کد خبر: ۳۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
وزير صنعت، معدن و تجارت مطرح كرد
گروه صنعت، معدن و تجارت: آخرين روزهاي هفته گذشته بود كه سفر دوره‌اي حسن روحاني، رئيس جمهوري به كشورهاي شرق آسيا آغاز شد. طبق برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته قرار است رئيس‌جمهوري و هيات همراه، به چند كشور منطقه شرق آسيا سفر كرده و در جريان آن مذاكرات اقتصادي و تجاري ميان مسئولان كشورها انجام گيرد.
به گزارش تجارت آنلاين، در همين حال در آخرين روز از هفته گذشته و در جريان سفر حسن روحاني، رئيس‌جمهوري و هيات همراهش به هانوي، پايتخت ويتنام؛ وزیر صنعت، معدن و تجارت از گسترش روابط اقتصادی، بانکی، مالی، گردشگری و بازرگانی میان دو کشور ایران و ویتنام خبر داد. به گزارش شاتا، محمدرضا نعمت‌زاده که رئیس کمیسیون مشترک ایران و ویتنام نیز هست، درباره دستاوردهای این سفر گفت: خوشبختانه در این سفر ملاقات‌های بسیار خوب و ثمر بخشی با رئیس‌جمهور، نخست وزیر، رئیس کل حزب کمونیست و مقامات ارشد مختلف ویتنام انجام شد که در هر یک از این دیدارها توافقات و تفاهمات خوبی در راستای تقویت گسترش همکاری‌های اقتصادی، بانکی، مالی، گردشگری و بازرگانی دو کشور به‌عمل آمد. 
نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: بنده نیز در این فاصله چندین جلسه به صورت جداگانه با وزیر صنعت و تجارت این کشور و برخی دیگر از مقامات ویتنامی داشتم که در این جلسات برخی دیگر از وزرا، رئیس اتاق بازرگانی ایران و تعدادی از تجار و بازرگانان دو کشور حضور داشتند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه آینده روابط دو کشور بسیار روشن است، گفت: یکی از مشکلات اصلی در گسترش روابط دو کشور، نبود رابطه و تعاملات بانکی مستقیم بود که خوشبختانه در این سفر با حضور رئیس کل بانک مرکزی کشورمان، بانک‌های مرکزی ایران و ویتنام تفاهم‌نامه‌هایی را به همراه جزئیات امضا کردند تا کمیته مشترکی بین تهران و هانوی تشکیل شود. نعمت‌زاده اظهارامیدواری کرد: هرچه سریع‌تر بهبود روابط بانکی دو کشور بتواند بخش خصوصی را نسبت به سرمایه‌گذاری و ورود به عرصه تعاملات بازرگانی و تجاری با طرف ویتنامی و بالعکس امیدوار و فعال کند.
رئیس کمیسیون مشترک ایران و ویتنام با تاکید براینکه ظرفیت ارزشمندی برای افزایش حجم تبادلات دو کشور وجود دارد، ادامه داد: درحال حاضر حجم تبادلات تجاری دو کشور نهایتاً به ۳۹۰ میلیون دلار می‌رسد که در دیدار رئیس‌جمهوری با همتای ویتنامی توافق شد حجم این تبادلات به دو میلیارد دلار در سال برسد. نعمت‌زاده با بیان اینکه ویتنام کشوری است که به سرعت به بازارهای جهانی متصل می‌شود و دارای رشد اقتصادی ۶ تا ۷ درصدی است، اضافه کرد: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور ۲۰ میلیارد دلار است و ما امیدواریم با توجه به اینکه روابط سیاسی خوبی میان دو کشور حاکم است این مناسبات را در حوزه اقتصادی نیز تسری دهیم و با کمک بخش خصوصی و با تسهیل در رفت و آمد مقامات و تجار که قرار است با تسهیل در صدور روادید محقق شود این امر مهم را به مرحله اجرا در آوریم. وزیر صنعت و معدن و تجارت همچنین از برگزاری نشست مشترکی با طرف ویتنامی درباره برقراری پرواز مستقیم میان تهران و هانوی خبر داد و گفت: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب برای گسترش تعاملات میان ایران و ویتنام بحث گردشگری است و در همین راستا ما در تلاش هستیم که برای تسهیل و رونق بخشی به صنعت گردشگری خط پرواز مستقیم میان تهران - هانوی را راه بیندازیم که اقدام مذکور کمک زیادی به این صنعت می‌کند.
نعمت‌زاده ادامه داد:  با مذاکراتی که با طرف ویتنامی انجام داده‌ایم مقرر شد کمیسیون مشترک ایران و ویتنام نیز که مدت‌ها تشکیل نشده بود تا قبل ازپایان سال میلادی برگزار شود. به گفته این عضو کابینه،  مقرر شده است تا نهمین کمیسیون مشترک ایران و ویتنام در تهران تشکیل شود و در این کمیسیون روند اجرایی شدن توافقات و تفاهمات انجام شده میان دو کشور بررسی و دنبال شود. نعمت‌زاده همچنین با "ترن توان آنه" وزیر صنعت و تجارت ویتنام دیدار کرد و  و دو طرف راهکارهای افزایش ۵ برابری حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ۲ کشور را بررسی کردند. وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در این دیدارگفت: با توجه به فضای پس از برجام و رفع تحریم‌ها، شرایط مناسبی برای گسترش مبادلات تجاری و افزایش سرمایه گذاری‌ها در ایران ایجاد شده است. وی با اشاره به ظرفیت بالای کشورمان درحوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و برخی  محصولات صنعتی  درحوزه کالاهای دانش بنیان، از طرف ویتنامی برای بازدید از این توانمندی‌ها وآشنایی بیشتر با این حوزه‌ها دعوت کرد.
«ترن توان آنه» وزیر صنعت و تجارت ویتنام نیز در این دیدار با بیان اینکه توانمندی‌های مکمل اقتصادی ویژه‌ای در ۲ کشوروجود دارد، از تمایل و تلاش کشورش برای تحقق مبادلات تجاری و اقتصادی ۲ میلیاردی خبر داد. وی افزود: در صورت فراهم شدن شرایط،  دستیابی به بیش از ۲ میلیارد دلار مبادلات تجاری و اقتصادی نیز دور از دسترس نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر: