کد خبر: ۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶
از سوی سازمان توسعه و تجارت:
دفتر مقررارت صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، مقررات و ضوابط فنی و بهداشتی ـ قرنطینه‌ای واردات انواع بذر اندام‌های تکثیری زراعی ـ باغی، مرتعی، دارویی و زینتی را اعلام کرد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از سازمان توسعه تجارت؛سیدعباس حسینی در نامه‌ای به گمرک، مقررات و ضوابط فنی و بهداشتی قرنطینه‌ای ورود انواع بذر و اندام‌های تکثیری گروه‌های مختلف محصولات کشاورزی در هر مرحله از فرایند واردات و ترخیص را ابلاغ کرد.
 
متن ابلاغیه که در مورد گروه‌های مختلف بذر و اندام‌های تکثیری زراعی ـ باغی، مرتعی، دارویی، زینتی است، به شرح زیر می‌باشد:
 
شرایط عمومی ورود بذر پایه درختان میوه
 
1- اخذ گواهی ISTA (نارنجی یا سبز) با گواهی سفید AOSA که شماره محموله (PART) در آن درج شده باشد و شاخص‌های کیفی مندرج در گواهی‌های مذکور کمتر از استانداردهای ملی نباشد.
 
2- در صورت تراریخته (ترانس ژنیک) بودن رقم، رعایت الزامات قانونی ایمنی زیستی و آئین‌نامه‌های مرتبط الزامی است.
 
3- مشخصات مندرج بر روی بسته‌های بذری می‌بایست تطابق کامل با اسناد مدارک و گواهی‌های ارائه شده داشته باشد، در غیر اینصورت از ترخیص محموله ممانعت به عمل خواهد آمد.
 
4- محموله‌های هر کانتینر از یک پارت (LOT) بوده و یا اینکه در پالت‌های مشخص و متمایز قرار گرفته باشند. ضمناً واردکننده موظف است کلیه اسناد، مدارک و گواهی‌های مورد نیاز و همچنین حدود استانداردهای ملی را به فروشنده اعلام تا آنرا در متن پروفرمای صادره لحاظ نماید. تطبیق و صحت این موارد به عهده وارد کننده بوده و ممهور نمودن پروفرما توسط وزارت جهاد کشاورزی دلیلی بر تایید صحت جزییات قرارداد تجاری نبوده و تنها مجاز بودن واردات ارقام مندرج در پروفرما را نشان می دهد. همچنین ارائه اصل گواهیهای مورد نیاز ابلاغی به هنگام ترخیص کالا ضروری است. بعلاوه مجوز ترخیص کیفی بذر با استانداردهای ملی که به واردکننده ابلاغ گردیده و مشروط به ارائه کلیه اسناد قانونی مورد نیاز می باشد، صادر می گردد.
 
5- اخذ موافقت قبلی سازمان حفظ نباتات برای واردات بذر گونه های پرخطر ضروری می باشد.
 
6- ارائه اصل گواهی از مبداء و اصل گواهی بهداشت نباتی بذر به همراه کالا در هنگام ترخیص ضروری می باشد.
 
7- ترخیص کالا مشترکاً توسط سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گمرکات کشور و با تطابق اسنادی انجام خواهد شد.
 
شرایط عمومی ورود اندام های تکثیری گیاهان زینتی
 
1- مشخصات مندرج بر روی بسته‌های ماده تکثیری بذری می‌بایست تطابق کامل با اسناد، مدارک و گواه‌ی‌های ارائه شده داشته باشد، در غیر اینصورت از ترخیص محموله ممانعت به عمل خواهد آمد.
 
2- محموله‌های هر کانتینر از یک پارت (LOT) بوده و یا اینکه در پالت‌های مشخص و متمایز قرار گرفته باشند. ضمناً واردکننده موظف است کلیه اسناد، مدارک و گواهی‌های مورد نیاز و همچنین حدود استانداردهای ملی را به فروشنده اعلام تا آنرا در متن پروفرمای صادره لحاظ نماید. تطبیق و صحت این موارد به عهده واردکننده بوده و ممهور نمودن پروفرما توسط وزارت جهاد کشاورزی دلیلی بر تایید صحت جزییات قرارداد تجاری نبوده و تنها مجاز بودن واردات ارقام مندرج در پروفرما را نشان می‌دهد. همچنین ارائه اصل گواهی‌های مورد نیاز ابلاغی به هنگام ترخیص کالا ضروری است. بعلاوه مجوز ترخیص کیفی بذر با استانداردهای ملی که به واردکننده ابلاغ گردیده و مشروط به ارائه کلیه اسناد قانونی مورد نیاز می باشد، صادر می‌گردد.
 
3- اخذ موافقت قبلی سازمان حفظ نباتات برای واردات اندام‌های تکثیری گونه‌های پرخطر ضروری می‌باشد.
 
4- ارائه اصل گواهی از مبداء و اصل گواهی بهداشت نباتی بذر به همراه کالا در هنگام ترخیص ضروری می باشد.
 
5- ترخیص کالا مشترکاً توسط سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گمرکات کشور و با تطابق اسنادی انجام خواهد شد.
 
شرایط عمومی ورود بذر گیاهان زینتی دارویی، مرتعی و جنگلی

 
1- مشخصات مندرج بر روی بسته های بذری می بایست تطابق کامل با اسناد مدارک و گواهی های ارائه شده داشته باشد، در غیر اینصورت از ترخیص محموله ممانعت به عمل خواهد آمد.
 
2- محموله‌های هر کانتینر از یک پارت (LOT) بوده و یا اینکه در پالت های مشخص و متمایز قرار گرفته باشند. ضمناً وارد‌کننده موظف است کلیه اسناد، مدارک و گواهی‌های مورد نیاز و همچنین حدود استانداردهای ملی را به فروشنده اعلام تا آنرا در متن پروفرمای صادره لحاظ نماید. تطبیق و صحت این موارد به عهده واردکننده بوده و ممهور نمودن پروفرما توسط وزارت جهاد کشاورزی دلیلی بر تایید صحت جزییات قرارداد تجاری نبوده و تنها مجاز بودن واردات ارقام مندرج در پروفرما را نشان می‌دهد. همچنین ارائه اصل گواهی‌های مورد نیاز ابلاغی به هنگام ترخیص کالا ضروری است. بعلاوه مجوز ترخیص کیفی بذر با استانداردهای ملی که به واردکننده ابلاغ گردیده و مشروط به ارائه کلیه اسناد قانونی مورد نیاز می باشد، صادر می‌گردد.
 
3- ارائه اصل گواهی از مبداء و اصل گواهی بهداشت نباتی بذر به همراه کالا در هنگام ترخیص ضروری می‌باشد.
 
4- اخذ موافقت قبلی سازمان حفظ نباتات برای واردات بذر گونه‌های پرخطر ضروری می‌باشد.
 
5- ترخیص کالا مشترکاً توسط سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گمرکات کشور و با رعایت مقررات قرنطینه‌ای کشور و نتایج حاصل از انجام آزمون‌های تعیین شاخص‌های کیفی و تطابق آن با استانداردهای ملی، امکان‌پذیر می‌باشد.
 
شرایط عمومی ورود بذر گیاهان سبزی و صیفی
 

1- رقم یا ارقام مورد نظر برای واردات قبلاً تجاری شده و نام آنها در فهرست ملی ارقام گیاهی درج شده باشد.
 
2- اخذ گواهی ISTA (نارنجی یا سبز) با گواهی سفید AOSA که شماره محموله (PART) در آن درج شده باشد و شاخص‌های کیفی مندرج در گواهی‌های مذکور کمتر از استانداردهای ملی نباشد.
 
3- در صورت تراریخته (ترانس ژنیک) بودن رقم، رعایت الزامات قانونی ایمنی زیستی و آئین‌نامه‌های مرتبط الزامی است.
 
4- مشخصات مندرج بر روی بسته‌های بذری می‌بایست تطابق کامل با اسناد مدارک و گواهی‌های ارائه شده داشته باشد، در غیر اینصورت از ترخیص محموله ممانعت به عمل خواهد آمد.
 
5- محموله های هر کانتینر از یک پارت (LOT) بوده و یا اینکه در پالت‌های مشخص و متمایز قرار گرفته باشند. ضمناً واردکننده موظف است کلیه اسناد، مدارک و گواهی‌های مورد نیاز و همچنین حدود استانداردهای ملی را به فروشنده اعلام تا آنرا در متن پروفرمای صادره لحاظ نماید. تطبیق و صحت این موارد به عهده واردکننده بوده و ممهور نمودن پروفرما توسط وزارت جهاد کشاورزی دلیلی بر تایید صحت جزییات قرارداد تجاری نبوده و تنها مجاز بودن واردات ارقام مندرج در پروفرما را نشان می‌دهد. همچنین ارائه اصل گواهی‌های مورد نیاز ابلاغی به هنگام ترخیص کالا ضروری است. بعلاوه مجوز ترخیص کیفی بذر با استانداردهای ملی که به واردکننده ابلاغ گردیده و مشروط به ارائه کلیه اسناد قانونی مورد نیاز می باشد، صادر می‌گردد.
 
 
6- واردکننده موظف است در صورت عدم احراز استانداردهای ملی بذر براساس ماده 29 آیین نامه اجرای قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال نسبت به مرجوع یا معدوم نمودن محموله وارداتی اقدام نماید. همچنین ترخیص کالا مشترکاً توسط سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گمرکات کشور و با رعایت مقررات قرنطینه‌ای کشور و نتایج حاصل از انجام آزمون‌های تعیین شاخص‌های کیفی و تطابق آن با استانداردهای ملی، امکان‌پذیر است.
 
7- ارائه اصل گواهی از مبداء و اصل گواهی بهداشت نباتی بذر به همراه کالا در هنگام ترخیص ضروری می باشد.
 
8- اخذ موافقت قبلی سازمان حفظ نباتات برای واردات بذر و اندام‌های تکثیری گونه‌های پرخطر ضروری می‌باشد.
 
شرایط عمومی ورود بذر گیاهان زراعی

 
1- رقم یا ارقام مورد نظر برای واردات قبلاً تجاری شده و نام آنها در فهرست ملی ارقام گیاهی درج شده باشد.
 
2- اخذ گواهی ISTA (نارنجی یا سبز) با گواهی سفید AOSA که شماره محموله (PART) در آن درج شده باشد و شاخص‌های کیفی مندرج در گواهی های مذکور کمتر از استانداردهای ملی نباشد.
 
3- ارائه گواهی OECD برای گیاهان زراعی و لاین‌های والدینی آنها.
 
4- در صورت تراریخته (ترانس ژنیک) بودن رقم، رعایت الزامات قانونی ایمنی زیستی و آئین‌نامه‌های مرتبط الزامی است.
 
5- مشخصات مندرج بر روی بسته‌های بذری می‌بایست تطابق کامل با اسناد مدارک و گواهی‌های ارائه شده داشته باشد، در غیر اینصورت از ترخیص محموله ممانعت به عمل خواهد آمد.
 
6- محموله های هر کانتینر از یک پارت (LOT) بوده و یا اینکه در پالت های مشخص و متمایز قرار گرفته باشند. ضمناً واردکننده موظف است کلیه اسناد، مدارک و گواهی‌های مورد نیاز و همچنین حدود استانداردهای ملی را به فروشنده اعلام تا آنرا در متن پروفرمای صادره لحاظ نماید. تطبیق و صحت این موارد به عهده وارد کننده بوده و ممهور نمودن پروفرما توسط وزارت جهادکشاورزی دلیلی بر تایید صحت جزییات قرارداد تجاری نبوده و تنها مجاز بودن واردات ارقام مندرج در پروفرما را نشان می‌دهد. همچنین ارائه اصل گواهی‌های مورد نیاز ابلاغی به هنگام ترخیص کالا ضروری است. بعلاوه مجوز ترخیص کیفی بذر با استانداردهای ملی که به واردکننده ابلاغ گردیده و مشروط به ارائه کلیه اسناد قانونی مورد نیاز می باشد، صادر می‌گردد.
 
7- واردکننده موظف است در صورت عدم احراز استانداردهای ملی بذر براساس ماده 29 آیین نامه اجرای قانون ثبت ارقام گیاهی و کنترل و گواهی بذر و نهال نسبت به مرجوع یا معدوم نمودن محموله وارداتی اقدام نماید. همچنین ترخیص کالا مشترکاً توسط سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در گمرکات کشور و با رعایت مقررات قرنطینه‌ای کشور و نتایج حاصل از انجام آزمون‌های تعیین شاخص‌های کیفی و تطابق آن با استانداردهای ملی، امکان‌پذیر است.
 
8- ارائه اصل گواهی از مبداء و اصل گواهی بهداشت نباتی بذر به همراه کالا در هنگام ترخیص ضروری می باشد.
 
9- اخذ موافقت قبلی سازمان حفظ نباتات برای واردات بذر گونه‌های پرخطر ضروری می‌باشد.
 
 
انتهای پیام/

برچسب ها: مقررات ، بذر ، گیاهان
نام:
ایمیل:
* نظر: