کد خبر: ۳۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان مراودات تجاری با افغانستان را نسبتا مناسب و قابل دفاع ارزیابی کرد.
محمود سیادت با بیان اینکه دومین صادرکننده به افغانستان محسوب می‌شویم، اظهار کرد: صادرات ایران به این کشور تقریبا 2.5میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.
وی با اشاره به سهم مناسب ایران در واردات کالا به افغانستان، عنوان کرد: ارزش صادراتی بسیاری از کالاها بیش از مقدار موجود است و این ارزش باید به صورت واقعی اعلام شود تا با در دست داشتن آمار قابل استناد، بتوانیم وضعیت مراودات با این کشور را به طور مناسب بررسی کنیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: اگر قرار است با همه دنیا وارد معامله شویم و مراودات تجاری خود را با سایر کشورهای دنیا به وجود بیاوریم می‌توان گفت اقتصاد افغانستان پرکشش نخواهد بود و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم اقتصاد این کشور افزایش چشم‌گیری را در صادرات ایران به همراه داشته باشد.
وی حوزه خدمات فنی- مهندسی را به عنوان یک حوزه جدید در صادرات دانست و گفت: اگر قرار باشد صادرات به این کشور همراه با افزایش اندکی نیز باشد، باید تمامی صادرکنندگان و مسوولین با یکدیگر هماهنگ باشند و با همکاری یکدیگر یک برنامه منظم برای صادرات مناسب به کشور افغانستان را تدوین کنند.
سیادت با اشاره به ضرورت کشت فراسرزمینی باتوجه به کمبود منابع آبی در کشور، اظهار کرد: پرداختن به کشت فراسرزمینی موجب می‌شود علاوه بر استفاده ایران از منابع افغانستان مانند کارگر، آب، زمین و... برای این کشور نیز زمینه اشتغال فراهم شود.
وی ادامه داد: ایران محدودیت‌های آبی و زمینی بسیاری در کاشت برخی محصولات دارد و با ایجاد کشت فراسرزمینی می‌توان از منابع خدادادی در سایر کشورها نیز استفاده کرد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان فساد اداری را یکی از دلایل عدم رغبت صادرکنندگان ایرانی برای ارتباط با افغانستان دانست و تصریح کرد: بروکراسی پیچیده اداری، مشکلات امنیتی و سایر مشکلات باعث شده است صادرکنندگان ایرانی رغبت چندانی به انجام صادرات با این کشور نداشته باشند.
وی با اشاره به اقتصاد صادراتی 500 میلیون دلاری افغانستان، تاکید کرد: اگر بخواهیم روابط تجاری خود با افغانستان را توسعه بدهیم باید به سمت رفع موانع واردات از افغانستان برویم به گونه‌ای که اگرتمامی صادرات 500 میلیون دلاری این کشور به ایران وارد شود، باز هم یک برد برد اقتصادی برای دو کشور به وجود خواهدآمد.
سیادت با بیان اینکه افغانستان و خراسان نسبت به یکدیگر نقش متقابل و متفاوتی دارند، اظهار کرد: وجود مرز مشترک، تعاملات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بالا موجب شده است افغانستان در سبد صادراتی استان سهم قابل توجهی داشته باشد و به همین دلیل خراسان رضوی پیشران رابطه با افغانستان محسوب می‌شود.
وی تولیدات افغانستان را باغی و کشاورزی دانست و گفت: کنجد یکی از مواد مورد نیاز استان و کشور است که در این کشور تولید می‌شود، اما محصولات دیگر افغانستان مانند انگور و انار برای خراسان رضوی مزیت محسوب نمی‌شود و اگر محدودیت‌هایی مانند تعرفه ترجیحی و موارد قرنطینه‎‌ای وجود نداشته باشد، می‌توانیم محصولات باغی و کشاورزی این کشور را به طور مناسب وارد کشور کنیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به رشد ۱۸۰ درصدی واردات از افغانستان عنوان کرد: آیین نامه کشت فراسرزمینی به تصویب رسیده است و با تلاش چند ماه اخیر سازمان جهاد کشاورزی برخی از موانع قرنطینه‌ای رفع شده و موجبات استفاده از امتیازات خدادادی سایر کشورها مانند افغانستان فراهم شده است.
وی تصریح کرد: مقامات مسوول باید تساهل بیشتری برای واردات از افغانستان داشته باشند و الزاما به دنبال تغییر قوانین در مرکز نباشند؛ چراکه می‌توانند با ایجاد یک تعادل نسبی و با استفاده از همین میزان از اختیارات استانی مراودات تجاری مناسبی را با این کشور برقرار کنند.
منبع: ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: