران به عنوان سرمایه گذار تحویل خواهد داد.
 
این مقام مسئول ادامه داد: همان‌طور که پیشتر نیز اعلام شده بود، کلیه مسئولیت‌های مربوط به سرمایه گذاری برای تبدیل گاز به برق با راندمان حرارتی مورد توافق، کسب مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه، تاسیسات لازم برای انتقال و صادرات برق و نیز بازاریابی برق تولیدی در کشور هدف، برعهده سرمایه گذار خواهد بودو مسئولیت تامین منابع مالی برای احداث نیروگاه (اعم از بخش فاینانس و نیزآورده نقدی) با سرمایه گذار خواهد بود.
برچسب ها: نیروگاه ، برق ، سیاست
نام:
ایمیل:
* نظر: