کد خبر: ۲۱۱۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸
رییس اتاق اصناف ایران در گفت و گو با تجارت
در مرحله دوم این بنگاه اقتصادی باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرد و بعد هم به امور اصناف می آید تا مجوزهای لازم را برای فعالیت به عنوان یک فروشگاه بزرگ یا فروشگاه زنجیره ای دریافت کند.
به گزارش روزنامه تجارت- اشکان خسروپور،بحث ورود برندهای آمریکایی به ایران از همان اولین لحظات اعلام توافق در وین بر سر زبان‌ها افتاد. اولین برندهایی که گمان می‌شد، بلافاصله بعد از توافق وارد ایران شوند، شرکت‌های اپل و مک‌دونالد بودند. بعدتر صحبت از بازگشایی نمایندگی‌های شرکت مایکروسافت هم به میان آمد که تمام آنها توسط رییس اتاق اصناف ایران و روسای مرتبط با این شرکت‌ها تکذیب شد.اسدالله احمدی‌شهریور، درباره شرایط حضور برند ساندویچ‌فروشی بین‌المللی مک‌دونالد به «تجارت» گفته بود: «مک‌دونالد اگر بخواهد در ایران شعبه دایر کند، باید درخواستش را به ما ارایه بدهد. مسئولان و کارشناسان ما شرایط را بررسی می‌کنند تا ببینند که از نظر بهداشتی و... وضعیت انها مناسب هست یا نه. اگر مشکلی نبود. به آنها مجوز می‌دهیم. ولی تا به حال که چنین درخواستی به ما داده نشده است.»
در تازه‌ترین واکنش‌ها، در حالی که گفته می‌شد، برندی با نام مشابه مک‌دونالد و با هدف فعالیت این شرکت در ایران ثبت شده است، باز هم تکذیبیه‌ها به راه افتادند. رئیس اتاق اصناف ایران نخستین کسی بود که درباره ثبت این برند تازه‌ی وابسته به مک‌دونالد مصاحبه کرد و به خبرگزاری صدا و سیما گفت:‌ هیچ شرکتی با نام مک دونالد و نام های مشابه ثبت نشده و هیچ مجوزی از طریق وزارت صنعت صادر نشده است. اگر قرار باشد یک شرکت خارجی در داخل کشور به عنوان یک برند ثبت شود اول باید در قوه قضائیه ثبت شرکت شود.
وی ادامه داد: در مرحله دوم این بنگاه اقتصادی باید از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرد و بعد هم به امور اصناف می آید تا مجوزهای لازم را برای فعالیت به عنوان یک فروشگاه بزرگ یا فروشگاه زنجیره ای دریافت کند.
فاضلی افزود: برای شرکت مک دونالد هم در مرکز اصناف یا وزارت صنعت هیچ نامی ثبت نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با قاطعیت عرض می کنم که وزارت صنعت، معدن و تجارت این مجوز را صادر نکرده و این موضوع حتی طرح هم نشده است.
آمریکایی‌ها هنوز مجوز ندارند
واکنش دوم را رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان نشان داد که گفت: نمایندگی کالاهای سرمایه‌ای و بادوام خارجی با داشتن خدمات پس از فروش در ایران در ابتدا باید مجوزهای لازم را از وزارتخانه‌های کشور و امور خارجه دریافت و در صورت داشتن اقامت و اجازه کار به ما مراجعه کنند.
یدالله صادقی در گفت‌وگو با تسنیم در واکنش به ثبت شرکت‌های آمریکایی (فست‌فود) در کشور، اظهار کرد: ما برای هیچ کدام از سه برند آمریکایی "کی‌اف‌سی"، "مک‌فلری" و "برگرکینگ" آمریکا مجوز فعالیت صادر نکرده‌ایم و اسنادموجود منتشرشده در رسانه‌ها، توسط اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده‌اند.
وی با بیان این‌که «ما تابع فعالیت‌های دولت هستیم»، افزود: در صورتی که شرکتی بخواهد فعالیت خود را در ایران آغاز کند، باید مجوزهای لازم را در ابتدا از وزارتخانه‌های ذی‌صلاح مانند وزارت کشور و وزارت خارجه دریافت کنند و در صورتی که از وزارت کار اجازه فعالیت و اجازه اقامت در ایران داشته باشند، براساس قوانین با آنها رفتار‌ می‌شود.
رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان ایران ادامه داد: تا به امروز ما هیچ گونه مجوزی تحت عنوان نمایندگی برای شرکت‌های یادشده ثبت نکرده‌ایم، حتی در این زمینه مراجعه کننده‌ای برای ثبت نمایندگی نیز وجود نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که شرکتی بخواهد برای سرمایه‌گذاری در ایران فعالیت کند، باید علاوه بر موارد فوق، مجوز سرمایه‌گذاری را نیز از وزارت اقتصاد دریافت کرده باشد.
باید تحقیق شود فست‌فود‌‎های آمریکایی از کجا مجوز گرفته‌اند
صادقی در پاسخ به این سؤال که نمایندگی‌های یادشده پس به چه‌صورت در ایران حضور دارند و برخی از آن‌ها به کسب و کار مشغولند، گفت: ما که برای حضور برندهای فست‌فود آمریکایی مجوزی صادر نکرده‌ایم، در این زمینه باید تحقیق شود که آنها مجوز خود را از کجا گرفته‌اند.وی در پاسخ به این سؤال «آیا با این برندها برخورد قانونی می‌شود یا خیر؟» تصریح کرد: در صورتی که فعالیتی خارج از چهارچوب قانون انجام داده باشند با آنها برخورد می‌شود اما ما به‌عنوان مرکز امور اصناف و بازرگانان، هر درخواستی را  برای نمایندگی، ثبت نمی‌کنیم.
صادقی با اعلام «تنها کالاهای سرمایه‌ای با داشتن خدمات پس از فروش در کشور ما می‌توانند پروانه کسب دریافت کنند»، گفت: برای ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی، تنها شرکت‌هایی می‌توانند مجوز دریافت کنند که اقدام به تولید کالاهای سرمایه‌ای و بادوام می‌کنند.وی افزود: تا به امروز در این زمینه هیچ گونه مدرکی به شرکت‌های خارجی مبنی بر گواهی ثبت نمایندگی داده نشده است.
برچسب ها: برند ، فست فود ، صنعت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرداد دفترى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
0
0
در صورتيكه داشتن تابلوى kfc مشكلى نداشته باشد
و بتوانيم لوازمات تهيه مرغ سوخارى از خارج بياوريم
أين كار درست شبيه يك فست فودً ايرانى عمل ميكدند
من نماينده kfc در انكلستان هستم و جندين شعبه kfc حلال ميفروشد
بنابراين فقط بستكى به شرايط ارتباطات دارد !
منتظر شرايط ورود خواهم بود
نام:
ایمیل:
* نظر: