کد خبر: ۲۲۷۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴
رئیس جمهور کشورمان پس از سفر به آفریقای جنوبی و شرکت در پانزدهمین نشست سران "بریکس" در ژوهانسبورگ دستاوردهای این سفر را تشریح کرد .

دستاوردهای عضویت ایران در گروه بریکس از نظر رئیس جمهور

رئیس جمهور کشورمان پس از سفر به آفریقای جنوبی و شرکت در پانزدهمین نشست سران "بریکس" در ژوهانسبورگ دستاوردهای این سفر را تشریح کرد .

سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز جمعه در بازگشت از سفر به آفریقای جنوبی که به منظور شرکت و سخنرانی در پانزدهمین نشست گروه «بریکس» انجام شده بود، آن را سفری مهم توصیف کرد و گفت: اهمیت این سفر از این جهت است که «بریکس» یکی از ائتلاف‌های مهم جهانی است که نقش موثری در توسعه و ارتقای همکاری‌های اقتصادی و تجاری در بخش قابل توجهی از جهان دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه گروه بریکس در نقاط مختلف دنیا اعضای قابل توجهی دارد که سهم بزرگی از جمعیت، تولید ناخالص داخلی و وسعت سرزمینی دنیا را دارند، افزود: ائتلاف‌های جهانی نظیر بریکس و شانگهای، ائتلاف‌های نوظهوری هستند که کاملا مخالف یکجانبه‌گرایی بوده و با نگاه احترام به استقلال کشورها برای همگرایی و همکاری در جهت پیشرفت امور ملت‌ها تشکیل شده‌اند.

رئیسی اظهارکرد: موضوع ارتباط با بریکس از سال گذشته و با شرکت بنده در نشست مجازی این گروه به میزبانی چین آغاز و درخواست عضویت ایران در این گروه مطرح شد و پس از وزیر امور خارجه و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم با شرکت در جلسات مرتبط موضوع را دنبال کردند و در نهایت هم پیگیری‌هایی که از طریق سران کشورها در این رابطه انجام شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اهمیت ایران به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک و کنشگری فعال در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: همه این مسائل موجب شد تا عضویت ایران در گروه بریکس مطرح و به اتفاق آرای اعضا تصویب شود. البته به طور طبیعی لازم است ساز و کارهای اجرایی برای بخش‌های مختلف گروه از جمله صندوق بریکس، نیز تمهید و فراهم شود که همکاران وزارت امور خارجه از همان ساعت اول تصویب عضویت ایران، اقدامات خود را در این زمینه آغاز کردند.

 رئیسی با اشاره به اینکه بریکس عمدتا متمرکز بر همکاری‌های تجاری و اقتصادی است، خاطرنشان کرد: نظام سلطه به دنبال آن است که با سلطه‌گری اجازه ندهند اقتصاد کشورهای مستقل از جمله ایران در ارتباط با دیگر کشورهای مستقل در منطقه و دنیا رشد کند، اما ارتباطات اعضای بریکس حتما در این راستا که در این مجموعه کشورهای مستقل می‌خواهند ارتباطات تجاری و اقتصادی خود را با یکدیگر گسترش دهند مهم و به اقتصاد مقاومتی نیز کمک می‌کند.

رئیسی در ادامه همچنین ارتباط با ساختارهای موثر بین‌المللی را موجب تقویت قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود موضوع عضویت ما در گروه بریکس به صورت اتفاقی رخ نداده بلکه یک سیاست انتخابی از سوی دولت در جهت تامین منافع کشور و مردم بوده است.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت مردمی هرگز سیاست خارجی کشور را زمینه‌ای برای منازعات و مشاجرات حزبی و جناحی تبدیل نخواهد کرد تاکید کرد: آنچه برای ما اهمیت و اولویت دارد تضمین و تامین منافع کشور و مردم است و امیدواریم بتوانیم از این رویداد قابل توجه نهایت بهره‌برداری را در این زمینه داشته باشیم.

رئیسی با اشاره به آغاز هفته دولت و اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته طی دو سال گذشته،با بیان اینکه سیاست دولت متوقف نکردن ظرفیتهای کشور به یک گزینه و دنبال کردن پرونده های متعدد و نیمه تمام بوده است ، تصریح کرد :  یکی از پرونده‌هایی که از ابتدای آغاز به کار دولت در دستور کار بوده موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه از اقتصاد کشور بوده است و در کنار این مسئله موضوع ارتباط با همسایگان که سالها مغفول واقع شده و درحد روابط دیپلماتیک متوقف مانده بود پیگیری و در دستور کار قرار گرفت و بحمدالله ظرف دو سال گذشته، تلاشهای صورت گرفته در زمینه ارتباط گیری موثر با همسایگان، کشورهای اسلامی و کشورهای همسو آثار و دستاوردهای قابل توجهی برای کشور داشته است .

رئیس جمهور عضویت در پیمانهای منطقه ای و فرا منطقه ای با هدف اتصال کشور به  زیرساختهای اقتصادی قدرتهای نوظهور را از دیگر اقدامات دولت طی دوسال گذشته برشمرد و افزود : همچنین در موضوع تجارت خارجی و سهم اندک کشور از بازارهای جهانی برغم برخورداری از ظرفیت‌های کم نظیر نیز اقدامات موثری صورت گرفت که رکورد رشد تجارت خارجی طی چهار سال گذشته شکسته شد و به ملت عزیز ایران عرض می‌کنم امروز فرزندان شما در دولت در انجام وظایف خود در راستای تحقق منافع ملت از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند کرد.

رئیسی در ادامه توافق برای توسعه و تجهیز 5 پالایشگاه کشور آفریقای جنوبی با صدور تجهیزات فنی و مهندسی را از دیگر رهاوردهای این سفر با رایزنی وزرای دولت در حاشیه اجلاس سران بریکس برشمرد و گفت : فضایی که در این سفر و در سفر قبلی به قاره آفریقا مشاهده کردم افزایش و تقویت روحیه ضد استعماری در میان ملتها و مسئولان آفریقایی با رویکرد تضمین و تامین استقلال مردم آفریقا بود و این روحیه ما را هرچه بیشتر به آفریقا نزدیک و زمینه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و همچنین تلاش‌های مشترک در مقابله با یک جانبه‌گرایی در جهان فراهم خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار