کد خبر: ۱۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
در شرایطی که سفر چند روزه وزیر راه و شهرسازی به کشور فرانسه با این رویکرد به پایان رسید که ایران به دنبال جذب سرمایه‌گذار در کشورهای اروپایی بوده است اما وزیر راه روز گذشته سخن از موضوعی گفت که به نظر می‌رسد در طول سفر چند روزه خود به عنوان اولویت اصلی آن را پیگیری کرده است.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، در شرایطی که از حدود نزدیک به 60 فرودگاه فعال در ایران الان چهار فرودگاه به مرحله سود‌دهی رسیده‌اند و از میان تمام این فرودگاه‌ها نیز شاید تعداد فرودگاه‌هایی که تعداد پروازهایشان با امکانات تجمیع شده در آنها برابری می‌کند بسیار پایین باشد بحث ایجاد شرایطی که این فرودگاه‌ها بار دیگر به عرصه پروازهای داخلی و بین‌المللی باز گردند به عنوان اولویتی مهم در دستور کار قرار گرفته است.
 
ناوگان هوایی ایران با داشتن حدود 250 فروند هواپیمای مسافربری که البته به دلیل فشار تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال شده بر آنها حدود 40 درصد از این 250 فروند نیز زمین‌گیر شده‌اند، با توجه به شرایط ابتدایی و از ظرفیت‌های موجود معمولا تعداد مسافر زیادی در خود جای می‌دهند.
 
از کوچک‌ترین هواپیماها که ظرفیتی بالغ بر 150 نفر را جابجا می‌کنند گرفته تا هواپیماهایی که می‌توان در روزهای پیک سفر بیش از 300 مسافر را در آن سوار کرد باعث شده ناوگان ایران برای پروازهای میان‌برد و با تعداد مسافر پایین عملا هیچ آمادگی نداشته باشد.
 
این موضوع زمینه اصلی کاهش قابل توجه تعداد پروازها در فرودگاه‌های شهرهای کوچک کشور را فراهم کرده تا جایی که طبق آمار وزارت راه، تعداد قابل توجهی از فرودگاه‌های کشور در سال 93 کمتر از 100 پرواز داشته‌اند.
 
این مساله باعث شده آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیر خود به پاریس بحث پیگیری خرید و وارد کردن ناوگان هوایی با ظرفیت مسافرگیری پایین و زیر 100 نفر را پیگیری کند تا شاید بتوان از این مساله برای بهبود اوضاع فرودگاه‌های کوچک کشور استفاده کرد.
 
وزیر راه روز گذشته رسما اعلام کرد به دنبال طرح‌هایی که برای احیا و بهسازی اوضاع فرودگاه‌های کوچک در کشور تعریف شده قطعا باید بخش قابل توجهی از نقشه تامین ناوگان جدید با هدف آوردن هواپیماهایی با ظرفیت پایین باشد تا به این ترتیب بتوان از این موضوع برای فعال‌سازی نزدیک به 60 فرودگاه موجود در کشور استفاده کرد.
 
هر چند آخوندی در صحبت‌های خود از جزئیات توافقات و مذاکرات انجام گرفته در رابطه با این هواپیماهای کوچک صحبتی به میان نیاورده و حتی شرکتی که می‌تواند این تعداد هواپیما را برای ایران تامین کند نیز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد وزارت راه برنامه جدی برای به وجود آوردن شرایطی جدید در این فرودگاه‌ها طراحی کرده است.
 
چندی پیش معاون شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به برنامه‌ای در این سطح در وزارت راه و شهرسازی به خبرنگار ایسنا گفته بود که وزیر راه برنامه‌ریزی کرده با وارد کردن هواپیماهای جدید جور کمبود امکانات در ناوگان کشور را بکشد و به این ترتیب شانسی دوباره برای فرودگاه‌های فراموش شده در ایران به وجود آورد.
برچسب ها: هواپیما ، آخوندی ، ناوگان
نام:
ایمیل:
* نظر: