کد خبر: ۳۴۷۱۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
"تجارت" از احتمال حضور ماتادورها در اقتصاد كشور گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: تمایل کشورهای اروپایی براي گسترش روابط اقتصادي با ايران پس از توافق هسته‌اي و اجرايي شدن برجام همچنان ادامه دارد. هنوز هم برخی مقامات کشورهای عضو این اتحادیه به تهران سفر مي‌كنند و براي امضاي قراردادهاي تجاري و اقتصادي مشغول مذاكره هستند. كشور اسپانیا حال حاضر یک اقتصاد در حال گسترش در اروپاست و پتانسیل‌های همکاری زیادی میان اين کشور و ايران وجود دارد.
به گزارش تجارت آنلاين، در سال‌هاي گذشته روابط اقتصادی ميان ايران و اسپانيا به زعفران، پسته، خاویار و فرش محدود بود، اما در حال حاضر و با فرصت‌هاي ايجاد شده پس از توافق هسته‌اي زمینه‌های فعالیت بیشتری براي همكاري اقتصادي ميان دو كشور مهیا است. اسپانیا برای خروج از رکود و کاهش نرخ بالای بیکاری خود نیازمند سرمایه‌گذاری است، اما در شرائط برد - برد ایران و اسپانیا می‌توانند به افزایش رونق اقتصادی در دو کشور کمک کنند.
توافق هسته‌اي و اجرايي شدن برجام طي ماه‌هاي گذشته باعث پایان یافتن انزوای اقتصادی ایران بعد از اعمال تحریم‌ها شده است. ايران پتانسیل‌های زيادي در زمینه انرژی و ژئواستراتژیک دارد و وجود همين پتانسيل‌ها موجب شده تا شرکت‌های اسپانیایی براي حضور در بخش‌هاي انرژی، زیرساخت و ارتباطات راه دور در ایران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری باشند. اين در حالي است كه قبل از تحریم‌های اقتصادی ایران، دو شرکت رپسول و سپسای اسپانیا در زمینه صنعت نفت و انرژی با ایران همکاری داشتند.

زمينه‌هاي همكاري ميان دو كشور
در سابقه روابط تجاری ایران و اسپانیا، حوزه انرژی عموما به‌عنوان مهمترین بخش همکاری‌ها میان دوطرف به شمار می‌آمده است. این حوزه در برخی مقاطع زمانی، علاوه بر ارائه ظرفیت‌های بالا در بخش صادرات نفت ایران به اسپانیا، موضوعاتی نظیر سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های دو کشور در زمینه تولید اقلام انرژی ایران را نیز در بر گرفته است. با این وجود روند همکاری‌ها در حوزه انرژی طی سال‌های اخیر تا حد زیادی با کاهش همراه بوده است. همچنين حوزه صنعت و ماشین‌آلات از دیگر حوزه‌های همکاری شرکت‌های ایرانی و اسپانیایی است. صدور انواع ماشین‌آلات صنعتی اسپانیا منجمله در بخش سرامیک، نساجی، اتوماسیون، تجهیزات بالابر، شیرآلات صنعتی، تجهیزات صنایع غذایی، صنایع شیمیایی مرتبط با حوزه کشاورزی، صنعت بهداشتی و ... از جمله زمینه‌ها و ظرفیت‌های مورد تبادل با ایران در سال‌های گذشته بوده است. در بخش قطعات خودرو و صنعت دارویی نیز ظرفیت‌های خوبی برای همکاری شرکت‌های دو کشور وجود دارد. علاوه بر حوزه‌های فوق، باتوجه به تجربیات گسترده اسپانیا در حوزه گردشگری، این بخش از ظرفیت‌های بالایی برای تعامل شرکت‌های گردشگری ایران با اسپانیا برخوردار است. 

تدوين نقشه راه مناسبات اقتصادي دو كشور
در همين حال مدیرکل دفتر بازرگاني کشورهاي اروپا و آمريکای سازمان توسعه تجارت، اعلام کرده است كه ایران در نظر دارد بعد از اتریش، نقشه راه همکاری اقتصادی ایران و اسپانیا دومین کشور اروپایی را به پایان برساند. به گزارش سازمان توسعه تجارت، ابوالفضل کوده‌ئی در نشست هم‌اندیشی تهیه نقشه راه همکاری اقتصادی ایران و اسپانیا که با حضور نمایندگان شورای همکاری ایران و اسپانیا و بیش از 50 تن از بازرگانان و فعالان اقتصادی حوزه اسپانیا در سازمان توسعه تجارت برگزار شد، این مطلب را بیان کرده است. کوده‌ئی با بیان اینکه اراده جدی در میان مسئولان اقتصادی کشور برای رشد صادرات غیرنفتی وجود دارد، ادامه داد: سازمان توسعه تجارت در شرایط جدید جهانی و با توجه به ظرفیت‌های داخلی، اقدام به تدوین نقشه راه همکاری اقتصادی با کشورهای مختلف جهان کرده که تلفیقی از همکاری‌های فناورانه، بانکی و تامین مالی، صنعت، بیمه‌های صادراتی، انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، ریلی و راه‌آهن و گردشگری است. وی ادامه داد: این نشست با هدف همفکری درخصوص تدوین نقشه راه همکاری‌های اقتصادی با اسپانیا برگزار شده تا بخش خصوصی و دولت در کنار یکدیگر به بهترین شکل ممکن در راستای تعاملات اقتصادی و گسترش بازار ایران در اسپانیا، برنامه‌ای منسجم و جامع تدوین کنند.

حجم مبادلات اقتصادي ايران و اسپانيا
شرکت‌های اسپانیایی آماده برقراری همکاری‌های تجاری با ایران هستند. سال گذشته و در سفر هیات تجاری ایرانی به اسپانیا بود كه مودستو پینیرو، معاون اتاق بازرگانی اسپانیا، با اشاره به ظرفیت بالای اقتصادی ایران، توسعه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک ۲ کشور را مورد تاکید قرار داد. در گزارش‌ها و آمار ثبت شده، تا پیش از سال ۲۰۱۱، ۶ میلیارد دلار ارزش تبادلات تجاری طرفین ثبت شده است. روابط تجاری بین ۲ کشور در حوزه محصولات غیرنفتی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار است. اسپانیا یک کشور قدرتمند در حوزه حمل‌ونقل، تولید خودرو و تحقیقات علمی است. همچنین پارک‌های علم و فناوری این کشور تحقیقات وسیعی در پروژه‌های تحقیقاتی دارند. شرکت‌های اسپانیایی در زمان تحریم‌ها به ایران معرفی شدند با این وجود یک شرکت اسپانیایی در دوران تحریم‌ها ۱۵۰ میلیون دلار مواد اولیه محصولاتی به منظور توسعه امکانات بندری در ایران صادرات داشته که ۵۰ درصد از آن توسط کارگران ایرانی در داخل ایران و توسط این شرکت اسپانیایی مونتاژ شده‌اند.
همچنين طبق آمارهاي مختلف بیشترین حجم مبادلات تجاری میان ایران و اسپانیا مربوط به سال ٢٠١١ است که طی آن ارزش تجارت دو کشور به رقم ٤,٧ میلیارد یورو رسید. شایان توجه است که در این سال، عمده تجارت دو کشور مربوط به صدور اقلام انرژی ایران به اسپانیا بوده است. آمارهای منتشره توسط اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران مربوط به مبادلات دو کشور طی سال ١٣٩٣، ارزش تبادل در این سال را بالغ بر ٣٢١ میلیون دلار اعلام کرد که از این میزان ، حدود ١٤٦ میلیون دلار را صادرات اسپانیا به ایران و رقمی حدود ١٧٥ میلیون دلار را صادرات ایران به اسپانیا تشکیل داده است. حجم مبادلات ایران و اسپانیا در چهار ماهه نخست ٩٤ شامل صادرات حدود ٨٩ میلیون دلار آهن، زعفران، انگور، روده، فرش و کفپوش ایران به اسپانیا و ٥٣ میلیون دلار واردات الکترودهای زغالی، جرثقیل، مرکب چاپ، کاغذ گراف و نخ نساجی ایران از اسپانیا بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: