کد خبر: ۱۱۷۸۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مدیر ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان کشور تاکید کرد:
مدیر ستاد مرکزی معاینه فنی ساختمان کشور با بیان اینکه اکنون یکی از دغدغه‌های مردم عدم ایمنی کافی ساختمان‌های درحال بهره‌برداری در کشور است، اظهار کرد:‌ حوادث تلخی در دهه اخیر در کشور رخ دارد که به دلیل نبود ایمنی و استاندارد لازم در ساختمان‌ها موجب افزایش تلفات و خسارات مالی و جانی شد.

این حوادث از زلزله کرمانشاه تا آتش‌سوزی و سیل در کشور به دلیل نبود استانداردهای فنی ساختمان حجم خسارت را افزایش داد.
فرنام خجسته‌فر در یک نشست خبری با بیان اینکه ستاد معاینه فنی ساختمان کشور یک تشکل خصوصی است و تمامی مراحل ثبت قانونی خود را طی کرده است،‌ افزود:‌ تمامی آزمایشگا‌ه‌های مکانیک خاک و بتن دارای مجوز رسمی از وزارتخانه‌ها هستند و به تایید سازمان ملی استاندارد رسیده‌اند.
خجسته‌فرد با بیان اینکه قصد موازی کاری با هیچ سازمان و نهاد دیگر از جمله سازمان نظام مهندسی را ندارند، اظهار کرد:‌ تفاوت کار ما با سازمان نظام مهندسی در این است که فعالیت آن در زمان طراحی، محاسبه، نظارت و اجرا است اما فعالیت ما پس از بهره‌برداری و اجرا انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه مراکز ستاد معاینه فنی ساختمان تا پایان امسال در 31 استان کشور راه‌اندازی می‌شود، عنوان کرد:‌ بخش ایمنی در بسیاری از ساختمان‌های عمومی کشور مورد غفلت واقع شده است و در بازرسی انجام شده از 5000 سازمان و مرکز عمومی دولتی بخش عمده‌ای از آنها دارای مشکلات فنی و ایمنی هستند.
فرنام خجسته‌فر با بیان اینکه از 5300 مدرسه در شهرتهران بخش عمده‌ای فرسوده یا دارای مشکلات فنی زیاد هستند، گفت:‌ هنوز آماری از مدارس غیرقابل بهره‌برداری دست پیدا نکرده‌ایم . ردیف‌هایی برای تخریب و بازسازی پیش‌بینی شده است تا بتوان با انجام برخی از اقدامات عمر بهره برداری در برخی از مدارس را 10 سال افزایش داد.
وی با بیان اینکه برای گسترش فعالیت این ستاد در تمامی استان‌های کشور کار جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد:‌ اکنون 3 هزار و 250 نفر بازرس در ستاد معاینه فنی مشغول به کار هستند که تا پایان سال به 10 هزار نفر افزایش خواهند یافت. تخصص‌های مورد نیاز هم مهندسی برق، سازه، معماری و راه است و تلاش می‌شود تانیروی انسانی متخصص در این مجموعه افزایش یابد.
خجسته‌فر خاطرنشان کرد:‌ این اقدام به افزایش اشتغال در کشور نیز منجر خواهد شد ضمن آنکه از هدررفت منابع در کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.
وی با بیان اینکه هنوز در سرپل ذهاب عده‌ای در کانکس زندگی می‌کنند، اظهار کرد:‌ این وضعیت نشان می‌دهد که در نبود ایمنی و استاندارد ساختمان یک زلزله 4 ثانیه‌ای می‌تواند 4 سال وضعیت یک شهر را مختل کند.
مدیر ستاد معاینه فنی ساختمان کشور با اشاره به همکاری انجمن‌های مختلف از جمله انجمن انرژی و آسانسور ،‌بتن ایران و سایر انجمن‌ها اظهار کرد: ایران رتبه یک مهندسی را در کشور برعهده دارد اما در زمینه اجرا مشکلاتی وجود دارد که موجب شده است ساختمان‌های خصوصی و عمومی استاندارد لازم را نداشته باشند.
وی با بیان اینکه مبحث 22 مقررات ملی ساختمان از سال 92 ابلاغ شده است اما تاکنون اجرایی نشده است، عنوان کرد: مفاد و بندهای این مبحث باید به طور کامل در کشور اجرایی شود تا از خسارات مالی میلیاردتومانی در هنگام حوادث کاسته شود.
خجسته‌فر با بیان اینکه پلاک معاینه فنی ستاد معاینه فنی ساختمان در چندین وزارتخانه کشور و ادارات مرتبط با آن نصب نشده است، خاطرنشان کرد:‌ فرهنگ جامع ایمنی ساختمان باید در تمام استان‌های کشور ساری و جاری شود. نبود شناسنامه فنی ساختمان از جمله مشکلات کنونی در کشور است که باید با همکاری نهادهای مرتبط اجرایی شود و این درحالی است که این شناسنامه اکنون محدود به متراژ در محدوده 2 هزار متر مربع است.
وی با بیان اینکه براساس پلاک معاینه فنی می‌توان به ساختما‌ن‌ها نمره داد، تصریح کرد:‌ یکی از مباحث در شناسنامه فنی ساختمان این است که برخی از ساختمان‌ها در زمانی ساخته شده‌اند که حتی سازمان نظام مهندسی تشکیل نشده است و اکنون این ساختمان‌ها مشکلات فنی و ایمنی بالا دارند. ساختما‌نهای اکباتان اگرچه سازه‌ای قوی دارند اما تاسیسات فنی آنها عمری 50 ساله دارد و نیازمند بهسازی و ایمنی سازی است.
مدیر ستاد معاینه فنی ساختمان کشور خاطرنشان کرد:‌ نرم‌افزار و دستگاه‌های تشخیص دقیق موجود در مراکز ستاد معاینه فنی ساختمان به تعیین شناسنامه فنی ساختمان کمک می‌کند؛ البته این اطلاعات همانند اطلاعات پزشکی محرمانه است و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.
وی افزود:‌ در مورد ساختمان‌های عمومی پس از بازرسی به شورای تامین استان اطلاع داده می‌شود و پیگیری‌ها توسط آنها انجام می‌شود در صورت عدم اعمال اصلاحات در موارد بعدی اخطارهای دیگری به مقامات و دستگاه‌های بالاتر ارایه خواهد شد.
خجسته‌فر خاطرنشان کرد:‌ تعرفه انجام خدمات در این مرکز براساس نرخ‌نامه‌ای است هر سال تعیین می‌شود و در سایت مرکز آماده استفاده است و نرخ شهرها نیز بر اساس کوچک و بزرگ متفاوت است.
مدیر ستاد معاینه فنی ساختمان کشور خاطرنشان کرد:‌ نرم افزاری تهیه شده است که با ثبت پلاک تیمی 4 نفره از بازرسان را به ساختمان‌هایی که مشکل خودرا اعلام کرده‌‌اند اعزام می‌شوند با استفاده از ابزارهای دقیق گواهی معاینه فنی برای آنها ارایه خواهد شد.
وی در ادامه از مذاکره اولیه با بانک عامل مسکن برای ارایه وام بازسازی و تعمیر خبر داد و افزود:‌ براساس این مذاکرات درخواست ما مبنی بر ارایه وام به شرکت‌های ذی صلاحی که کار رفع نقص و بهبود ایمنی ساختمان را برعهده دارند مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا وام به جای آنکه به مالک ساختمانی داده شود که ان را صرف مشکلات دیگر خود کند به صورت هدایت شده صرف بهبود ایمنی فنی در ساختمان‌ها شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: