کد خبر: ۲۲۹۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
«تجارت آنلاین» در گزارشی تحلیلی بررسی کرد؛
در حالی‌که با آغاز جنگ غزه، کشور‌های بسیاری مخالفت خود را با اقدامات و تحرکات متجاوزانه رژیم اسرائیل ابراز کرده‌اند، قابل‌توجه‌ترین سطح مخالفت در سطح جهانی را بیش از بازیگرانی همچون ایران یا قطر، می‌بایست در کرملین جستجو کرد. جایی که ولادیمیر پوتین و دیگر مقام‌های سیاسی ارشد روسیه، طی بیش از یک ماه گذشته انتقادات شدیداللحنی را ابراز داشته‌اند.

خشم پوتین از جنایات رژیم صهیونیستی

گروه سیاسی: مواضع انتقادی روس‌ها از رژیم اسرائیل در شرایطی که طی دهه‌های متمادی عنوان می‌شد که صهیونیست‌های دوستی‌ای ناگسستنی با مسکو دارند. حتی نزدیکی و اتحاد آن‌ها با ایالات متحده آمریکا نمی‌توانست در این امر اخلالی ایجاد کند. در سال‌های اخیر نیز همکاری روسیه با اسرائیل در جریان حملات این رژیم به سوریه، نماد بارز نزدیکی در روابط دو طرف بود. با این وجود به نظر می‌رسد در وضعیت جدید اوضاع به طور جدی دگرگون شده و دیگر این دو بازیگر نمی‌توانند در مقام دوستان نزدیک در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

واکنش شدیداللحن مسکو به تهدید اتمی رژیم صهیونیستی
جدیدترین نمود و شاید قابل توجه ترین سطح انتقاد روس‌ها از کنش‌های رژیم اسرائیل در جنگ را می‌توان در ماجرای جنجالی ادعای یک وزیر تل‌آویو درباره امکان حمله اتمی به غزه ارتباط داد. روز دوشنبه (15 آبان) آمیخای الیاهو، وزیر میراث فرهنگی کابینه بنیامین نتانیاهو درباره بمب‌های هسته‌ای اسرائیل، واکنش و انتقادهای زیادی را برانگیخته است، به گونه‌ای که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، او را از جلسات کابینه برای مدت نامعلومی معلق کرد و کابینه نتانیاهو را به چالش کشید و واکنش برخی کشورها را در محکومیت این اظهارات برانگیخت. در واکنش به این اظهارات، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز سه‌شنبه در واکنش به سخنان تهدیدآمیز یک وزیر صهیونیست مبنی بر احتمال استفاده از بمب هسته‌ای در نوار غزه گفت، این صحبت‌ها سوالات بسیاری از جمله درباره زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند. او با اشاره به سخنان «آمیهای الیاهو» وزیر صهیونیست کابینه نتانیاهو گفت، این صحبت‌ها سوالات بسیاری از جمله درباره زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی ایجاد می‌کند. او تاکید کرد: «این موضوع تعداد زیادی سوال ایجاد کرد. سوال شماره یک، معلوم می‌شود که ما اظهارات رسمی در مورد وجود سلاح هسته‌ای می‌شنویم؟ سؤالات زیر را همه دارند؛ سازمان‌های بین‌المللی کجا هستند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کجاست، بازرسان کجا هستند؟»


انتقادهای دومینوار روس‌ها از اسرائیل و سرریزشدن اختلافات مسکو با تل‌آویو
تمامی شواهد و قراین نشان‌گر به اوج رسیدن اختلافات میان روسیه و رژیم اسرائیل به سطحی بی‌سابقه است. در واقع از ابتدای جنگ غزه روابط دو طرف با سطحی قابل توجه از تیرگی همراه شده است. در حقیقت، حملات جدید اسراییل به سوریه با یک تغییر کلیدی همراه است – تل آویو دیگر مانند گذشته پیش از حمله به روسیه اطلاع نمی‌دهد. روسیه پارازیت الکترونیکی را از پایگاه خود در حمیمیم سوریه افزایش داده است که باعث اختلال در ترافیک هوایی فرودگاه تل آویو شده است. این تغییر در حال بدتر کردن روابط آشفته بین اسرائیل و روسیه است و خطر ظهور سوریه به عنوان یک جبهه جدید در جنگ اسرائیل و حماس وجود دارد، وضعیتی که ایالات متحده و متحدان منطقه ای در تلاش برای جلوگیری از درگیری هستند. تنش ها همچنین در مرز اسرائیل با لبنان به عنوان پایگاه حزب الله بالا است. سرریز درگیری ها به سوریه فقط یک خطر نیست. گیر پدرسن فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، این هفته گفت: "این کار (سرایت جنگ به سوریه) از قبل آغاز شده است. سوخت در حال اضافه شدن به جعبه چوبی است که از قبل شروع به احتراق کرده بود. ابن وضعیت رد شرایطی است که پنج سال پیش، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ فدراسیون روسیه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل اطمینان داد که هر کاری را انجام خواهد داد تا ایران و حزب‌الله نتوانند جای پایی در جنوب غربی سوریه، آن سوی بلندی‌های جولان اشغالی اسرائیل به دست آورند. اما پس از اعزام نیروهای روسیه به اوکراین در سال 2022، مسکو اتحاد خود با ایران را تشدید کرد و روابط مسکو با تل آویو تیره شد. جنگ علیه حماس و همکاری عمیق اسرائیل و آمریکا در این جنگ، این دو را از هم دورتر کرده است. واشنگتن در حالی که اسرائیل حملات هوایی گسترده ای را به غزه انجام می دهد که منجر به کشتار وسیع غیرنظامیان فلسطینی شده در کنار اسرائیل ایستاده است. اما روسیه به صراحت از اقدامات اسرائیل در غزه انتقاد کرده است. همچنین، اسرائیل هفته گذشته مسکو را به دلیل میزبانی هیاتی از حماس و معاون وزیر خارجه ایران محکوم کرد و در 29 اکتبر، گروهی از مسلمانان روسیه به فرودگاه داغستان در جنوب روسیه حمله کردند تا به مسافران یک پرواز ورودی از اسرائیل اجازه ورود ندهند. پوتین، اوکراین و سرویس‌های اطلاعاتی غربی را مسئول این رویداد یهودی‌ستیزانه دانست. عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، با اشاره به همکاری نظامی مسکو با ایران و تماس هایش با گروه هایی مانند حماس و حزب الله گفت: روسیه اساسا از دشمنان ما حمایت می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار