کد خبر: ۳۶۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
سفر وزیر صنعت برای مذاکره با خودروسازان بزرگ جهان به فرانسه
گروه صنعت، معدن و تجارت: نمایشگاه خودرو پاریس٢٠١٦ به‌عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین نمایشگاه‌های صنعت خودروی جهان از یکم اکتبر (دهم مهرماه) به مدت 16 روز فعالیت خود را آغاز کرده است. برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی همواری یکی از فرصت‌های اصلی برای انجام مذاکرات و برقراری تفاهم و توافق میان کشورها و کمپانی‌های مختلف بوده است. با این حال جای خالی خودروسازان ایرانی در نمایشگاه پاریس موضوعی است که جای تامل دارد.
به گزارش تجارت آنلاین، در نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو پاریس، کمپانی‌های بزرگ این حوزه جدیدترین تولیدات خود را به نمایش گذاشته و مذاکراتی را خواهند داشت. خودروسازانی مانند گروه رنو نیسان، گروه پژو سیتروئن، گروه فیات (فراری، مازراتی و آبارت)، مرسدس بنز، تویوتا، ب.ام.و، پورشه، میتسوبیشی موتورز و جنرال موتورز در نمایشگاه خودرو پاریس حضور دارند. در این میان هرچند خودروسازان ایرانی حضوری در این نمایشگاه بین‌المللی صنعت خودرو ندارند، اما آنطور که از شواهد مشخص است، حضور چهره‌های دولت تدبیر و امید در این نمایشگاه و مذاکره با کمپانی‌های بین‌المللی خودروسازی در حاشیه این نمایشگاه می‌تواند زمینه‌ساز حضور پررنگ‌تر خودروسازان خارجی در بازارهای ایران طی ماه‌های آینده باشد.
آنطور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند؛ محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزیر، امیرحسین قناتی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه این وزارتخانه به پاریس سفر کرده‌اند و طی روزهای گذشته با حضور علی آهنی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس، در حاشیه نمایشگاه خودرو این شهر تاکنون با برخی از شرکت‌های خودروساز فرانسوی وارد مذاکره شده اند. 

استقبال از صنعت خودرو در پسابرجام
کمتر از یک سال از اجرای برجام می‌گذرد و لغو تحریم‌های اقتصادی ایران هنوز تولد یک‌سالگی خود را جشن نگرفته است. با این حال فرصت‌های اقتصادی ایجاد شده در پسابرجام برای ایران به نحوی است که طی ماه‌های گذشته شاهد حضور پرتعداد و تاثیرگذار هیات‌های اقتصادی خارجی و مذاکرات فراوان با فعالان اقتصادی و صنایع مختلف کشورمان بوده‌ایم. پیش از برداشته شدن تحریم‌ها نیز پیش‌بینی می‌شد که برخی از صنایع ایران که در دوران تشدید تحریم‌ها شرایط سخت و محدودیت‌های زیادی را پشت سرگذاشته‌اند، با استقبال کمپانی‌های خارجی مواجه شوند. هرچند اکثر پیش‌بینی‌ها از استقبال خارجی‌ها از صنعت نفت و بخش‌های مختلف حوزه انرژی به‌عنوان اولین صنعت کشور صحبت می‌کردند، اما نام صنعت خودروی ایران نیز به واسطه زیرساخت‌های ایجاد شده در طی چندین سال همکاری مشترک با خودروسازان بین‌المللی و ظرفیت بازار بکر خودروی ایران نیز مطرح می‌شد. سرانجام نیز نخستین قرارداد خودرویی میان ایران‌خودرو و پژو در همان هفته‌های ابتدایی پس از برجام منعقد شد. مدتی پیش نیز قرارداد دوم صنعت خودروسازی کشور را سایپا و سیتروئن با یکدیگر منعقد کردند و آنطور که رسانه‌ها گزارش می‌دهند به زودی قرارداد نهایی این دو شرکت امضا خواهد شد.

مذاکرات خودرویی در پسابرجام
ایران‌خودرو و پژو قرار است تا چند ماه دیگر (به گفته معاون گروه خودروسازی ایران‌‌خودرو در دی ماه سال‌جاری) نخستین محصول خود را با نام «2008» به بازار ایران عرضه کنند و طبق برنامه‌ریزی‌های مشترک صورت گرفته پس از آن، خودروهای «301» و «208» را روانه بازار خواهند کرد. از طرف دیگر گروه خودروسازی سایپا (دومین خودروساز بزرگ کشور) و سیتروئن نیز تفاهم اولیه را برای افزودن خودروهای روز سیتروئن به خطوط تولید سایپا کاشان داشته‌اند، تفاهمی که طی ماه‌های آینده و پس از امضای قرارداد نهایی می‌تواند به حضور خودروهای جدید و باکیفیت در بازار خودروهای داخلی کمک کند. در همین حال شرکت‌هایی مانند فیات، فولکس واگن و بنز نیز دیگر کمپانی‌های مطرح بین‌المللی هستند که مذاکرات خود را با خودروسازان ایرانی طی ماه‌های گذشته آغاز کرده‌اند و شرکت رنو فرانسه که در دوران تحریم فعالیت خود را به تولید مشترک خودروهای باکیفیت تندر و تندرپیکاپ محدود کرده بود، این روزها با دو خودرو تولیدی مشترک با شرکت پارس‌خودرو یعنی «ساندرو هاچ بک» و «ساندرو استپ وی» به بازار آمده است.

مذاکرات پاییزی در پاریس
در همین حال در آخرین روز هفته گذشته و همزمان با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و هیات همراه در فرانسه بود که محمدرضا نعمت‌زاده از نمایشگاه بین‌المللی خودرو پاریس بازدید کرد و درحاشیه آن با نماینده خودروسازان فرانسوی پژو و رنو مذاکراتی را انجام داد. آنطور که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند نعمت‌زاده همچنین مذاکراتی را با شرکت قطعه‌سازی فرانسوی داشته است که قصد دارد در ایران قطعات خودروهای جدید فرانسوی را تولید کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از مرکز تحقیقات پژو بازدید کرد. این بازدید در حقیقت به همراه محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صنعت، امیرحسین قناتی مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه و سفیر ایران در فرانسه بود. در این میان خبرها حکایت از سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان فرانسوی به صورت جوینت ونچر با قطعه‌سازان ایرانی دارد. گفتنی است بعد از لغو تحریم‌ها شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا برای همکاری و حضور در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی ایران به پای مذاکره با خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی نشسته‌اند که حاصل آن برنامه‌ریزی برای تولید و فعال شدن خطوط تولید برخی خودروها در ایران دارد؛ اگرچه در مورد تولید برخی خودروها از سوی خارجی‌ها در ایران و درصد داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی هنوز هم اما و اگرهای بسیاری وجود دارد.

رئیس پژو راهی تهران می‌شود
پژو سیتروئن اعلام کرد که برای نیمه دوم امسال برنامه فروش بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه پژو به ایران را در دستور کار دارد. آنطور که رویترز گزارش داده پژو که بزرگترین فروشنده اتومبیل به ایران قبل از تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور بوده، قرار است با برنامه فروش ۱۵۰ هزار خودرو در نیمه دوم امسال به بازار ایران بازگردد. فروش این شرکت اتومبیل‌سازی سال ۲۰۱۲ به واسطه تحریم‌های هسته‌ای متوقف شد. این خودروساز فرانسوی فروش ۴۵۸ هزارتایی‌اش که تقریبا 30 درصد بازار خودرو ایران بود را در پی تحریم‌های هسته‌ای از دست داد. این شرکت فرانسوی امروز با خوردوسازان چینی که بازار ایران را در سال‌های تحریم قبضه کرده‌اند، مواجه است. دیگر رقیب سیتروئن، رنو است. محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنایع ایران در آخرین روز هفته گذشته برای مذاکره با کارلوس تراورز رییس شرکت خودروسازی پژو و بازدید از مرکز تحقیقاتی «ولزی» در نزدیکی پاریس به فرانسه سفر کرد. همچنین تراورز که قرار است خودش هفته آینده به ایران سفر کند، گفته: این آغاز اجرایی کردن توافقی است که پیشتر به امضا رسیده است. او خواهان فروش ۳۰۰هزار دستگاه پژو سیتروئن به  ایران در سال ۲۰۱۷ است. در ماه جولای این کارخانه خودردوسازی چارچوب‌های توافق با شریک ایرانی‌شان سایپا را برای سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی و تولید و توسعه سه مدل سیتروئن جدید از طریق این سرمایه‌گذاری مشترک تدوین و به امضا رساندند. این قرارداد با سایپا، که از سال ۱۹۶۶ شریک تجاری سیتروئن بوده، در پی سرمایه‌گذاری مشترکی است که در ماه ژوئن بین پژو و ایران خودرو به امضا رسیده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: