کد خبر: ۱۱۶۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
تاسیس انجمن تخصصی صنعت اسپا
رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام سنتی در مراسم رونمایی از تاسیس انجمن تخصصی صنعت اسپا می‌گوید این صنعت جزو 10 صنعت سودآور و با درآمد ارزی بالا در جهان است و می‌تواند با افزایش درآمد هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها و مراکز تفریحی در رونق و توسعه صنعت گردشگری نقش موثر داشته باشد.

انجمن تخصصی «اسپا» و همچنین کمیسیون تخصصی «اسپا» ذیل گروه سازمان متخصصین و مدیران ایران با مجوز وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و با حضور اعضای هیات مدیره انجمن اسپا (پانته آ ضیمران رئیس هیات مدیره- شهیار اسماعیلی مدیرعامل و ایمان مصدری، محمدرضا تهرانی، سهراب دهقان و سید بابک حسینی بعنوان اعضای اصلی) در دفتر سازمان متخصصین و مدیران ایران بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.
پانته‌آ ضیمران، رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام سنتی در مراسم رونمایی از تشکیل این انجمن در جمع خبرنگاران اظهار کرد:‌ اکنون اسپا که جای آن در صنعت گردشگری کشور خالی بوده است وارد کشور شده است.
وی افزود: ما به دلیل ارتباط این صنعت با گردشگری و سلامت با چالش‌های زیادی رو به رو بوده‌ایم. صنعت اسپا نیاز به استانداردسازی و طبقه‌بندی دارد که در کمیسیون ‌های مختلف در دست پیگیری است.
رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام سنتی با بیان اینکه بخش‌ زیرزمینی اسپا خیلی بیشتر از بخش حرفه‌ای آن جلو رفته است، اظهار کرد:‌ این صنعت جزو 10 صنعت سودآور و با درآمد ارزی بالا در جهان است و می‌تواند با افزایش درآمدهای هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها و مراکز تفریحی در رونق صنعت گردشگری نقش موثر داشته باشد.
ضیمران با بیان اینکه تیم بزرگی از متخصصان این صنعت در شورای سیاستگذاری مشغول به کار و فعالیت هستند، اظهار کرد:‌ اساتید و متخصصانی که در شورای سیاستگذاری فعال هستند متخصص در حوزه گردشگری و هتلداری هستند و با اشراف کامل و تخصصی که در این حوزه‌ها دارند تدوین استانداردها را در دستور کار دارند.
وی با تاکید براینکه این صنعت باید به شکل صحیح آن وارد بحث گردشگری شود، اظهار کرد:‌ سطوح مختلف اسپا در کشور باید مشخص شود تا بتواند متناسب با مراکزی که این خدمات را ارایه می‌دهند از استانداردهای متناسب با خود بهره گیرد و با تشکیل کمیسیون تخصصی اسپا و ماساژ زیر نظر انجمن متخصصین ایران تلاش شده است تا ماساژ درمانی به صورت درجه‌بندی و طبقه‌بندی دسته‌بندی شود و نیروی انسانی ماهر نیز مطابق با این نیازها تربیت شوند.
رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی اسپا، ماساژ و حمام سنتی تصریح کرد:‌ باید مثلثی از سه بخش گردشگری، اسپا و سرمایه‌گذار تشکیل شود، استانداردها و پروتکل‌ها تدوین شوند تا این صنعت بتواند نقش خود را در صنعت گردشگری کشور به خوبی ایفا کند.
وی افزود: هنوز کتاب مدون و قابل استنادی در زمینه اسپا در کشور وجود ندارد و حتی در جستجوهای انجام‌شده در گوگل مقالاتی دیده می‌شوند که اطلاعات ناصحیح و نادقیقی در این زمینه دارند.
ضیمران با بیان اینکه یکی از اهداف انجمن پیشگیری از بروز تخلفات با ایجاد استانداردسازی در این حوزه است، عنوان کرد:‌ بیش از 5 سال است که برای ایجاد این انجمن تلاش شده و امروز در مراسمی از تشکیل آن رونمایی شده است. این انجمن مجوز خود را از سازمان گردشگری اخذ کرده است.
ضیمران با بیان اینکه ‌اعضای هیات مدیره از مهارت‌های مختلف گردشگری، مدیریت و اسپا برخوردار هستند، اظهار کرد:‌ انجمن‌ها پلی میان ارگان‌ها و افرادی می‌شوند که در حوزه تصمیم‌گیر هستند و ما تلاش می‌کنیم نیازها را به دولت اعلام کنیم. وزارت گردشگری حامی ما بوده است و همکاری خوبی با ما داشته است.
شهریار اسماعیلی عضو هیئت رئیسه این انجمن نیز گفت: تاریخ نشان می دهد، قدیمی ترین حمام جهان متعلق به ایران بوده و قدمت ۳۵۰۰ ساله دارد. حمام هایی که در آن دلاک ها یا همان ماساژورهای ایرانی با مشت و مال حرفه ای خستگی را از تن بیرون می کردند. حالا در دهه ۹۰ دیگر خبرچندانی از حمام ها و دلاک های قدیمی و کاربلد نیست و متاسفانه هزاران ماساژور زیرزمینی بدون مجوز با تبلیغات وسیع بدون نظارت و آموزش و رعایت پروتکل های بهداشتی در حوزه فعالیت می کنند.
وی افزود: «اسپا» یک واژه‌ کاملا ایرانی است و تحقیقاتی دراین‌باره انجام شده که نشان می دهد اسپا همان حمام‌های قدیمی اما در قالب لوکس‌تر و سیستماتیک‌تر هستند. در دهه ۳۰ تا ۵۰ خدمات مشت‌ومال، آب و گذاشتن ضماد بر روی بدن، کیسه‌کشی و… داشتیم که امروزه تقریبا همان فعالیت‌ها با شیوه‌های مدرن‌تر مانند ماساژ، آب درمانی، رپینگ که طی آن گل‌ها و جلبک‌‌هایی بر روی بدن افراد قرار داده می‌شود.
ایمان مصدری هم در این مراسم گفت: در انجمن متخصصین ایران پرچم تخصص ها بالاست و امروز کمیسیون ویژه اسپا هم شکل گرفت. این انجمن با تائید وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و مجوز رسمی از وزارت کشور رسما کار خود را آغاز کرد و در مرحله عضو گیری قراردارد. باید گفت که در کشورهای توسعه یافته انجمن های متخصصین نقش مشاورعالی برای دولت ها را ایفا می کنند و امیدواریم این نقش در کشورما پررنگ تر شود.
محمدرضا تهرانی عضو هیات مدیره انجمن «اسپا» هم گفت: گردشگری سلامت با گردشگری تندرستی با هم متفاوت است و باید گردشگری تندرستی در کنار سایر ظرفیت های گردشگری به محلی برای جذب توریست تبدیل شود. چرا باید توریست ها یک بار تخت جمشید یا مکان های فرهنگی و مذهبی را ببینند و بروند و شاید دیگر سراغی از ایران نگیرند؟ دلیلش این است که در کنار این جاذبه ها ما امکانات تفریحی مکمل نداریم. قطعا «اسپا» می تواند جاذبه ایجاد کند و این همان حمام های ویژه ای است که تعریف شده است.
تهرانی در مورد تاثیر «اسپا» بر توسعه دهکده سلامت گفت: ظرفیت در این حوزه بسیار زیاد است اما باید کمی شفاف‌تر به این موضوع نگاه کرد. دهکده سلامت تعریف دارد. دهکده سلامت جایی نیست که افراد تنها بیایند به جسمشان رسیده شود تحت درمان قرار بگیرند و خارج شوند. در دهکده سلامت باید در کنار کارهای مدیکالی که بر روی این افراد انجام می‌شود به روحشان، غذایشان، رفتار، خواب و… توجه شود. این پکیج است که می‌تواند دهکده سلامت را به هدف خود برساند.

نام:
ایمیل:
* نظر: