کد خبر: ۳۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
رئيس مجمع تشخيص مصلحت در اجلاس بين‌المللي معدن
گروه صنعت، معدن و تجارت: دومين روز از دومين اجلاس بين‌المللي معدن و صنايع معدني ايران مهمانان ويژه‌اي داشت. ديروز آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در اين همايش حاضر شدند و به بيان نظرات خود درباره برنامه‌هاي آينده اين بخش استراتژيك در كشور پرداختند.
به گزاش تجارت آنلاین، روز گذشته هرچند دومين روز برگزاري اجلاس معدن و صنايع معدني بود، اما صحبت‌هاي مطرح شده از سوي سخنرانان به لزوم هموار شدن مسير براي ورود سرمايه‌گذاران اشاره داشت. با اين حال دو مهمان ويژه روز گذشته اين همايش صحبت‌هاي مهمي را پيرامون جلوگيري از صادرات مواد خام معدني مطرح كردند، صحبت‌هايي كه در كنار آمارهاي اعلام شده از ميزان اكتشافات اخير مي‌تواند نويد بخش روزهاي خوب آينده براي بخش معدن و صنايع معدني كشور باشد.

جلوي خام‌فروشي مواد معدني گرفته شود
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر وجود زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در بخش معادن کشور، گفت: باید مانع خام‌فروشی مواد معدنی شویم. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دومین اجلاس بین‌المللی معدن و صنایع معدنی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی است که کلکسیونی از همه معادن را در خود جای داده، گفت: ما نباید فقط به خام‌فروشی بپردازیم بلکه باید صنایع معدنی ایجاد شده و ارزش افزوده در این بخش ایجاد کنیم. وی با اشاره به اینکه میدان برای سرمایه‌گذاران باز است، افزود: البته محدودیت‌هایی را داشتیم که خوشبختانه الان برداشته شده و ما به دنبال این هستیم که به اهداف بخش معدن در سند چشم‌انداز دست یابیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ارتقای سهم معدن و صنایع معدنی در تولید ناخالص ملی دانست و گفت: سهم ما هم‌اکنون بسیار کم است و میدان برای سرمایه‌گذاران باز خواهد بود تا در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و به حد مطلوب برسیم. آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه اولویت در این بخش باید تأمین مواد مورد نیاز صنایع داخلی باشد، گفت: صادرات مواد معدنی فرآوری شده، سیاستی است که ما بر آن تاکید داریم و اولویت ما، فرآوری مواد معدنی است. وي با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاران خارجی فرآوری در ایران ارزان‌تر از سایرکشورها تمام می شود، گفت: مقرراتی را برای همکاری در سطح بین‌المللی وضع کرده‌ایم و تسهیلات زیادی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب و شرق- غرب گفت: این کریدورها می‌تواند مسیر حمل کالا و نیرو باشد. وی ادامه داد: شرکت‌های با دانش بالاتر می‌توانند در مناقصه‌ها شرکت کرده و به سرمایه‌گذاری در بخش معادن ایران ورود پیدا کنند. آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه استفاده از موقعیت ویژه زمین‌شناسی، گسترش همکاری‌های بین‌المللی فنی و اقتصادی از جمله اهداف سند چشم‌انداز است، گفت: یکی از مزیت‌های ایران، نزدیکی به دریا است که حمل و نقل ارزان با آب فراوان در اختیار معادن قرار دارد؛ به خصوص آنکه بیشتر معادن نفت و گاز در جنوب کشور ما قرار دارند.
آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه یکی از مهمترین منابع ما گاز و نفت است، اظهار داشت: هزاران محصول زیرمجموعه صنعتی گاز است که بازار مناسبی در دنیا دارد و در طول دو هزار کیلومتر از سرزمین ما، همه چیز آماده سرمایه‌گذاری است. رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه میدان برای داخلی‌ها هم باز است، گفت: در دولت یازدهم با پشتیبانی نیروهای کیفی و تحصیلکرده، زمینه برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شده است. وي توسعه اکتشاف را از اولویت‌ها دانست و افزود: بخش خصوصی در اولویت قرار دارد و ما نمی‌خواهیم که دولت در تمامی امور وارد شود.

توقف واردات شمش، ميلگرد و تير آهن
در بخش ديگري از دومين اجلاس بين‌المللي معدن وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر جلوگیری از صادرات مواد خام گفت: طی ۱۰سال اخیر ۵ میلیارد دلار صادرات سنگ‌آهن خام انجام شده و این در حالی است که در همین مدت برای واردات فولاد ۳۰ میلیارد دلار هزینه شده است. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۴۸ میلیارد تن ذخیره اثبات شده به ثبت رسیده، ادامه داد: ذخایر سنگ‌های تزئینی ساختمان که تاکنون کشف شده ۱.۸ میلیارد تن است و ما حدود ۲.۸ میلیارد تن ذخیره شناخته شده سنگ‌آهن داشتیم و امیدواریم ذخایر بیشتری در شرق کشور داشته باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: به دلیل وجود رادیواکتیو در یکی از معادن، سازمان انرژی اتمی اجازه فعالیت به ما نمی‌داد، به همین دلیل توافقی را انجام دادیم و قرار است به صورت مشترک در آن کار کنیم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع معادن امیدوارکننده داریم گفت: در زمینه تکمیل تولید زنجیره معادن همیشه متهم بوده‌ایم که این زنجیره تا محصول نهایی، تکمیل نیست و مواد خام معدنی را صادر می‌کنیم. در این راستا طرح‌هایی را به اجرا رسانده‌ایم. وي گفت: در 10 سال گذشته کشور  ۳۰ میلیارد دلار بابت واردات فولاد هزینه کرده که نشان می‌دهد ما چند برابر اندازه‌ای که مواد خام صادر کرده‌ایم، محصول نهایی به کشور وارد شده است.
نعمت‌زاده با اشاره به اینکه ظرفیت کنسانتره ۲۸ میلیون تن بوده، گفت: در سه سال گذشته ۱۶ میلیون تن به این ظرفیت اضافه شده و در سال آینده چهار میلیون تن دیگر هم افزوده می‌شود. وزیر صنعت افزود: در بخش گندله ۲۱.۵ میلیون تن ظرفیت تولید داشتیم که ۸ میلیون تن به آن اضافه شده و تا پایان سال آینده ۱۶ میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد و خوشبختانه در این بخش خودکفا می شویم. وي با اشاره به اینکه در آهن اسفنجی ۱۸.۷ میلیون تن ظرفیت داشتیم که در این سه سال ۶.۵ میلیون تن به آن اضافه شده و تا پایان سال به ۹.۵ میلیون تن می‌رسد، افزود: در بخش ذوب هم واحدهایی را راه‌اندازی کرده‌ایم و امیدواریم که به هدف چشم‌انداز که ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد است، دست یابیم.
نعمت‌زاده تصريح كرد: یکی از وظایف ما تکمیل زنجیره تولید است زیرا وقتی صنایع به یکدیگر متصل شود، چندین برابر ارزش افزوده به دست می‌آید. وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ما ظرفیت‌های خوبی در صنایع پایین دستی آهن ایجاد کرده‌ایم و امیدواریم که کشور بی‌نیاز شده و صادرات انجام شود. وی ادامه داد: در هشت ماهه گذشته ۶.۵ میلیون تن آهن صادر کردیم و تا پایان سال به ۹ میلیون تن می‌رسیم در حالی که این مقدار را در سال های گذشته وارد می کردیم. همچنین واردات شمش، میلگرد و تیرآهن عادی هم متوقف شده است.

استقبال سرمایه گذاران خارجی از طرح های معدنی
همچنين روز گذشته رئيس هيات عامل ايميدرو از کشف ۵۰ تن ذخیره جدید طلا، ۴۰۰ میلیون تن ۳۰۰ میلیون تن زغال سنگ خبر داد و گفت: تا پایان سال سه طرح بزرگ فولادی افتتاح می‌شود. مهدی کرباسیان نيز در دومین روز از همایش معدن و صنایع معدنی ایران گفت: در آبان ماه نخستین کارخانه آهن اسفنجی از ۷ طرح فولادی در استان چهار محال و بختیاری افتتاح شد و همانطورکه پیش‌تر هم وعده دادیم تا پایان سال نیز ۳ طرح دیگر فولاد شادگان، فولاد میانه و فولاد نی‌ریز در مدار تولید قرار خواهند گرفت.
کرباسیان اظهار داشت: در ابتدای دولت جدید ۳۱ طرح  ۲۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه برای تکمیل نیاز داشت که با برنامه‌ریزی صورت گرفته، در یک زمان‌بندی مشخص، فعالیت اجرایی را از سر گرفتند، نکته قابل توجه در تامین مالی طرح‌ها اینست که بیش از ۸۰ درصد از رقم فوق با استفاده از توان بخش غیردولتی و بخش خصوصی تامین شد.  معاون وزیر صنعت ادامه داد: ايميدور تا بهار سال آینده، ‌ ۴۲ طرح نیز در بخش سنگ‌آهن، ‌فولاد، ‌ سرب و روی و مس، طلا و امور زیربنایی پیش رو دارد که در مسیر راه‌اندازی یا آغاز عملیات اجرایی هستند. ارزش طرح‌های افتتاحي به ۱.۶ میلیارد دلار و ارزش پروژه‌هایی که وارد عملیات اجرایی می‌شوند به ۲.۴ میلیارد دلار می رسد. وی با بيان اينكه تعدادی از طرح‌هاي معدني ايميدرو سال‌هاست به دلیل تحریم، منابع مالی، تکنولوژی شروع نشده، اظهار داشت: با اين حال می‌توان اذعان کرد که شرکت‌های بزرگ جهانی نیز به بخش معدن علاقمند شده‌اند. 
رئيس هيات عامل ايميدرو با بیان اینکه در بازار ایران نیز رشد صادرات فولاد، آلومینیوم، مس و دیگر مواد معدنی، سبب اقبال سرمایه‌گذاران به این بخش شده که در بازار بورس کالا و بورس اوراق بهادار قابل مشاهده است، اظهار داشت: رشد صادرات و تقاضای داخل، همزمان با افزایش قیمت‌ها، وضعیت تولید را در بخش معدن و صنایع معدنی را نیز بهبود بخشیده است. كرباسيان با اشاره به اینکه استقرار صنایع معدنی در سواحل جنوبی ایران در مناطق ویژه پارسیان، لامرد یا منطقه ویژه خلیج فارس در بندرعباس و منطقه آزاد چابهار جزو اولویت‌هاست چون مشکل آب و گاز و حمل و نقل را نداشته و به بازار جهانی مرتبط است، گفت: این اجلاس فرصت طلایی را برای کشور ما فراهم می‌کند، درها،  پس از برجام برای سرمایه‌گذاران گشوده شده و از همه علاقه‌مندان  به آبادانی و پیشرفت کشور دعوت به همکاری می کنیم. وي با بیان اینکه هدف ما این است که تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن، مس کاتد به ۱.۵ میلیون تن و آلومینیوم به ۱.۵ میلیون تن برسد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که بخش بزرگی از برنامه‌های دولت در ایجاد اشتغال، رشد ملی و توسعه مناطق دوردست در مسیر سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی محقق شود.

***
ايران به دنبال ماجراجويي نيست
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به منشور محیط زیست گفت: ما به‌عنوان یکی از ا مضاکنندگان این منشور وظیفه داریم که اصول زیست محیطی را در کار معدن رعایت کنیم حتی آمریکایی‌ها که حاضر نبودند این منشور را امضا کنند وقتی دچار حوادث طبیعی شدند سرانجام در پاریس این توافقنامه بین‌المللی را امضا کردند، هرچند ما نمی‌دانیم که رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌خواهد چه کار کند؛ ما ترامپ را نمی‌شناسیم و معلوم نیست چه سیاستی دارد و فقط می‌دانیم تاحدی پوپولیست است. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني خطاب به مهمانان خارجی منطقه گفت: ما کشوری نیستیم که به دنبال ماجراجویی باشیم هرچند گروه‌های کوچکی هستند که به دنبال اثبات خلاف این حرف هستند اما من به شما این اطمینان را می‌دهم که توده مردم ما به دنبال آرامش و صلح‌طلب هستند. ما امیدواریم که با حضور شما تحولی در بخش معدن خودمان و یک تحول مهم در بخش جهانی معدن را شاهد باشیم. در کشور ما گاز، نفت و برق بی‌پایان است و معادن گران‌بها به تدریج کشف می‌شود و ما از شما می‌خواهیم که در این امر با مشارکت کنید. اکبر هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: بنده به‌عنوان یک مسئول که در سیاست‌های کلی کشور نقش دارم می‌دانم که در یک شرایط تثبیت شده می‌توانیم با همکاری سایر شرکت‌های خارجی بخش معدن ایران را متحول کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: