کد خبر: ۳۶۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
گزارش «تجارت» از تلاش خودروسازان براي توليد محصولات مناسب حال طبقه متوسط
گروه صنعت، معدن و تجارت: هر روز که می‌گذرد، همکاری خودروسازان داخلی با همتایان خارجی خود به مرحله جدیدی می‌رسد و شمارش معکوس برای ورود محصولات جدید به بازار به پایان نزدیک‌تر می‌شود. قرار است تا پایان سال‌جاری اولین گروه از تولیدات مشترک جدید ایران‌خودرو و پژو روانه بازارها شوند، اما هنوز موضوع قیمت این محصولات جدید، مساله‌ای حل نشده باقی مانده است.


به گزارش تجارت آنلاین، سال‌های که قیمت خودرو همواره در مسیر افزایش حرکت داشته است. حتی در روزهایی که بازار خودرو شدیدترین رکودها را تجربه می‌کرد، هیچ کاهش قیمت محسوسی در این بازار اتفاق نیفتاد. چند سال پیش و همزمان با تشدید تحریم‌های بین‌المللی و خروج شرکای گروه‌های خودروسازی داخلی بود که قیمت خودرو در کشور به صورت ناگهانی افزایش قیمت زیادی را تجربه کرد. این گران شدن خودرو طی ماه‌های بعد از آن نیز ادامه داشت. حتی حالا هم که بازار خودرو رکودی دو ساله را تجربه می‌کند، بازهم هیچ نشانه‌ای از کاهش قیمت خودرو در بازارهای داخلی مشاهده نمی‌شود.

ورود خودروسازان خارجی و مساله قیمت محصولات
به نتیجه رسیدن توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی موجب شد تا کمپانی‌های مختلف خودروسازی بین‌المللی برای حضور در بازار و صنعت خودروی ایران مشغول مذاکره با همتایان خارجی خود شوند. به این ترتیب خودروسازان متفاوتی از میان کمپانی‌های اروپایی و آسیایی با خودروسازان داخلی مذاکره کردند و تفاهم‌نامه‌ها و موافقت‌نامه‌هایی نیز به تایید دو طرف رسید. پژو، خودروساز فرانسوی نخستین شرکتی بود که توافق خود با ایران‌خودرو را قطعی کرد و قرارداد نهایی را به امضا رساند. پس از آن سیتروئن، دیگر خودروساز فرانسوی مذاکرات متعددی را با سایپا پشت سرگذاشت و آنطور که مسئولان اعلام کرده‌اند قرار است قرارداد نهایی تا چند وقت دیگر به امضا برسد. بنز، رنو، فیات، کیا و هیوندای دیگر خودروسازان اروپایی و آسیایی هستند که تاکنون نام آنها به‌عنوان کمپانی‌های مشغول مذاکره با خودروسازان کشورمان مطرح شده است. در این میان موضوعات متعددی مانند میزان خودروسازی محصولات جدید، انتقال تکنولوژی و بحث صادرات تولیدات جدید به‌عنوان پیش‌شرط‌های مذاکرات خودرویی بارها اعلام و بر آنها تاکید شده است. با این حال مساله‌ای مانند قیمت این تولیدات و محصولات مشترک جدید هنوز هم یکی از مسائل حل نشده باقی مانده است.

خودروهای جدید توان ایجاد رونق را دارند؟
در ابتدا قرار بود تا محصولات جدید خودروسازان خارجی که با مشارکت خودروسازان ایرانی روانه بازارها می‌شوند، علاوه بر افزایش کیفیت محصولات این توانایی را نیز داشته باشند که بازار راکد خودرو در ماه‌های اخیر را به رونق نزدیک کنند. با این حال نگاهی به قیمت‌های پیش‌بینی شده برای محصولات جدید نشان می‌دهد که نمی‌توان چندان به ایجاد رونق توسط این تولیدات امیدوار بود، چراکه قیمت آنها از توان بسیاری از بخش‌های امروز جامعه کشور بالاتر است. از طرف دیگر بررسی بازارهای خودروی ایران نشان می‌دهد که بزرگترین عامل ایجاد رکود در این بازار در حال حاضر، ضعیف بودن بخش تقاضاست. به اعتقاد کارشناسان، علت اصلی ضعف بخش تقاضا در بازار خودرو نیز به کمبود میزان نقدینگی مربوط می‌شود. سال گذشته و تجربه پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو در قالب طرح خروج صنایع از رکود و استقبال مردم از این طرح نشان می‌دهد که هنوز هم بخش‌های مختلفی از شهروندان خواهان تهیه وسیله نقلیه هستند اما در حقیقت قدرت خرید آن را ندارند. به این ترتیب ورود محصولات جدید از سوی کمپانی‌های خودروسازی داخلی با همکاری خودروسازان خارجی که مناسب حال طبقه متوسط کشور باشد و همچنین از نظر کیفیت محصولات نسبت به خودروهای موجود در بازار شرایط بهتری را داشته باشد، یکی از مهمترین موضوعات خواهد بود. در همین حال حمیدرضا فولادگر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم از ورود خودروهای به‌روز خارجی در رده قیمتی زیر 30 میلیون تومان به بازار خودرویی کشور در آینده‌ای نه چندان دور خبر داده است.

خودروهای جدید زیر 30 میلیون می‌آیند
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از ورود خودروهای به‌روز خارجی در رده قیمتی زیر 30 میلیون تومان به بازار خودرویی کشور در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد. حمیدرضا فولادگر می‌گوید: طبق مذاکراتی بین خودروسازان داخلی و برخی خودروسازان خارجی صورت گرفته است در آینده نه چندان دور، در رده قیمتی زیر 30 میلیون تومان شاهد خودروهای به‌روز و جدید در بازار داخلی خواهیم بود اما زمان، برند و خودروساز تولیدکننده داخلی آن هنوز به‌طور قطعی مشخص نیست. این نماینده مجلس دهم، فناوری پراید و پژو را از رده خارج دانست و گفت: کیفیت و فناوری پراید و پژو مربوط به 30 سال قبل است و قابل دفاع نیست و قطعا باید خودروهای به‌روز و در توان مالی طبقات متوسط در دسترس مردم قرار گیرد. وی همچنین با یادآوری قرارداد ال 90 و افزایش 40 میلیون تومانی این خودرو با وجود تکلیف خودروساز به عرضه کمتر از 10 میلیون تومان آن، قیمت‌گذاری خودروهای جدید خارجی در رده زیر 30 میلیون تومان را تابع نظام عرضه و تقاضا و ضوابط قیمتی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و شورای رقابت دانست.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همینطور نظام قیمت‌گذاری خودرو در کشور را نابسامان و دردسرساز توصیف کرد و ادامه داد: خودروسازان داخلی همواره دلیل درخواست افزایش قیمت خودرو را نوسان در قیمت مواد اولیه و هزینه‌های سرباری تولید اعلام کرده‌اند و این مسئله به معضل بزرگی برای قیمت‌گذاری خودرو مبدل شده است. وی چاره پایان دادن به بگومگوهای قیمتی بین خودروسازان و متولیان خودرو را در اصلاح ساختار و خطوط تولید شرکت‌های خودروساز دانست. آنطور که ایسنا گزارش داده فولادگر در پایان اظهار کرد: خودروسازان داخلی موظف به عرضه خودروهای به‌روز در رده‌های قیمتی زیر 30 میلیون تومان، بین 50 تا 100 میلیون تومان و 100 میلیون تومان و به بالا هستند، همانطور که کشورهای توسعه یافته برای همه طبقات درآمدی خودروهای به‌روز و با کیفیت تولید می‌کنند.

شرط تداوم حمایت از خودروسازان داخلی
از طرف دیگر نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: اگر خودروسازان تداوم حمایت از صنعت خودرو را می‌خواهند باید در زمینه ارتقای تولید پیشرفت داشته باشند در غیر این صورت مجلس از بعد نظارتی به مسئله ورود می‌کند. داریوش اسماعیلی در گفتگو با خانه ملت، ضمن انتقاد از کیفیت خودروهای تولیدی، گفت: باید پذیرفت در صنعت خودرو به بحث R&D توجه جدی نمی‌شود و بسیاری از خودروهای تولیدی ازکیفیت مطلوبی برخوردار نیستند. این نماینده مجلس دهم ادامه داد: صنعت خودروسازی با دانشگاه‌ها در ارتباط نیست و از تکنولوژی‌های جدید استفاده نمی‌کند؛ این موضوعات در عدم ارتقای صنعت خودرو قطعا نقش دارد. اسماعیلی با تاکید برلزوم توجه به تحقیق و توسعه درصنعت خودرو، ادامه داد: خودروسازان داخلی باید بهای تمام شده تولید را کاهش دهند و همچنین کیفیت را ارتقا دهند.
اسماعیلی همچنین ادامه داد: در چند سال گذشته خودروسازان اظهار می‌کردند به دلیل کاهش تعاملات با خودروسازان بزرگ در زمینه تولید با مشکل روبرو هستند، بنابراین در حال حاضر با توجه به تعاملات با شرکت‌های خودروسازی خارجی دیگر بهانه‌ای برای عدم ارتقای کیفیت خودروها تولیدی وجود ندارد. نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: مجلس همواره از تولید داخلی حمایت می‌کند و اگر خودروسازان تداوم این حمایت را می‌خواهند، بایددر زمینه ارتقای تولید پیشرفت داشته باشند؛ در غیر این صورت مجلس از بعد نظارتی به مسئله ورود می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر: