کد خبر: ۳۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸
تاثيرات قابل لمس برجام در صنعت خودروسازي كشور
گروه صنعت، معدن و تجارت: به نتيجه رسيدن توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌هاي اقتصادي، موجب شد تا شرايط براي بازگشت و حضور خودروسازان بين‌المللي در بازار و صنعت خودروي ايران تسهيل شود. تا حالا دو خودروساز حضورشان در ايران قطعي شده و حالا زمزمه‌هاي ورود يك خودروساز كره‌اي به صنعت خودروي ايران و توليد محصولات جديد از دي‌ماه شنيده مي‌شود.
به گزارش تجارت آنلاين، هفته گذشته بود كه منصور معظمي، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي در نشست خبري خود از توافق نهايي با سه يا چهار خودروساز اروپايي و آسيايي تا پايان سال‌جاري خبر داد. پيش از اين نيز محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت از نهايي شدن قراردادهاي جديد خودرويي براي حضور كمپاني‌هاي بين‌المللي در ايران و توليد محصولات جديد با پذيرش شرايط ايران خبر داده بود. در حالي كه در اكثر صحبت‌هاي مطرح شده از سوي مسئولان وزارت صنعت و حتي خودروسازان داخلي، بيشتر تاكيد و تمركز بر حضور خودروسازان اروپايي در ايران پسابرجام بوده است، با اين حال مدتي است كه زمزمه‌هاي حضور خودروسازان آسيايي در ايران و شراكت خودرويي بيشتر از گذشته شنيده مي‌شود.

زمينه‌چيني براي همكاري سايپا و خودروساز كره‌اي
روزهاي مياني شهريورماه بود كه مديرعامل گروه خودروسازي سايپا به‌عنوان دومين خودروساز بزرگ ايران اعلام كرد كه در مدت زماني كوتاه مذاكرات ميان اين خودروساز و شركت خودروساز كيا از كشور كره جنوبي آغاز مي‌شود. مهدي جمالي همچنين نسبت به قطعي شدن قرارداد ميان سايپا و اين خودروساز آسيايي تا پايان سال‌جاري اظهار اميدواري كرده بود. پيش از اين مسئولان سايپا اعلام كرده بودند كه توافق نهايي با سيتروئن خودروساز فرانسوي حاصل شده و قرار است طي ماه‌هاي آينده قرارداد نهايي براي ايجاد شركت مشترك و راه‌اندازي خط توليد و ورود محصولات جديد به بازارهاي ايران به امضا برسد. در اين ميان ايران‌خودرو نيز قرارداد نهايي با پژو را به مرحله اجرا گذاشته و قرار است تا پايان سال‌جاري محصول مشترك اين دو خودروساز وارد بازار شود. از طرف ديگر رنو، ديگر خودروساز فرانسوي نيز مشغول مذاكره با خودروسازان داخل كشور است. در چنين شرايطي كه به نظر مي‌رسيد احتمال حضور يك خودروساز اروپايي ديگر در صنعت خودروسازي ايران نزديك است، مدیرعامل کرمان موتور از امضای قرارداد با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی به منظور تولید خودروهای این شرکت کره‌ای در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خبر داده است.

توليد دو مدل هيونداي در كرمان‌موتور
آنطور كه خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند، سامان فیروزی، مديرعامل گروه خودروسازي كرمان موتور با اعلام خبر امضاي قرارداد با شركت هيونداي موتور كره جنوبي و آغاز توليد محصولات جديد طي ماه‌هاي آينده اظهار داشت: به دنبال امضای قرارداد با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی مقرر شد، تا از دی‌ماه امسال شاهد تولید محصولات این خودروساز کره‌ای در ایران باشیم. وی افزود: در گام اول و از ابتدای فصل زمستان، تولید دو محصول هیوندای آی 10 و آی 20 در کارخانه کرمان موتور آغاز خواهد شد و توان خود را برای تولید و عرضه محصولات به روز و باکیفیت به کار خواهیم بست. فیروزی با تاکید بر اینکه لغو تحریم‌ها به واسطه برجام، فصل تازه‌ای در اقتصاد ایران و به ویژه صنعت خودروسازی کشور گشوده، تصریح کرد: خودروسازان بخش خصوصی با قراردادهایی که با شرکای جدید خود به امضاء می‌رسانند، از یک سو به ایجاد اشتغال بیشتر کمک کرده و از سوی دیگر حق انتخاب بیشتری را در اختیار مشتریان قرار می‌‌دهند. مدیرعامل کرمان موتور تصریح کرد: شرکت‌های ایرانی، باید با قراردادهای مشارکت انتفاعی یا جوینت ونچر از مزایای مالی و همچنین دانش و تکنولوژی شرکای خارجی خود بهره‌مند شوند. وی اولویت اصلی این شرکت را گسترش همکاری با شرکای فعلی و آغاز همکاری­ جدید با خودروسازان معتبر جهانی، افزایش کیفیت محصولات تولیدی و توسعه سبد محصولات دانست، گفت: در همین راستا قرارداد با شرکت هیوندای موتور کره جنوبی به امضاء رسیده است.

رقابت خودروسازان ايران براي شراكت با خارجي‌ها
پيش از برجام قابل  پيش‌بيني بود كه خودروسازان خارجي نسبت به بازار و صنعت خودروي ايران روي خوش نشان دهند. بازار بكر و وجود برخي از زيرساخت‌هاي اوليه براي صنعت خودروسازي در ايران عواملي بود كه موجب ايجاد جذابيت اين صنعت در كشور مي‌شد. از طرف ديگر تجربيات تلخ گذشته و خروج ناگهاني خودروسازان خارجي از ايران همزمان با تشديد تحريم‌ها موجب شده بود تا سخت‌گيري بيشتري نسبت به شرايط حضور و بازگشت خودروسازان خارجي در ايران ايجاد شود. با اين حال بررسي شرايط پيش آمده طي ماه‌هاي گذشته از برجام نشان مي‌دهد كه خودروسازان فعال در داخل كشور نسبت به آغاز شراكت با كمپاني‌هاي بين‌المللي و ورود محصولات جديد به بازارهاي كشور دست به نوعي رقابت با يكديگر زده‌اند. بر اين اساس هفته گذشته رئيس هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي از نهايي شدن قرارداد يكي از خودروسازان بخش خصوصي فعال در كشور با بنز طي ماه‌هاي آينده خبر داده بود. از طرف ديگر همزمان با نهايي شدن قراردادهاي جديد ميان ايران‌خودرو و سايپا با كمپاني‌هاي بين‌المللي، كرمان موتور يكي ديگر از خودروسازان بخش خصوصي نيز موفق شده تا قراردادي با هيونداي يكي از خودروسازان كره‌اي امضا كند. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد حضور خودروسازان اروپايي و آسيايي در ايران پسابرجام به نوعي همزمان شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: