کد خبر: ۳۴۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
گزارش "تجارت" از احتمال ورود سومين خودروساز بين‌المللي در پسابرجام
گروه صنعت، معدن و تجارت: روزهاي خوب صنعت خودروسازي ايران در پسابرجام كم كم آغاز مي‌شود. به مرور پاي خودروسازان بين‌المللي به ايران باز مي‌شود. اين روزها كمتر نشانه‌اي از يكه‌تازي خودروسازان فرانسوي در بازار خودروي كشور مشاهده مي‌شود.
به گزارش تجارت آنلاين، پس از نهايي شدن قرارداد خودروسازان داخلي با دو خودروساز فرانسوي طي ماه‌هاي گذشته حالا به مرور زمزمه‌هاي ورود شركاي جديد خودروسازان اروپايي به ايران جدي‌تر از گذشته شنيده مي‌شود. چند ماهي از نهايي شدن قرارداد ميان ايران‌خودرو و پژوي فرانسه مي‌گذرد و شركت مشتركي براي توليد محصولات جديد راه‌اندازي شده است. چند  هفته پيش از اين نيز قرارداد نهايي ميان سايپا و سيتروئن، ديگر خودروساز فرانسه به امضا رسيد. بر اين اساس بازهم خودروسازان فرانسوي، موفق شده‌اند زودتر از ساير رقباي خود همكاري خودرويي خود با ايران را آغاز كنند.

شرط حضور خودروسازان خارجي در ايران
از همان نخستين روزهاي توافق هسته‌اي و همزمان با لغو اولين تحريم‌هاي اقتصادي، بسياري صنعت خودروسازي را يكي از مهمترين صنايع مورد توجه سرمايه‌گذاران خارجي معرفي مي‌كردند. هرچند بسياري از كمپاني‌هاي خودروسازي جهان بيش از توليد مشترك محصولات خود در ايران تمايل به حضور در بازار و فروش محصولات خودشان را داشتند، با اين حال تجربه گذشته خودروسازان كشورمان و مشكلات ايجاد شده در پي ترك ناگهاني خودروسازان خارجي از ايران در زمان تشديد تحريم‌ها، موجب تغيير در برنامه‌ريزي‌ها شده بود. بر اين اساس از ماه‌ها قبل مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت شروطي را براي آغاز همكاري ميان خودروسازان ايراني و خارجي ذكر مي‌كردند. مهمترين اين شرط‌ها ايجاد خط توليد محصولات مشترك در داخل ايران، آغاز داخلي‌سازي قطعات مورد نياز محصولات جديد و برنامه‌ريزي براي صادرات اين محصولات به بازارهاي منطقه‌اي بود. با وجود چنين پيش‌شرط‌هايي طي ماه‌هاي گذشته مسئولان گروه‌هاي خودروسازي كشور بارها اعلام كرده‌اند كه مذاكرات با خودروسازان بين‌المللي همچنان ادامه دارد.

مذاكره با ديگر خودروسازان قاره سبز
تاكنون دو قرارداد خودرويي براي راه‌اندازي خط توليد و توليد محصولات جديد به مرحله نهايي رسيده است. سيتروئن و پژو، دو خودروساز فرانسوي هستند تا امروز موفق به نهايي كردن قراردادهاي خود با خودروسازان ايراني كرده‌اند. خودروسازان فرانسوي از سال‌هاي قبل در زمره مهمترين شركاي گروه‌هاي خودروسازي ايران قرار داشته‌اند. با اين حال آنطور كه از صحبت‌هاي مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين مديران خودروسازي كشور مشخص است، مذاكرات براي حضور خودروسازان ديگري همچنان ادامه دارد. مدتي قبل از اين بود كه هاشم يكه‌زارع، مديرعامل گروه خودروسازي ايران‌خودرو اعلام كرده بود كه مذاكرات خودرويي با خودروسازان پنج كشور ادامه دارد. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه بيشتر كمپاني‌هايي كه تمايل به حضور در صنعت و بازار خودروي ايران دارند، خودروسازان اروپايي هستند. به اين ترتيب فيات ايتاليا، بنز و فولكس واگن از آلمان و رنو، ديگر خودروساز فرانسوي گزينه‌هاي احتمالي براي حضور در ايران هستند. در اين ميان البته نام سوزوكي و هيونداي نيز به عنوان دو خودروساز شرقي شنيده مي‌شود.

آلماني‌ها به‌دنبال حضور جدي در ايران
تا امروز حضور دو خودروساز فرانسوي در ايران قطعي شده است. برخي گزارش‌ها از احتمال حضور سومين خودروساز فرانسه نيز طي ماه‌هاي آينده خبر مي‌دهند. در همين حال مذاكراتي با فيات، خودروساز ايتاليايي براي توليد محصولات مشترك همچنان در حال ادامه است. در اين ميان به نظر مي‌رسد كه خودروسازان آلماني بيش از ساير كشورها تصميم جدي براي حضور در صنعت و بازار خودروي ايران در دوران پسابرجام دارند. چند روز قبل بود كه محسن صالحي‌نيا، معاون امور صنايع وزير صنعت، معدن و تجارت از طي شدن مراحل نهايي ميان ايران‌خودرو ديزل و بنز براي قراردادهاي جديد خبر داد. صالحي‌نيا ضمن اعلام اينكه محصولات جديد پژو تا پايان سال‌جاري وارد بازارهاي كشورمان مي‌شود، ابراز اميدواري كرده بود كه تا دو ماه آينده به توان خبر نهايي شدن قرارداد ميان ايران‌خودرو و بنز را اعلام كرد. در همين حال آنطور كه برخي خبرها اعلام مي‌كنند، فولكس واگن، ديگر خودروساز آلماني به احتمال زياد، سومين خودروساز بين‌المللي و اروپايي است كه به زودي موفق به امضاي قرارداد نهايي براي حضور در صنعت خودروي ايران مي‌شود.

نهايي شدن قرارداد فولكس واگن
در همين حال منصور معظمی گفت: در سال 95 انتظار داریم 4 تا 5 قرارداد خارجی در حوزه خودرو داشته باشیم و در این بخش شاهد تحرک مثبت باشیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با ایلنا، در خصوص قراردادهای خودروسازان خارجی و سرمایه‌گذاری آنها در کشور اظهار داشت: تاکنون دو قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در بخش خودرو توسط شرکت‌های پژو و سیتروئن به امضا رسیده است. در آینده نزدیک نیز قراداد سرمایه‌گذاری فولکس واگن با یک شرکت خودروساز خصوصی نهایی خواهد شد و جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود. منصور معظمی ادامه داد: مطابق مذاکراتی که صورت گرفته انتظار داریم دو خودروساز مطرح خارجی دیگر نیز قراردادهای تولید مشترک خود را با همتایان خودرو ساز ایرانی که آنها نیز از بخش خصوصی هستند، تا پایان سال 95  به امضا برسانند. مدیرعامل ایدرو تصریح کرد: در سال 95 انتظار داریم 4 تا 5 قرارداد خارجی در حوزه خودرو داشته باشیم و در این بخش شاهد تحرک مثبت باشیم.
معظمی درخصوص وضعیت بازار خودرو در کشور تصریح کرد: اکنون شرایط بازار خودرو متعادل است و مشکلی بابت فروش نداریم. تمرکز ما بر روی بالا بردن کیفیت و افزایش سطح رضایتمندی مشتریان است. وی ادامه داد: در بخش خودرو توانسته‌ایم در چهار ماهه ابتدایی سالجاری نسبت به سال قبل افزایش تولید داشته باشیم. سال گذشته  900 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و پیش‌بینی ما این است که امسال به تولید یک میلیون و  300 هزار خودرو برسیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان تصریح کرد: چهارچوب‌های مشخصی برای خودروسازان در بحث رضایتمندی مشتری مشخص شده و به آنها ابلاغ شده که سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام دهند.
نام:
ایمیل:
* نظر: