کد خبر: ۲۲۹۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
رکود همچنان بازیگر اصلی بازار مسکن است؛ حتی در ماه‌‌های تابستان که به طور سنتی فصل رونق بازار مسکن است اما امسال، جنب و جوشی در بازار دیده نشد. اما منشا این رکود از کجاست و بازیگران مختلف بازار مسکن چه نقشی در آن دارند؟ منصور غیبی، تحلیلگر بازار مسکن معتقد است که برخی بازیگران اصلی بازار، قبلا در حد اشباع، ملک خریده‌اند و حالا پول قوی آنها پارک شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ماه‌هاست در نبود آمارهای موثق از مسکن تنها یک خبر از این بازار به گوش می‌رسد؛ رکود! خریداران مصرفی و سرمایه‌گذاران، از ابتدای سال 1402 از بازار مسکن رخت بربسته‌اند و کارشناسان این حوزه هنوز نتوانسته‌اند زمان دقیقی برای بازگشت آنها به بازار املاک پیش‌بینی کنند.

این در حالی‌ست که فعالان و کارشناسان بازار املاک معتقدند اکنون با توجه به ثابت‌بودن نسبی قیمت‌ها، زمان مناسبی برای خرید خانه‌اولی‌ها و خریداران مصرفی است. اما چند نوع خریدار در بازار مسکن وجود دارد و نقش آنها در رکود فعلی چیست؟

متقاضیان مسکن چه کسانی هستند؟

منصور غیبی، کارشناس اقتصاد مسکن در تشریح دلایل رکود بازار املاک به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به ماهیت سرمایه‌ای بازار مسکن در ایران، یکی از دلایل رکود فعلی در بازار مسکن به عدم اقبال سرمایه‌گذاران یا خریداران بازمی‌گردد. به این شکل که اگر این قشر در بازار حضور نداشته باشند، رونقی در حوزه مسکن اتفاق نمی‌افتد.»

او در مورد انواع خریداران در حوزه املاک ادامه داد: «سه نوع حضور در بازار مسکن وجود دارد؛ یک نوع حضور برای خرید خانه‌‌اولی‌هاست؛ حضور دوم برای افرادی است که تبدیل متراژ می‌کنند و سوم، حضور دلالان و معامله‌گران ملک است.»

خریداران مصرفی دنباله‌رو دلالان

غیبی توضیح داد: «گروه اول یعنی خانه‌اولی‌ها در همه فصول و زمان‌های مربوط به خرید ملک حضور دارند و تابع شرایط نیستند و اگر حضور ضعیفی دارند ناشی از قیمت بالای ملک و نداشتن پول است. اما قشر مصرفی و تبدیل متراژ (تبدیل به احسن)، خود را وابسته به حضور دلالان کرده‌اند؛ یعنی اگر گروه سوم و سرمایه‌ای وارد بازار شود و به آن رونق دهد این گروه به تلاطم می‌افتند که از بازار عقب نمانند و شروع به خرید و فروش کنند.»

این کارشناس مسکن در مورد رفتار گروه دوم بیان کرد: «نکته قابل توجه این است که درصد بالایی از گروه دوم، ملک خود را ابتدا به سرمایه‌گذاران می‌فروشند و اقدام به خرید مجدد آنها، قاعدتا از سوی همین سرمایه‌گذاران و دلالان بوده است.»

او ادامه داد: «به نظر می‌رسد در این نقطه، گروه دوم باید هشیاری داشته باشد تا خرید خود را در زمان مناسبی انجام دهد که شور و هیجان کاذب و قیمت بالا گریبان‌گیر آنها نشود.»

دلایل بروز رکود

غیبی در مورد رکود حاکم بر بازار توضیح داد: «رکود در اثر نبود سرمایه‌گذاران، به این دلیل است که این نوع افراد در انتهای سال 1401 در حد اشباع ملک خریده‌اند و به زعم خود با قیمتی بالاتر هم این کار را انجام داده‌اند. اکنون از آنجا که روی سرمایه خود ایستاده‌اند با قیمت متعادل‌شده کنونی سرمایه خود را آزاد نمی‌کنند و مصر به فروش با قیمت دلخواه خود هستند.»

او ادامه داد: «طیف دوم نیز ایستاده است تا ببیند سرمایه‌گذار چه زمانی خرید خود را انجام می‌دهد تا به تبع آن اقدام کند. این طیف دوم همیشه موجب خرید ملک و آپارتمان شده‌اند.»

آخرین اخبار بخش مسکن را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار