کد خبر: ۱۵۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹
نگاه تجارت به تاثير تك نرخي شدن بنزين بر بليت هواپيما
در حالي قيمت سوخت در كشور تك نرخي وافزايش پيدا كرد كه نمي توان انتظار داشت كه قيمت بليت هواپيما با روند صعودي روبرو نباشد.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي،  در واقع بايد به اين نكته اشاره كرد كه شيشه عمر ايرلاين ها در دستان متقاضيان پرواز در كشور است وبا توجه به افزایش نرخ سوخت هواپیماهای مسافربری از يك طرف و افزایش قیمت بلیت و کاهش تقاضای سفر ازسوي ديگر، تعداد پروازها کاهش پیدا خواهد کرد ودر نهايت بايد روزي را تصور كرد كه ايرلاين ها ورشكسته شده اند.
افزایش 70درصدی قیمت بلیت هواپیما در سال گذشته موجب شد تا ديگر ظرفيتي براي افزايش قيمت بليط در سال جاري وجود نداشته باشد اما با توجه به گران شدن سوخت در چند روز اخيرواظهار نظرهاي متفاوت ومختلف درباره افزايش ويا ثابت ماندن نرخ بليت هواپيما در كشور هنوز اين سوال بزرگ در ذهن مردم پا برجاست كه آيا بليت هواپيما دوباره پرواز خواهد كرد؟
 در واقع ايرلاين ها هم به نوعي در اين زمينه دچار سردرگمي شده اند زيرا از يك سو اگر قيمت بليت را افزايش ندهند دچار ضرروزيان هاي مالي مي شوند واز سوي ديگر با گران كردن قيمت بليت  بسياري از مشتريان خود را از دست مي دهند.  البته چندی پیش طبق قانون برنامه پنجم توسعه در راستای متنوع‌‌ سازی نرخ بلیت هواپیما و ایجاد شرایط رقابتی بین ایرلاین ها به منظور افزایش کیفیت و خدمات، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما انجام گرفت.
 به همين بهانه شركت هاي هواپيمايي بدون کوچکترین تغییری درارائه خدمات خود به افزایش قیمت ها پرداختند که این امر باعث تضرر مالی مسافران و خود آنها شد.
 البته در همين راستا بايد به اين نكته هم اشاره كرد كه از ديرباز سفرهاي هوايي در كشورمان به دليل گران بودن بليت مورد استقبال قشر كثيري از مردم نبوده است بطوري كه از اين سفرها افرادي استفاده مي كنند  كه معمولا جزو قشرهاي مرفه نشين جامعه هستند.
هرچند موضوع مهم اين است كه قطعا در صورت وجود كشش بازار، افزايش قيمت سوخت مي تواند به گران شدن قيمت بليت منجر شود ولي بايد به اين نكته مهم اشاره كرد كه در شرايط فعلي كه بازار ايرلاين هاي هم با ركود وعدم استقبال روبرو شده است افزايش قيمت بليط مي تواند شروع يك سناريو تلخ براي شركت هاي هواپيمايي باشد.
اما در همين رابطه حميد غوابش كارشناس صنعت هوايي به ايسنا مي گويد: به‌طور منطقی بین هزینه و درآمد‌های ایرلاین‌های هواپیمایی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد، وقطعا وقتی هزینه سوخت بالا می‌رود در صورت وجود کشش در بازار می‌توان به افزایش قیمت بلیط فکر کرد.
 وي تصریح مي كند: با توجه به هزینه بالای سوخت در حمل‌و‌نقل هوایی و تاثیر آن در هزینه‌های جاری ایرلاین‌ها قطعا وقتی نرخ سوخت به این شکل بالا می‌رود فاصله‌ای بین درآمد‌ها و هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.
غوابش ادامه مي دهد: در شرایطی که سازمان هواپیمایی کشوری درآمد‌های شرکت‌های هوایی را کنترل کرده و تلاش می‌کند بازار را از تلاطم و تغییرات جدی باز دارد، باید برای حل این مشکل و حفظ سطح حداقلی درآمد‌ها برای ایرلاین‌های داخلی یک برنامه‌ریزی مناسب انجام گیرد.این کارشناس صنعت هوایی با بیان این‌که افزایش قیمت بلیت با توجه به محدود‌بودن قدرت خرید مردم امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد، تاکیدمي كند: واقعیت این است که قدرت خرید مردم تغییر جدی نداشته و بهتر این است در شرایطی که تلاش برای از بین‌بردن سوبسید سوخت آغاز شده راهکارهایی نیز برای تداوم حیات در صنعت هواپیمایی کشور انجام گیرد.وي مي گويد: البته قطعا از بین بردن یارانه سوخت و واقعی کردن آن مساله‌ای است که مثبت بوده و در صنعت هواپیمایی ایران به منظور ایجاد یک رقابت داخلی و رقابت با رقباي خارجی به تصمیمات این چنینی نیاز داریم، اما به شرطی که این تصمیمات به افزایش هزینه‌های ایرلاین‌ها  منجر نشودو برای حفظ شرایط آنها نیز تصمیماتی گرفته شود. اما مقصود اسعدی سامانی دبير انجمن شرکت‌های هواپیمایی به فارس مي گويد: افزایش نرخ بلیت هواپیما منوط به ابلاغ سازمان هواپیمایی کشوری است و این سازمان با وجود آنکه مصوبه شورای عالی هواپیمایی برای آزادسازی نرخ بلیت را دارد اما برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما موافقت نکرده است در نتیجه با وجود آنکه افزایش اخیر نرخ سوخت هزینه شرکت‌های هواپیمایی را افزایش می‌دهد، ایرلاین‌ها نمی‌توانند هزینه‌های خود را از منابع دیگر جبران کنند.وي مي افزايد: نرخ‌های ‌جابه‌جایی حمل و نقل هوایی‌ برای شرکت‌های هواپیمایی به صورت تکلیفی تعیین می‌شود،و‌شرکت‌های هواپیمایی ‌نمی‌توانند با افزایش نرخ سوخت، نرخ‌های جابه‌جایی‌ خود را افزایش دهند و در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری و شورای عالی هواپیمایی  قرار دهند.
 آنچه مهم به نظر مي رسد در كشورما به دليل اينكه از يك طرف تعادلی بین حجم عرضه و تقاضا یعنی تعداد پروازها با تعداد مسافران وجود ندارد وبالا بودن قيمت بليت هواپيما در سالهاي گذشته از طرف ديگر واضح وروشن است با گران شدن نرخ سوخت هرچند بسياري از مسئولان از بي تاثيري آن بر هزينه هاي حمل ونقل از جمله بليت هواپيما سخن مي گويند ولي بايد به اين نكته مهم اشاره كرد كه شايد اين عدم تاثير گذرا وموقت باشد ودر آينده اي نه چندان دور شاهد افزايش مجدد قيمت بليت هواپيما باشيم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار