کد خبر: ۱۲۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲
 

آلبرت بغزیان

کارشناس اقتصادی

با توجه به رشد لجام گسیخته قیمت ها، سوال اذهان عمومی این است که راهکار کنترل تورم در شرایط فعلی اقتصادی کشور چیست؟ متاسفانه بانک مرکزی نرخ ارز را رها کرده و با افزایش قیمت ارز، طبیعی است که بقیه بازارها نیز متاثر شوند و قیمت ها در سایر بازارها مانند مسکن افزایش می یابد.اکنون ا ین سوال مطرح است که چرا

بانک مرکزی اجازه داد قیمت دلار از ۱۲ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان افزایش یابد؟ واقعا چه اتفاقی افتاده که قیمت ارز در حال افزایش است؟ تحریم ها سنگین تر شده یا ارز منتقل نشده است؟ بانک مرکزی قیمت ارز را در تابلو صرافی افزایش می دهد و طبیعی است که با افزایش قیمت ارز در تابلو صرافی بانک مرکزی، در بازار آزاد هم قیمت ارز افزایش یابد، وقتی رئیس بانک مرکزی حریف بازار نیست بهتر است کنار برود.

اکنون تحریم به قوت خود باقی است، بنابراین بانک مرکزی باید در این شرایط سیاست های درستی اتخاذ کند، سال گذشته قیمت هر دلار ۱۱ هزار تومان بود، تحریم هم بود، برخی صادرکنندگان هم ارز خود را به چرخه اقتصادی بازنگردانده بودند، به عبارتی شرایط همین وضعیت کنونی بود لذا باید پرسید که چه دلیلی دارد که بدون تغییر شرایط قیمت ارز از ۱۱ هزار تومان سال گذشته به ۲۵ هزار تومان افزایش یافته است؟

نکته دیگر اینکه نظر برخی کارشناسان معتقدند دولت نرخ ارز را افزایش می دهد تا از سود حاصل از آن بدهی های خود را پرداخت کند. اگر دولت بخواهد بدهی خود را با افزایش قیمت ارز تسویه کند، دوباره بدهی بر بدهی افزوده می شود، زیرا با افزایش نرخ ارز تورم نیز افزایش می یابد، آن گاه باید رضایت مردم جلب شود، بنابراین باید دو نرخ برای ارز تعریف کرد و حمایت های را از مردم بیشتر کرد که همه اینها هزینه بر است. بنابراین بعید می دانم که دولت با وجود این همه کارشناس اقتصادی برای پرداخت بدهی کار موقتی انجام دهد و به عنوان مثال ارز را گران کند که کسری بودجه را برطرف کند و یا برای رفع کسری بودجه سهام عرضه کند.

دولت باید به تبعات تصمیمات خود آگاه باشد. این اقدامات کسری بودجه ایجاد می کند و دوباره باید کسری بودجه را جبران کند. بانک مرکزی دائم اعلام می کند که خبر خوش دارد، در حالی که بیان این مطلب باعث می شود قیمت ارز افزایش یابد.

متاسفانه برخی معتقدند که باید نرخ ارز به اندازه تورم افزایش یابد، افرادی که این موضوع را مطرح می کنند، بگویند که در کدام یک از متون اقتصادی چنین مطلبی نوشته شده است، افزایش نرخ ارز متناسب با نرخ تورم برای کشورهایی مفید است که نرخ تورم بسیار پایین یک تا دو درصد دارند و گرفتار تحریم هم نیستند.

واقعیت انکار ناپذیر این است که مشکل کنونی اقتصاد ما تحریم، خود تحریمی و اختلاس است و اخلاق کسب و کار از بین رفته است. با این اوصاف اصل مشکل اقتصاد ما و افزایش لحظه ای قیمت ها، رها کردن بازار ارز توسط بانک مرکزی است و این وضعیت قابل قبول نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار