کد خبر: ۳۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
« تجارت» از هدف‌گذاري وزارت صنعت تا افق 1404 گزارش مي دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: ايران در سال 2015 ميلادي، در مجموع 982 هزار و 337 دستگاه توليد کرد که نسبت به سال 2014 9.9 درصد کاهش يافت.
به‌طور ميانگين خودروسازان داخلي ساليانه يک ميليون و 200 هزار دستگاه انواع خودرو توليد مي‌کنند که 250 هزار تا 300 هزار دستگاه خودرو کامل توليد شده در دو شرکت ايران خودرو و سايپا به بازارهاي هدف صادر مي‌شود. پيش‌تر محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت گفته بود: پيش‌بيني مي‌شود با گام‌هاي جديدي که خودروسازان کشور در زمينه تحقيق و توسعه برداشته‌اند بتوان تا افق 1404 يک سوم محصول‌هاي توليدي را به خارج از کشور صادر کرد. براساس برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و با توجه به سياست‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت در افق 1404، بايد توليد به سه ميليون دستگاه در سال افزايش يابد و يک سوم آن صادر شود.
صنعت خودروي کشور طي ماه‌هاي گذشته نتوانسته به اهداف پيش‌بيني شده براي توليد و صادرات خودرو، دست پيدا کند. با اين حال صحبت‌هاي مختلفي درباره برنامه‌ريزي در جهت جبران عقب‌ماندگي به ويژه در مورد برنامه صادراتي خودرو مطرح مي‌شود. آنطور که سخنگوي شوراي سياستگذاري صنعت خودرو اعلام کرده ميزان خودروهاي توليدي از ابتداي سال تا پايان 20 تيرماه رقم 326 هزار و 455 دستگاه خودرو بوده که اين ميزان خودروي توليدي نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود نيم درصد افزايش داشته است. اخيرا نشست شوراي سياستگذاري صنعت خودرو با حضور وزير صنعت، معدن و تجارت برگزار شد که جزئياتي از اين جلسه را سخنگوي اين شورا تشريح کرده است. ساسان قرباني در حاشيه نشست شوراي سياستگذاري صنعت خودرو از تحقق بيش از 92 درصدي برنامه توليد خودرو تا پايان خرداد ماه سال‌جاري خبر داده و گفته است:‌ طي اين مدت حدود 265 هزارو 83 دستگاه خودرو خودروي سبک و سنگين توليد شده است. همچنين ميزان خودروهاي توليدي از ابتداي سال تا پايان 20 تيرماه رقم 326 هزار و 455 دستگاه خودرو بوده است. به گفته قرباني اين ميزان خودروي توليدي نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود نيم درصد افزايش نشان مي‌دهد.
آنطور که شاتا گزارش داده، وي تصريح کرد: در اين نشست مقرر شد با توجه به عدم دستيابي به اهداف صادراتي کميته ويژه‌اي با حضور شرکت‌هاي خودروساز، قطعه‌ساز و مسوولان وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت تشکيل و عوامل عدم تحقق برنامه بررسي شود و نيز برنامه جبراني براي تحقق برنامه تا پايان سال ارائه و در جلسه بعدي شوراي سياستگذاري صنعت خودرو يک برنامه تدوين شده براي جبران عقب‌ماندگي از برنامه ارائه شود. به گفته قرباني، در ادامه نشست، گزارش مربوط به تکميل آزمون‌هاي جاده‌اي ارائه شد و وزير صنعت، معدن و تجارت براي رفع موانع پيشرفت کار دستورات لازم را صادر کرد و ضمن تاکيد بر اجراي پروژه براساس برنامه زمان‌بندي مصوب اشاره داشت که همه فعالان در صنعت خودرو سهمي‌از اين شرکت داشته باشند و مقرر شد ظرف يک ماه ضمن جبران فعاليت‌هاي عقب افتاده گزارشي توسط مديرعامل آن شرکت مجددا تهيه و به شورا ارسال شود. قرباني تصريح کرد: همچنين بررسي و تعيين اهداف کيفي در دستور کار شورا قرار گرفت و براساس برنامه ارائه شده شاخص‌هاي ارزيابي نسبت به سال‌هاي قبل سخت گيرانه‌تر شده و در اين خصوص ضمن تاکيد بر فرآيندهاي آموزشي به ويژه در خدمات پس از فروش خودروسازان موظف شدند مطابق اهداف کمي‌و کيفي برنامه اجرايي مربوط به تحقق برنامه را تدوين و اجرا کنند و ارزيابي دوره‌اي توسط وزارتخانه براساس اهداف کيفي تعيين شده صورت گيرد.

صادرات يک ميليون دستگاه خودرو در سال‌جاري
عضو هيات مديره انجمن قطعه‌سازان ايران گفت: برنامه ما براي امسال صادرات يک ميليون دستگاه است که ارزش آنها نزديک به 15 ميليارد دلار برآورد مي‌شود. به گزارش ايرنا، محمدرضا نجفي‌منش افزود: صادرات اين ميزان خودرو، شدني است. وي ادامه داد: اکنون کشورهاي همسايه مانند ترکيه بيش از اين ميزان خودرو صادر مي‌کنند. نجفي‌منش گفت: تا امروز اراده‌اي براي صادرات نداشته‌ايم و اگر اين اراده وجود داشته باشد و بخواهيم، به يقين به اين اعداد و ارقام دست پيدا خواهيم کرد. وي اضافه کرد: امکان صادرات خودرو وجود دارد، فقط نياز است کار آغاز شود. پيش از اين نيز مجتبي خسروتاج، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، از هدف‌گذاري صادرات 68 ميليارد و 700 ميليون دلاري در سال 95 خبر داده بود که 600 ميليون دلار از آن سهم صادرات خودرو تعيين شده است.

برنامه‌ريزي جدي‌تر براي پلت‌فرم ملي
همچنين براساس گفته‌هاي قرباني، وزير صنعت در آخرين جلسه شوراي سياستگذاري خودرو به تحليل وضعيت صنعت خودرو پرداخت و ضمن اشاره به اهميت توجه به خواست مشتري اعلام کرد که ما بايد در صنعت خودرو به علت بروز نارضايتي‌ها از سوي مشتريان توجه کنيم و بايد ياد بگيريم که به مشتري حق بدهيم، بايد عيوب قطعات مشخص شود و به قطعه‌سازان انتقال يابد و شرکت‌هاي خودروسازي ضمن توجه به نيازهاي مشتريان و بهبود کيفيت خودروها نوآوري و خلاقيت را در خودروها اعمال کنند. قرباني اظهار کرد: مهندس نعمت‌زاده تاکيد کرد که در مورد پلت‌فرم ملي بايد جدي‌تر کار کنيم و برنامه‌هاي عملياتي و جبراني خود را براي تحقق برنامه درافق 1404 مورد بازنگري و تدوين قرار دهيم. در اين زمينه نعمت‌زاده اعلام کرد که با توجه به اينکه اقدامات اجرايي موثري در خصوص طراحي پلت‌فرم جديد در دو شرکت بزرگ خودروسازي صورت نگرفته و لازم است برنامه اقدامات اجرايي در خصوص اين موضوع توسط اين دو شرکت به صورت جداگانه به وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت ارائه شود، ضمنا به صورت همزمان تا تحقق اين امر شرکت‌ها به تغيير طراحي ظاهري (فيس ليفت) خودروهاي موجود براي جلب رضايت مشتريان اقدام کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر: