کد خبر: ۱۸۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
گزارش «تجارت» ازورود كمپاني هاي معتبر هواپيماسازي به كشور
از طرفي ديگرخبرهاي رسيده از شركت بويينگ حاكي ازآن است كه مديران اين غول هوايي از يك سو منتظراجراشدن لغو تحريم هاي كشورمان هستند واز طرفي ديگر درصدد جلب رضايت دولت آمريكا به منظور حضور در ايران هستند.
به گزارش روزنامه تجارت،در حالي كه انتظار مي رفت پس از حصول توافق هسته اي براي نوسازي ناوگان هوايي كشور غول هوايي فرانسوي از يعني  ايرباس به عنوان نخستين شركت هاي هواپيماسازي پس از تحريم 35 ساله صنايع هوايي وارد كشور شود اما زمزمه هايي به گوش مي رسد كه گويا مقدمات لازم براي ورود كمپاني هوايي بويينگ آمريكا به كشور فراهم شده است.
هرچند سفر خردادماه وزير راه وشهرسازي به منظور حضور در نمايشگاه هوايي پاريس از يك طرف وخبرهاي منتشرشده پس ازآن مبني برمذاكره عباس آخوندي با شركت هواپيماسازي ايرباس  احتمال حضور فرانسوي ها در صنعت هوايي را پيش از پيش قويتر كرد اما در حقيقت خبرهاي رسيده در روزهاي اخير برخلاف موضوع حضور غول هوايي فرانسوي در كشور است.
البته سفرهفته گذشته وزير امورخارجه فرانسه به تهران وديدارش با عباس آخوندي را هم بايد به موضوع احتمال حضورشركت هاي هواپيماسازي فرانسوي پيش ازكمپاني هاي معتبر ديگر دنيا اضافه كرد كه هنوز تحقق اين امر در هاله اي از ابهام قرار گرفته است.
در همين حال وزير راه وشهرسازي پيش از اينكه صحبت از حضور نمايندگان شركت هاي هواپيمايي فرانسوي به كشور كند خبر از حضور نمايندگان شركت هواپيمايي بوئينگ آمريكا در آينده اي نزديك به منظور مذاكره با مقامات هوايي كشورمان مي دهد.
از طرفي ديگرخبرهاي رسيده از شركت بويينگ حاكي ازآن است كه مديران اين غول هوايي از يك سو منتظراجراشدن لغو تحريم هاي كشورمان هستند واز طرفي ديگر درصدد جلب رضايت دولت آمريكا به منظور حضور در ايران هستند.
سخنگوي اين شركت آمريكايي درباره حضور در ناوگان هوايي ايران به العربيه مي گويد:شرکت  بويينگ تقریبا از زمان انقلاب ایران دیگر نتوانسته در بازار اين كشور حضور داشته باشد و هیچ کدام از تجهیزات خود را به صورت مستقیم با طرف ایرانی معامله نکرده است، اما در توافق وین لغو تحریم فروش تجهیزات هواپیمایی پیش بینی شده است و این شرکت می تواند بعد از تائید توافق نامه در کنگره آمريكا با طرف های ایرانی معامله کند.
البته  شركت بويينگ قبل وبعد از انجام توافق هسته اي بارها نگراني خود را به منظور از دست دادن بازار هوايي ايران ابراز داشته است ومكررا از شركت هاي هواپيمايي فرانسوي وآلماني به عنوان رقباي جدي خود به منظور حضور در ناوگان هوايي ايران نام برده است.
ازآخرين حضور شركت بويينگ در صنعت هوايي كشور بيش از 36 سال مي گذرد  وپنج فروند هواپيماي بويينگ 747 كه در ايرلاين ايران اير مشغول به پرواز هستند به اندازه سالهايي كه اين كمپاني هواپيماسازي در كشور حضور نداشت سن دارند.
 در همين حال سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با بيان اينكه ایران قصد دارد سالانه 80 تا 90 هواپیمای مسافربری از دو شرکت ایرباس و بوئینگ خریداری کند به ايسنا مي گويد: ایران سالانه 80 الی 90 هواپیما از دو شرکت ایرباس و بوئینگ خریداری خواهد کرد تا در نهایت 300 هواپیمای موجود در ناوگان پیر و فرسوده خود را نوسازی کند.
محمد خداكرمي مي افزايد: سازمان هواپیمایی کشوری ناوگان خود را با خرید تعداد مساوی هواپیما از ایرباس و بوئینگ و با هزینه ای در حدود 20 میلیارد دلار نوسازی خواهد کرد.
وي تصريح مي كند: ایران این خرید را از طریق مکانیزم‌هایی همچون اجاره، وام خارجی و بودجه های دولتی انجام خواهد داد.
سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري مي گويد: درتوافق تاریخی هسته ای که در ماه ژوئیه امضا شد صراحتا اعلام شده که منع فروش و اجاره هواپیما و انتقال موتور یا قطعات لغو شده است.
البته خداكرمي پيش از اين صحبت از حضور شركت هاي روسي براي نوسازي ناوگان هوايي كشور كرده بود كه به نظر مي رسد با مشورت هاي انجام گرفته وي با وزير راه وشهرسازي امروز صحبت از هموار شدن راه براي حضور غول هاي هوايي آمريكايي – فرانسوي به كشورمي كند.
البته شركت آمريكايي بويينگ بايد در نظر داشته باشد كه بيش از 50 درصد از ناوگان هوايي كشورمان را هواپيماهاي ايرباس فرانسه تشكيل داده اند واين ايرلاين آمريكايي براي استارت كار در كشور نياز به بررسي ومطالعه دقيقي دارد.
نياز مبرم ايران به 400 تا500 هواپيماي مسافربري در يك دهه آينده موجب شده است تا غولهاي هوايي دنيا وبه خصوص ايرلاين هاي آمريكايي نگاهي ويژه به صنايع هوايي كشور داشته باشند.
البته بازار 80 ميليارد دلاري صنعت هوايي در كشور براي غولهاي هواپيماسازي دنيا وسوسه انگيز خواهد بود وهيچ يك از كمپاني هاي هوايي اروپايي وآمريكايي حاضرنيستند براي حضور در كشور قافيه را به يكديگر ببازند.
درهمين حال به نظر مي رسد كه مقامات وزارت راه وشهرسازي به همراه مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري در تلاش هستند تا بهترين تصميم را براي صنعت هوايي كشور پس از لغو تحريم ها بگيرند هرچند تجربه ثابت كرده است كه شركت هاي هواپيمايي خارجي هميشه ودرطول زمانهاي مختلف به قول هاي خود عمل نكرده اند كه خود تحريم هاي چندين ساله صنايع هوايي درسالهاي گذشته اين موضوع را تاييد مي كند.
بنابراين لازم است به موضوع حضور كمپاني هاي معتبر هوايي دنيا به كشور از سوي مسئولان نگاهي ويژه شود تا با تدوين برنامه دقيق و موشكافانه در جهت نوسازي،گسترش وتوسعه ناوگان هوايي كشورمان گام هاي مهمي برداشته شود و ديگر شاهد سقوط هاي هوايي وجان باختن هموطنانمان نباشيم موضوعي كه در طول سالهاي تحريم مكررا شاهد آن بوديم.
برچسب ها: بوئینگ ، ایرباس ، هواپیما
نام:
ایمیل:
* نظر: