کد خبر: ۲۰۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
عضو ارشد هیئت هماهنگی شیعی:
یک عضو ارشد هیئت هماهنگی شیعی عراق با بیان اینکه اکثر نمایندگان مستقل با هیئت مذکور برای تحریم جلسه انتخاب رئیس جمهور همراه شده اند، گفت: جلسه امروز به حد نصاب نمی رسد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المعلومه، «ترکی العتبی» عضو هیئت هماهنگی شیعیان عراق امروز شنبه سخنانی را در خصوص جلسه امروز پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور آتی، مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، عضو ارشد هیئت هماهنگی شیعی گفت: ۳۰ نماینده مستقل پارلمان با هیئت هماهنگی برای تحریم جلسه انتخاب رئیس جمهور، همراه شده‌اند. بنابراین جلسه امروز به حد نصاب نخواهد رسید و تشکیل نخواهد شد.

وی افزود: برخی به دنبال به حاشیه راندن هیئت هماهنگی شیعی از صحنه سیاسی عراق هستند. این درحالی است که هیئت هماهنگی یک بازیگر قدرتمند در معادلات سیاسی عراق به شمار می‌رود. تمامی نشانه‌ها حاکی از آن هستند که جلسه امروز به حد نصاب نمی‌رسد.

گفتنی است، طبق اعلام هیئت رئیسه پارلمان عراق قرار است امروز شنبه نمایندگان این پارلمان به منظور انتخاب رئیس جمهور تشکیل جلسه بدهند. این درحالی است که گروه‌های سیاسی در عراق تاکنون بر سَر گزینه نهایی برای تصدی پست ریاست جمهوری هیچ توافقی با یکدیگر نداشته‌اند. علیرغم این مسأله، جریان صدر اصرار دارد تا جلسه روز شنبه برگزار و رئیس جمهور انتخاب گردد.

جریان صدر به منظور به کرسی نشاندن موضع خود در زمینه انتخاب رئیس جمهور عراق ائتلاف سه جانبه ای را با کُردها و اهل تسنن تشکیل داده است. در همین راستا، فراکسیون صدر در پارلمان عراق با فراکسیون حزب دموکرات کردستان (وابسته به مسعود بارزانی) و نیز فراکسیون حزب تقدم (وابسته به محمد الحلبوسی) ائتلافی را تحت عنوان «نجات میهن» تشکیل دادند. هیئت هماهنگی معتقد است هدف صدر از تشکیل ائتلاف مذکور، حذف شیعیان از فرایند سیاسی و یکجانبه گرایی در زمینه انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار