کد خبر: ۱۴۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
بررسی روند تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به بخش مسکن نشانگر آن است که پرداخت تسهیلات به این حوزه روند کاهشی را در پیش گرفته است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، کل تسهیلات پرداختی به حوزه مسکن 275 هزار میلیارد ریال بوده که از این رقم 41.8 درصد آن را بانک مسکن پرداخت کرده است و نزدیک به 60 درصد باقی این رقم را هم از سایر بانک‌های دولتی به سوی این بخش سرازیر شده است.
 
البته نکته‌ی قابل توجه آن است سهم بانک مسکن از تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در سال 1392 کمی بیش از پنج درصد بوده که این رقم بسیار ناچیز است.
 
سهم تسهیلات پرداختی به حوزه مسکن در سال‌های 1390 تا 1392 به ترتیب 17 درصد، 13.5 درصد و 12.2 درصد بوده که این رقم مرتبا کاهش یافته است.
 
نکته قابل توجه آن است که بخش مسکن برای بانک‌های دولتی به جز بانک مسکن جذابیت ندارد و علت این امر را می‌توان در مقررات دستوری تعیین نرخ سود تسهیلات و سایر مقررات دست‌وپاگیر شبکه بانکی جست‌وجو کرد.
 
براساس این گزارش، تجزیه و تحلیل آمارها و اطلاعات منتشر شده نشانگر آن است که سهم تسهیلات خرید بانک مسکن از کل تسهیلات خرید شبکه بانکی از روند صعودی برخوردار بوده به گونه‌ای که از سال 1370 با رقم 14 درصد آغاز و تا 77 درصد در سال 1391 پیش رفته است.
 
این رقم از سال 1386 تقریبا به‌طور متوسط سالانه 62 درصد بوده است اما بعد از سال 1387 سایر بانک‌های دولتی، خصوصی از اعطای تسهیلات خرید بخش مسکن براساس بخشنامه بانک مرکزی منع شده‌اند.
 
براساس نظر کارشناسان می‌توان گفت که در این سال و سال 1388، 75 درصد از کل وام‌های شبکه بانکی مربوط به تسهیلات ساخت بوده و سهم تسهیلات خرید کاهش یافته است.
 
بعد از سال 1388 که عمده تسهیلات اعطایی بانک مسکن و سایر بانک‌های دولتی در راستای اجرای طرح مسکن مهر به کار گرفته شده است، سهم تسهیلات خرید در کل تسهیلات شبکه بانکی کاهش یافته است.
 
براین اساس می‌توان گفت در طول سال‌های اخیر نظام تامین مالی مسکن در ایران عمدتا برنظام بانکی و پس‌اندازهای خصوصی متمرکز بوده و همچنان راهی طولانی در پیش دارد تا بتواند بر بازار سوار شود.
برچسب ها: مسکن ، تسهیلات ، بانک
نام:
ایمیل:
* نظر: