کد خبر: ۳۸۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳
تجارت از آثارحضورایرلاین های اروپایی وآسیایی درکشورگزارش می دهد:
گروه راه ومسکن
با اجرا شدن برجام وحضورایرلاین های مختلف اروپایی وآسیایی در آسمان کشورمان شاهد رشد چشم گیری مسافران هوایی در فرودگاههای ایران هستیم.درحقیقت صعودی شدن تعداد مسافران درفرودگاههای کشور را باید در بازگشت ایرلاین های انگلیسی،آلمانی، فرانسوی ،اتریشی وحتی چند کشور آسیایی جستجو کرد هرچند نباید از تلاش بی وقفه مدیران هوایی کشورمان هم غافل شد. در حقیقت براساس آمار شرکت فرودگاههای کشور، حجم اعزام و پذیرش مسافر از فرودگاهها طی شش ماهه ابتدایی سال جاری، ۱۹ درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد کرده است. در واقع از ۴۷ فرودگاه عضو شرکت فرودگاه های کشور و ۵ فرودگاه اختصاصی، مهرآباد با ۶۹ هزار و ۳۷۶ فروند نشست و برخاست در نیمه اول سال ۹۵، نشان پرترددترین فرودگاه کشور را از آن خود می کند و پس از آن فرودگاه مشهد با ۳۸ هزار و ۸۷۹ فروند جایگاه دوم و فرودگاه امام خمینی(ره) هم با ۲۸ هزار و ۱۰۲ فروند نشست و برخاست مقام سوم شلوغ ترین فرودگاه های کشور  را به خود اختصاص می دهند، درانتهای لیست هم فرودگاه کلاله بدون هیچ نشست و برخاستی در شش ماهه ابتدایی سال، ماکو با ۲ فروند و ابوموسی با ۷۴ فروند، کمترین میزان هواپیما را درمیان سایر فرودگاهها پذیرش کردند.علاوه بر مقایسه تعداد نشست و برخاست در میان فرودگاههای کشور طی شش ماهه گذشته، بررسی حجم نشست و برخاست هر فرودگاه در نیمه ابتدایی سال ۹۵ با مدت مشابه سال ۹۴ همان فرودگاه نشان می دهد که فرودگاه سبزوار و ماکو  با رشد ۱۰۰ درصدی و رامسر با ۷۸ درصد رشد بیشترین پیشرفت را در این زمینه تجربه کرده اند اما فرودگاه کلاله، همدان و ابوموسی با رشد منفی ۱۰۰، منفی۶۴ و منفی ۶۰ در تعداد نشست و برخاست نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در انتهای لیست قراردارند.اگرچه فرودگاههای ماکو، سبزوار و شهرکرد با رشد ۱۰۰ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر طی نیمه ابتدایی سال جاری توانستند در جذب مسافر موفق عمل کنند اما فرودگاه ابوموسی، همدان و زنجان در این زمینه با رشد منفی ۶۰، منفی ۴۶ و منفی ۴۰ مواجه شدند و نتوانستند عملکرد خوبی در زمینه اعزام و پذیرش مسافر داشته باشند. از سوی دیگر طی نیمه ابتدایی سال ۹۵، سه فرودگاه رامسر، سبزوار و شهرکرد در پذیرش و ارسال کالا رشد ۱۰۰ درصدی داشتند اما فرودگاه ابوموسی، زنجان و همدان در ارسال و پذیرش بار رشد منفی ۶۱، منفی ۵۸ و منفی ۵۳همدان را تجربه کرده اند.البته فرودگاه مهرآباد در اعزام و پذیرش مسافر رتبه نخست را دارد اما در ارسال و پذیرش کالا این فرودگاه امام است که در جایگاه اول می ایستد و سپس فرودگاه مهرآباد و مشهد قراردارند.سه فرودگاه مهرآباد، امام خمینی و مشهد در دوسال ۹۴ و ۹۵ به ترتیب آمار بیشترین نشست و برخاست و اعزام و پذیرش مسافر را دارند که در مورد ارسال و پذیرش بار این ترتیب از میان می رود و فرودگاه امام در بالاترین جایگاه و مهرآباد و مشهد در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.گفتنی است در حالی که شاخص های(نشست و برخاست، اعزام و پذیرش مسافر و بار) برای ۵۲ فرودگاه تحت نظر شرکت فرودگاه ها و فرودگاه های اختصاصی مورد بررسی قرار گرفتند اما در میان فرودگاه های اختصاصی(کیش، عسلویه چابهار، قشم و ماهشهر) کیش رتبه نخست این شاخص ها را هم درسال ۹۴ و ۹۵ ازآن خود کرده است.بنابراین رشد 19 درصدی مسافران هوایی در فرودگاههای کشور را نسبت به سال گذشته باید به فال نیک گرفت هرچند نباید از نوسازی ناوگان هوایی ایران در فضای پسابرجام غافل شد به طوری که تزریق هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران از یک طرف وحضور ایرلاین های متعدد در کشور از طرف دیگر می تواند تعداد انتخاب های مسافران هوایی را بالا ببرد البته موضوع ارائه خدمات فرودگاهی وهوایی به مسافران همچنان در وضع مطلوبی نیست که برای رفع چنین معظلی مدیران ارشد هوایی کشور باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: