کد خبر: ۱۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
سودهای بالای بانکی و عدم همکاری بانکها با فعالان اقتصادی بارها صدای تولیدکنندگان را بلند کرده است، موضوعی که همچنان فعالان حوزه تولید و صنعت بعنوان مشکلی لاینحل از آن یاد می کنند.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  مهر، حوزه صنعت و تولید لرستان به عنوان پایه اصلی اقتصاد استان طی سالهای اخیر با چالشهای جدی و متعددی مواجه بوده، چالشهایی که هر کدام منجر به خسارات جدی به پیکره این بخش شده است.
 
طی سالهای گذشته مشکلات متعدد از نوسان نرخ ارز گرفته تا تورم و سودهای بالای بانکی در کنار اجرای ناقص هدفمندی یارانه ها مشکلات جدی به بخش صنعت و تولید تحمیل کرده است، مشکلاتی که منجر به از دست رفتن بخشی از اشتغال و تولید این بخش مهم اقتصادی شد.
 
این در حالیست که فعالان صنعتی و تولیدکنندگان لرستان تاکنون بارها در جریان نشست های مختلف استانی و بازدیدهای مسئولان ملی از مشکلات این حوزه به خصوص عدم همکاری بانکها سخن سر داده اند، اما وضعیت بغرنج موجود در این حوزه نشان می دهد که گویا همتی از سوی بانکها برای رفع مشکلات وجود ندارد.
 
با این تفاسیر به نظر می رسد ورود جدی تر به این حوزه برای رفع مشکلات آن از ضرورت های امروز استان است چرا که باز کردن قفل بیکاری در بیکارترین استان کشور نیازمند گره گشایی از مشکلات بخش صنعت و تولید است.
 
توسعه لرستان تنها در حرف
 
مسئول تعاونی تولید کنندگان و صادرکنندگان بروجرد در گفتگو با مهر با بیان اینکه استان لرستان در نرخ بیکاری رتبه اول و در زمینه توسعه رتبه آخر کشور را دارد اظهار داشت: فرقی که این استان با سایر استان ها دارد این است که لرستان را محروم نگه داشته اند.
 
کردی افزود: در زمینه توسعه و تامین زیرساخت ها دولت همیشه تنها در حرف به لرستان توجه داشته و هیچ کار اساسی که بتواند گره کوری از مشکلات لرستان باز کند انجام نداده است.
 
وی عنوان کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد وقوع اتفاقات خوبی در حوزه صنعت هستیم به طوریکه شاهد حضور بسیاری از تشکل ها در مرکز بوده ایم، ولی این مراجعات تا کنون خروجی مناسبی نداشته است.
 
واحدهایی که دچار بحران هستند
 
مسئول تعاونی تولید کنندگان و صادرکنندگان بروجرد با بیان اینکه کشاورزی و شرکت های صنعتی لرستان همه دچار بحران هستند بیان داشت: ایران در رابطه با قیمت تمام شده کالا جزو ۱۰ کشور نخست دنیا بوده و در لرستان نیز این موضوع بیشتر از سایر استان ها دیده می شود.
 
کردی عدم وجود زیرساخت ها و عدم دسترسی به نیروی متخصص و امکانات خاص را از مشکلات اساسی لرستان برشمرد و گفت: ما معتقد هستیم که لرستان استانی غنی بوده که این غنی بودن به شرط توجه ویژه به این استان خواهد بود.
 
وی گفت: اگر مسئولان می خواهند برای لرستان کاری کنند لازم است مشکلات این استان را ویژه ببینید در غیر این صورت امکان ندارد تحولی در این استان اتفاق بیفتد.
 
خودتحریمی بانکهای لرستان
 
مسئول تعاونی تولید کنندگان و صادرکنندگان بروجرد اظهار داشت: مسئله خود تحریمی موضوعی است که در بانک ها بویژه بانک های لرستان دیده می شود و به رغم تلاش های استانداری لرستان برای تامین و ارائه تسهیلات، بانک ها همچنان ساز خود را می زنند.
 
کردی به نمایندگی ۱۳ تشکل مختلف پیشنهاد داد که بانک ها سود دوران مشارکت و جرائم و دیرکردهای آن را بخشیده و به صنایع یک سال تنفس بدهند و گفت: در صورت وقوع این امر من قول خواهم داد با پنج سال استمحال تمامی تشکل ها بدهکاری های خود را پرداخت کنند.
 
وی به بالا بودن نرخ سود تسهیلات توسط بانک ها اشاره کرد و افزود: با توجه به مطالعات انجام شده متوجه شدیم که بانک ها با نرم افزارهای خاص خود سود بالاتری از تولیدکنندگان می گیرند لذا خواهشمندیم با کمک متخصصان امر این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
 
مشکلاتی که دست فعالان اقتصادی را بسته است
 
رئیس هیئت مدیره یک شرکت داروسازی نیز به مشکلات تولیدکنندگان لرستانی اشاره کرد و به مهر گفت: تولیدکنندگان استان مشکلات زیادی دارند به طوریکه فراوان بودن این مشکلات باعث شده نتوانند برای توسعه استان کاری کنند.
 
علی صالح نیا اظهار داشت: من به استاندار لرستان قول داده ام تا پایان دولت یازدهم پنج هزار فرصت شغلی در استان ایجاد کنم بطوریکه هم اکنون نیز به ازای هر ۱۰۰ میلیون تومان یک شغل ثابت ایجاد کرده ام.
 
وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی اجازه تداوم کار را به برخی واحدهای تولیدی نمی دهد افزود: همه مشکلات تولیدکنندگان بدهکاری و معوقات بانکی نیست بلکه مدیریت بانک ها یک مدیریت فعال و پویا نیست.
 
وی معتقد است دارایی های منقول و سرمایه های مشروع در ارزیابی وثائق توسط سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات جایی ندارند و گفت: با این شرایط و سخت گیری بانکها هیچ کس حاضر به سرمایه گذاری در استان نیست.
 
تولید کنندگانی که از سیستم بانکی فراری هستند
 
نماینده شرکت حمایت از تولیدکنندگان صنعت و کشاورزی بروجرد نیز به مهر اظهار داشت: اعضای این شرکت شامل ۱۳۰ عضو و ۱۱۰ کارخانه بوده که حدود ۶۰ درصد این کارخانجات فعال و ۴۰ درصد مابقی غیر فعال هستند.
 
موسوی نیز به مشکلات تولیدکنندگان با سودهای بانکی فراوان اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی موارد شاهد هستیم یک واحد تولیدی که حدود ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده است پس از معوق شدن اقساط اکنون مکلف شده مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت کند.
 
وی با بیان اینکه با وجود شرایط بانکی موجود تولیدکنندگان ترجیح می دهند از سیستم بانکی فرار کنند بیان داشت: بانک ها نمی توانند در ارتباط با واحدهای تولیدی سلیقه ای عمل کنند ولی در استان لرستان این موضوع متاسفانه به طور جدی دیده می شود.
 
تولیدکنندگانی که اموالشان مصادره شد
 
نماینده شرکت حمایت از تولیدکنندگان صنعت و کشاورزی بروجرد افزود: بیشترین مصادره ها به شهر بروجرد که ۴۰ درصد صنایع لرستان را به خود اختصاص داده است مربوط می شود بطوریکه تولیدکنندگانی که ۵۰ سال سابقه داشته اند اکنون بدلیل مصادره شدن اموالشان در وضع بدی به سر می برند.
 
موسوی به پیگیری های حقوقی در این راستا و شکایت از برخی بانکها در زمینه نرخ بالای سود تسهیلات اشاره و عنوان کرد: وکیل شرکت حمایت از تولیدکنندگان صنعت و کشاورزی موفق شده در برخی پرونده ها بانک را محکوم کند.
 
وی افزود: برخی بانک ها به شکل ظالمانه ای از واحدهای تولیدی سود دریافت کرده و این واحدها را فلج کرده است.
 
قوانین سخت گیرانه برداشته شود
 
یک تولیدکننده داروهای گیاهی نیز در گفتگو با مهر اوضاع داروسازی استان را مناسب ارزیابی کرد و گفت: اگر در این زمینه سرمایه گذاری شود استان لرستان رتبه سوم یا چهارم کشور را در زمینه تولید داروهای گیاهی به خود اختصاص خواهد داد.
 
بهرام دلفان به قوانین و مقررات سخت و پیچیده ای که در حوزه محصولات سلامت محور وضع شده است اشاره کرد و بیان داشت: اگر می خواهیم مشکلات این حوزه در کشور و استان رفع شود لازم است بخشی از این قوانین سختگیرانه برداشته شود.
 
وی عنوان کرد: ما توانسته ایم با ارائه وثیقه ای کوچک از صندوق حمایت از پژوهشگران تسهیلات خوبی دریافت کنیم و این در حالی است که بانک ها برای ارائه تسهیلات بسیار سختگیرانه عمل می کنند.
 
بانکها سهمی از تسهیلات به صنعت پوشاک نمی دهند
 
یک عضو انجمن تخصصی نساجی و پوشاک استان لرستان نیز از مظلومیت صنعت پوشاک سخن گفت و افزود: با وجود اینکه تولیدکنندگان این صنعت ۳۰ درصد جامعه را به کار مشغول کرده اند ولی بانک ها از ارائه تسهیلات به آنها خودداری می کنند.
 
اکبر اسماعیل زاده بیان داشت: انجمن نساجی و پوشاک استان لرستان با ایجاد ۱۲۰ شرکت و اشتغالزایی برای ۷۰۰ نفر همچنان با مشکلات فراوانی مواجه است و برای ندادن تسهیلات به این شرکت ها عدم وجود توجیه اقتصادی طرح ها را  بهانه می کنند.
 
وی افزود: چطور صنعتی که بعد از خوراک حرف اول را در زندگی مردم می زند توجیه اقتصادی ندارد و نمی تواند از تسهیلات بهره ببرد ولی کارخانه ای که تنها برای پنج نفر اشتغال ایجاد کرده می تواند پنج میلیارد تومان وام بگیرد.
 
این تولید کننده پوشاک ادامه داد: تولیدکنندگان برای گرفتن یک میلیارد تومان تسهیلات مجبور هستند یک وثیقه پنج میلیارد تومانی در اختیار بانک ها قرار دهند.
 
ویرانی صنعت لرستان کار بانکهاست
 
مسئول یک شرکت سنگبری در لرستان نیز در گفتگو با مهر ویرانی صنعت لرستان را کار بانک ها دانست و گفت: من شش کارخانه و دو معدن سنگ داشتم و برای آن ها ۴۰ سال زحمت کشیدم ولی بانکها بیش از آنکه کمک کار بخش تولید باشند به صنعت استان ضربه زده اند.
 
پانیران افزود: مسئولان دولت قبل در سخنرانی هایشان اعلام کرده بودند که قرار است از محل هدفمندی یارانه ها به بخش صنعت ۳۵ درصد کمک شود، بنا نبود ما اینگونه ویران شویم.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۲۰ کارخانه سنگ در شهرستان دورود در حال نابودی هستند بیان داشت: ما صاحبان صنایع هیچکدام نمی توانیم اقساط وام پرداخت کنیم مگر اینکه وام کم بهره به ما تعلق گیرد و لازم است صندوق توسعه ملی در این زمینه به کمک صنایع بیاید.
 
وی به شدت از سود بالای تسهیلات بانکی انتقاد کرد و گفت: من یک میلیارد تومان از بانک وام گرفته ام و ۶۶۰ میلیون تومان آن را پس داده ام ولی اکنون بانک برای من به خاطر یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون تومان بدهی اجراییه گرفته است.
 
لزوم تزریق تسهیلات به واحدهای تولیدی
 
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره یک شرکت کاشی سازی در بروجرد نیز با بیان اینکه به رغم توفیقات یاد شده این کارخانه طی سه سال گذشته با مشکل زیان انباشته مواجه شده است عنوان کرد: سامان کاشی حدود ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک دریافت و تاکنون ۲۱ میلیارد تومان پرداخت کرده ولی همچنان ۲۳ میلیارد تومان دیگر نیز بدهکار است.
 
وی بر لزوم تزریق تسهیلات جدید به این واحد بانکی تاکید کرد و افزود: اگر تسهیلات بانکی نباشد، با مشکل جدی مواجه خواهیم شد.
 
به هر روی به نظر می رسد پیکر صنعت لرستان در هر گوشه ای با زخم های کهنه ای درگیر است، زخم هایی که درمان آنها نیازمند چاره اندیشی جدی است و هر روز تاخیر در مداوای این بیمار محتضر می تواند تبعات جبران ناپذیری در بخش اشتغال و تولید بیکارترین استان کشور به دنبال داشته باشد.
 
اختصاص تسهیلات با نرخ سود پایین و مدت بازپرداخت بالا برای واحدهای صنعتی، رفع مشکلات ارائه وثیقه های واحدهای صنعتی، تعیین تکلیف و تقسیط بدهی های واحدهای تولیدی، اعمال شرایط بانکی خاص برای پرداخت تسهیلات به واحدهای مشکل دار و تامین سرمایه درگردش مورد نیاز از جمله مطالباتی است که صنعتگران لرستانی از بانکها دارند، مطالباتی که تاکنون به آن توجهی نشده است.

برچسب ها: بانک ، صنعت ، همکار
نام:
ایمیل:
* نظر: