کد خبر: ۱۱۸۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
آمارها نشان مي دهد،
طي يك سال گذشته صنعت خودروي كشور، رشد چشمگيري داشته است. بررسي آمار مربوط به رشد شاخص‌هاي اقتصادي در كشور به سادگي نشان از اهميت رشد صنعت در كشور دارد.
روزنامه تجارت-سعید قلیچی- بررسي آمار مربوط به رشد شاخص‌هاي اقتصادي در كشور به سادگي نشان از اهميت رشد صنعت در كشور دارد. در حالي كه بسياري از كارشناسان نسبت به ميزان رشد اقتصادي و صنعتي اعلام شده از سوي دولت يازدهم، با ديده شك مي‌نگرند؛ مسئولان مرتبط با حوزه صنعت كشور بهبود وضعيت واحدهاي صنعتي و به ويژه افزايش توليد خودرو را يكي از مهمترين عوامل موثر در رشد مثبت صنعت در ميان شاخص‌هاي اقتصادي كشور مي‌دانند. در همين حال براساس آمار اعلام شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در کشور طی ۱۱ ماهه امسال در حالی به یک میلیون و ۳۹ هزار دستگاه رسیده و طبق پیش‌بینی‌ها قرار است این رقم تا پایان سال به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد.
 
‌آمار توليد خودرو در ايران
در 11 ماهه سال جاري 1 میلیون و 39 هزار و 943 دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 58.2 درصد افزایش داشته است. در این مدت 881 هزار و 467 دستگاه سواری، 139 هزار و 717 دستگاه وانت، 158 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس، 422 دستگاه اتوبوس و 18 هزار و 179 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در کشور تولید شد. بر این اساس، تولید خودرو در کشور در بهمن‌ ماه به 107 هزار و 487 دستگاه رسید که نسبت به بهمن 92 با افزایش 32.9 درصدی همراه بوده است. طی اين مدت 562 هزار و 888 دستگاه انواع خودرو توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 72.6 درصد رشد داشته است. تولیدات این گروه خودروسازی در بهمن ماه 61 هزار و 689 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 39.6 درصد افزایش داشته است. در مورد تولیدات گروه صنعتی سایپا نیز باید به تولید 375 هزار و 264 دستگاه انواع خودرو در 11 ماه امسال اشاره كرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 32.1 درصد رشد داشته است. تولیدات سایپا در بهمن ماه امسال نیز به 34 هزار و 912 دستگاه رسید که نسبت به بهمن 92 معادل 9.9 درصد افزایش داشته  است.
 
جايگاه توليد خودروي ايران در جهان
در همين حال گزارش سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری نشان مي‌دهد كه تولید خودروی كشور ایران با افزایش ۴۶.۷ درصدی در سال ۲۰۱۴ به یک‌میلیون و ۹۰ هزار و ۸۴۶ دستگاه رسیده است. براساس این گزارش آمار تولید خودروی سواری ایران در سال گذشته ميلادي 925 هزار و 975 دستگاه بوده است. ایران در این سال همچنین 164 هزار و 871 دستگاه خودروی تجاری تولید کرده است. همچنين در میان کشورهای خودروساز جهان، ایران رتبه 18 را در سال 2014 به خود اختصاص داده است. چین با تولید 23میلیون و 722 هزار دستگاه بزرگترین خودروساز جهان در این سال بوده و آمریکا با 11 میلیون و 660 هزار دستگاه در رتبه دوم و ژاپن با 9 هزار و 774 هزار دستگاه در رتبه سوم قرار دارند. کشورهایی مثل ایتالیا، استرالیا، اتریش و هلند تولید خودروی کمتری نسبت به ایران در سال 2014 داشته‌اند. ایران میان تولیدکنندگان خودرو طی سال 2014 دو رتبه صعود داشته است. رتبه ایران در سال 2013 که 743هزار دستگاه خودرو تولید کرد 20 اعلام شده بود. به لحاظ میزان رشد تولید خودرو در سال 2014، رتبه دوم جهان به ایران رسیده است. فنلاند با رشد 484 درصدی تولید خودروی خود در سال 2014 در رتبه نخست از این نظر قرار گرفته است. کل تولید خودروی فنلاند در این سال 45هزار دستگاه اعلام شده است. اسلوونی با رشد 26.5درصدی تولید خود در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته است. تولید خودروی اسلونی 118هزار دستگاه اعلام شده است. ایران از نظر تولید خودروهای سواری در رتبه 16 و از نظر تولید خودروهای تجاری در رتبه 19 جهان جای گرفته است. براساس این گزارش کل تولید خودروی جهان در سال 2014 بالغ بر 87 میلیون و 507 هزار و 27 دستگاه بوده است. تولید خودروی جهان در این سال با رشد 2.6 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

عقب ماندگي صنعت خودرو نسبت به گذشته
در همين حال در روزهاي گذشته برخي سايت‌ها، خبري را منتشر كردند كه طبق آن ايراني‌ها به عنوان سيزدهمين خريداران خودرو جهان معرفي شدند. براساس آن گزارش ایران در سال 2014 با خرید یک میلیون و 287 هزار و 600 دستگاه خودرو، سیزدهمین مرکز بزرگ خرید خودرو در جهان شناخته شده بود. اين در حالي است كه به اعتقاد كارشناسان خودرو، اين آمار نمي‌تواند حقيقت داشته باشد. در همين رابطه مجيد اسحاق‌زاده، کارشناس صنعت خودرو در واكنش به اين خبر در گفت‌وگو با «تجارت» مي‌گويد: البته طبق آمار سیزدهمین تولیدکننده خودروی جهان هستیم و  سیزدهمین بازار خودروی جهان نیستیم. وي گفت: انتشار این خبر ناشی از این است که در ایران بیشتر تولیدی که انجام می‌شود مصرف داخلی دارد و این شبهه را ایجاد می‌کند که در سایر نقاط دنیا هم همچنین حالتی دارد. این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: شايد ايران بتواند رتبه‌اي نزديك به سیزدهمین کشور تولیدکننده خودرو در جهان را از آن خود كند ولي هنوز نسبت به موقعیت سال‌هاي قبل عقب خواهيم بود، چراکه براساس آمار ايران در سال 89 و 90 رتبه نهم خودروسازي جهان را داشت. مجيدزاده با اشاره به اهميت بازار خودرو در ايران گفت: در حال حاضر ايران یکی از مهمترین بازارهای خودروی جهان به شمار مي‌رود و و این مساله که ما بازار خودروی مهمی هستیم كاملا درست است، اما آمار منتشر شده در برخي سايت‌ها مربوط به تولید است. اين كارشناس خودرو ادامه داد: بزرگ بودن بازار ایران از باب مصرف از دو جنبه اهمیت دارد. یکی اینکه بازار بزرگ باعث جذب فروشنده‌های بزرگ می‌شود. فروشنده‌های بزرگ مجبور می‌شوند بیایند و در بازار سرمایه‌گذاری کنند و برای چنین بازاری محصول خودشان را تولید کنند و بفروشند. مجيدزاده در پايان گفت: اهمیت دوم این است که چنین حجمی از بازار باعث می‌شود، انجام هرگونه عملیات تولیدی اقتصادی باشد.


برچسب ها: تولید ، خودروسازی ، آمار
نام:
ایمیل:
* نظر: