کد خبر: ۳۷۴۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲
«تجارت» از ورود خودروهاي مدل جديد به بازارهاي ايران گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: رسانه‌ها در حالي از ورود خودروهاي مدل سال آينده ميلادي به بازارهاي ايران خبر مي‌دهند كه هفته‌ها پيش از اين و در هفته‌هاي پاياني فصل تابستان برخي منابع از فروش خودروهاي مدل 2017 توسط گروهي از واردكنندگان شخصي خودرو خبر مي‌دادند. هرچه به روزهاي پاياني سال ميلادي نزديك‌تر مي‌شويم، زمزمه‌هاي ورود خودروهاي جديد به بازار بيشتر از گذشته شنيده مي‌شود.
به گزارش تجارت آنلاين، خودروسازان طبق یک عرف جهانی، از چند ماه مانده به پایان سال، خودروهای تولیدی خود را با مدل سال بعد وارد بازارهاي هدف می‌کنند. امسال نیز شرايطي مشابه سال‌هاي گذشته داشته و با نزدیک شدن به هفته‌هاي پایان سال‌جاری میلادی این اتفاق افتاده و خودروهای خارجی با مدل ۲۰۱۷ تولید و وارد بازار ایران نیز شده است. هرچند از هفته‌ها قبل زمزمه‌هاي آغاز واردات خودروهاي مدل سال آينده ميلادي به بازارهاي ايران توسط برخي از واردكنندگان شخصي در رسانه‌ها منعكس شده بود. خبرهايي كه حاكي از آغاز مراحل شماره‌گذاري، پلاك كردن و حتي تحويل خودروهاي جديد وارداتي به مشتريان بود.
در همين حال آنطور كه فعالان بازار خودرو مي‌گويند؛ واردات خودروهای مدل ۲۰۱۷ به ایران مدتي است كه آغاز شده، با اين حال هنوز این خودروها موفق به شماره‌گذاری و پلاک نشده‌اند. در این زمینه گفته می‌شود این خودروها قرار است تا ظرف دو تا سه هفته آینده پلاک‌گذاری شده و وارد بازار شوند. اين در حالي است كه نگاهي به ويترين‌هاي بنگاه‌هاي اتومبيل‌هاي وارداتي در خيابان بهشتي (عباس‌آباد) نشان مي‌دهد كه بخشي از خودروهاي وارداتي مدل 2017 در حال حاضر وارد بازار شده‌اند. پیش‌بینی‌ها حاكي از اين است كه به تدریج با ورود خودروهای وارداتی با مدل ۲۰۱۷ به بازار قیمت خودروهای مدل ۲۰۱۶ موجود در بازار ایران تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پيدا كنند.
از طرف ديگر برخي گزارش‌هاي منتشر شده از سوي رسانه‌ها اعلام مي‌كنند كه طي هفته‌هاي گذشته برخی از واردکنندگان شخصی در هفته جاری مدل‌های 2017 خودرو را وارد بازار ایران كرده و پروسه تحویل اين خودروها به مشتریان نيز شروع شده است. آغاز تحویل خودروها با مدل 2017 توسط واردكنندگان شخصي در حالي از تابستان سال‌جاري آغاز شده بود که چندين ماه به آغاز سال جدید میلادی(2017) باقی مانده بود. این اتفاق همچنين در حالی افتاده که از سه سال گذشته به اين سو شرکت‌های رسمی واردکننده خودرو نخواستند یا نتوانستند محصولات خود را در تابستان و یا حتی پاییز سال قبل، با پلاک سال جدید میلادی عرضه کنند.
موضوع ورود خودروهاي مدل 2017 طي هفته‌هاي گذشته همراه با نارضایتی خریدارانی شده است که با وجود مدل‌های جدید در بازار شرکت‌های واردکننده مدل‌های قدیم را به مشتری تحویل می‌داد. با این حال در سال‌جاری طبق یک عرف جهانی، خودروهای وارداتی زودتر از هر زمانی پا به کشور گذاشته تا کسانی که توانایی خرید دارند در اختیارشان قرار بگیرد. خودروهای مدل 2017 وارد شده به بازار عمدتا از محصولات تویوتا، هیوندای , بنز و کیا هستند. 

آمار واردات پورشه‌هاي 2017 به كشور
در همين حال آنطور كه باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده، طبق آمار گمرک جمهوري اسلامي ایران طي شش ماهه نخست سال‌جاری، 24 دستگاه خودرو از شرکت پورشه وارد کشور شده است. پورشه ازسال 88 به خیابان‌ها و جاده‌های کشور ورود پیدا کرد، هرچند در این سال حدود 230 دستگاه پورشه به کشور وارد شد اما به یک باره سال 90، این تعداد به حدود 570 دستگاه رسید و تقریبا رشد دو برابری پیدا کرد و در سال 91 نیز واردات پورشه روند صعودی خود به کشورمان را حفظ کرد، اما در سال 93 نیز تعداد پورشه‌های وارداتی به کشور به 18 دستگاه رسید و در سال 94 نیز به 35 دستگاه  و در شش ماهه سال 95 نیز به 24 دستگاه رسید. ارزش دلاری پورشه‌های وارداتی در شش ماه نخست سال‌جاری طبق آمار گمرک 2,061,086 و ارزش ریالی 64,130,097,320 بوده است؛ از 24 پورشه وارداتی  15 دستگاه به مدل ماکان و 9 دستگاه به مدل  باکستر s  تعلق دارد.

ابهام در قوانين واردات خودرو
واردات خودروهاي مدل 2017 به كشور در حالي آغاز شده كه از يك سو بازارهاي خودرو در شرايط ركود به سر مي‌برند و بررسي‌هاي ميداني هيچ نشاني از تحرك و رونق در اين بازار مشاهده نمي‌شود. به اعتقاد كارشناسان بزرگترين مشكل بازار خودرو در حال حاضر كه موجب تعميق ركود شده است، كمبود تقاضا است كه علت اصلي آن نيز به نبود منابع در نزد خريدان مربوط مي‌شود. در همين حال برخي ديگر از گزارش‌ها نشان مي‌دهند كه بازار خودروهاي وارداتي نيز وضعيتي مشابه خودروهاي داخلي را تجربه مي‌كنند. در همين حال اخیرا وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادی برای تصویب به دولت ارائه كرده که براساس آن شرکت‌های خارجی در صورتی می‌توانند در بازار ایران حضور پيدا كنند که با یک خودروساز داخلی قرارداد همکاری امضا كند این پیشنهاد که اخیرا تبدیل به پیش‌نویس یک لایحه شده، برای بررسی به کمیسیون اقتصادی دولت ارسال شده است. این لایحه در حالی تهیه و برای تصویب به دولت ارائه شده که رئیس انجمن واردکنندگان از جزئیات آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید براساس ماده 3 قانون بهبود مستمر کسب و کار، پیش از تصویب این لایحه در کمیسیون اقتصادی دولت، باید نظر انجمن واردکنندگان در این رابطه اخذ شود. گفته می‌شود این پیش‌‌نویس حاوی مواردی است که براساس آن دولت جریان واردات را به گونه‌ای پیش خواهد برد که از این پس واردات خودرو توسط خودروسازان داخلی انجام شود و بر این اساس واردکننده موظف خواهد بود که  به ازای واردات هر خودرو معادل 30درصد از ارزش آن را خودروی داخلی صادر کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: