کد خبر: ۴۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۰
در گفت‌وگو با «تجارت» مطرح شد:
گروه صنعت و معدن : طي ماه‌هاي گذشته حجم صاردات سنگ آهن كاهش پيدا كرده و سهم ايران در بازارهاي جهاني با كاهش مواجه شده است.
به گزارش روزنامه تجارت؛در حالي كه براساس گزارش‌هاي مختلف بيش از 150 معدن سنگ آهن دركشور فعاليت ميكنند، هنوز حجم توليد داخلي و ميزان صادرات سنگ آهن تفاوت زيادي با ميزان پيشبيني شده در سند چشمانداز دارد. از سوي ديگر در روزهاي گذشته خبرهايي مبني بر رونمايي از سند راهبردي سنگ آهن منتشر شد، سندي كه به گفته سجاد غرقي، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران، علت اصلي آن نبود ثبات سياست‌گذاري در اين حوزه بوده است. غرقي در گفتوگو با «تجارت» همچنين معتقد است كه با توجه به شرایط موجود برای تعیین برنامه توسعه 1404 باید از تسهیلات دولتی و سهیم شدن در زنجیره ارزش استفاده کنیم.

در خبرها آمده بود كه حجم صادرات سنگ آهن ايران كاهش پيدا كرده، سنگ آهن ايران در حال حاضر چه سهمياز بازارهاي جهاني را به خود اختصاص داده است؟

میزان صادرات سنگ آهن ایران در سال گذشته حدود 24 میلیون تن و به ارزش دو میلیارد دلار بود، درحالی که در نیمه نخست امسال میزان سنگ آهن صادراتی حدود 8.5 میلیون تن به ارزش کمتر از 500 میلیون دلار رسید. سهم ایران از بازار جهانی صادرات در سنگ آهن از 1.7 به 0.9 درصد رسیده است. به همین دلیل باید برای ادغام در تولید، فرآوری و فروش به فکر ایجاد کنسرسیومهای فعال در این بخش باشیم. رشد فزاینده تولید سنگ آهن از سال 1387 ناشی از صادرات به بازار چین بوده است. به همین دلیل انتظار میرود به امر صادرات بیش از این توجه شود.
براي بهبود وضعيت صادرات سنگ آهن چه كارهايي ميشود انجام داد؟

چنانچه قرار باشد امسال سهم سنگ آهن دانهبندی به رقم 15 میلیون تن برسد بهتر است به جای دهها صادرکننده فعال در این عرصه یک مجموعه که در واقع انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران باشد، وارد عمل شود تا بتواند حداقل هفت تا هشت دلار در هرتن گرانتر این ماده معدنی را در بازار بینالمللی به فروش رساند.

بسياري از فعالان معدني كشور از بالا بودن هزينههاي استخراج گلايه ميكنند، اين مسئله چه تاثيري در كاهش ميزان صادرات سنگ آهن داشته است؟
 
به نظر من هزینه‌هاي استخراج سنگ آهن در ایران به نسبت سایر کشورها چندان هم بالا نیست، به دلیل اینکه هنوز از ذخایر سطحی استخراج می‌کنیم این هزينه‌ها چندان متفاوت نیست. به نظر من بايد در بخش دولت کاهش هزینه‌ها صورت بگیرد، این مساله باید به گونه‌ای باشد که حقوق‌های دولتی و مالیات‌های فروش داخل کاهش یابد. افزایش حقوق دولتی معادن در سال جاری به میزان 300 تا 400 درصد نسبت به سال گذشته، مانع از تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور در این بخش میشود. ابزارهای تنبیهی درجلب و جذب سرمایه‌گذاری به بخش معدن نقشی نخواهد داشت. در دهه بعد از 2013 تنها معدن‌کاری بزرگ مقیاس توجیه اقتصادی دارد.

در خبرها صحبت سند راهبردي سنگ آهن مطرح شده است، هدف از تدوين اين چه بوده است؟
عدم شناخت منافع ذی‎نفعان در معادن کوچک و بزرگ ناهمگون بودن جامعه سنگ آهن، فقدان آمار و اطلاعات در این حوزه و بهطور کلی عدم ثبات در سیاستگذاریها دلیلی برای تدوین سند راهبردی سنگ آهن بود. با اين نگاه هدف از تدوین این سند شناخت وضعیت این صنعت است. در اسناد بالادستی و اسناد زنجیرهای با فقدانهای زیادی روبهرو هستیم. همچنین در سند راهبردی فولاد نیز قطعیتی وجود ندارد. در این سند اعدادی ما به بین 30 تا 55 میلیون تن برای تولید فولاد در نظر گرفته شده است و این در حالی است که تنها تولید 36 میلیون تن انتظار میرود و همین امر لزوم تحقق یک استراتژی درونبخشی را بهوجود آورد.

در حال حاضر چند معدن فعال سنگ آهن در كشور داريم؟
تعداد معادن در حال بهرهبرداری سنگ آهن سراسر كشور بيش از 155 معدن هستند.
با اين تعداد معدن آهن، وضعيت توليد فولاد پيش بيني شده در سند چشمانداز چطور خواهد بود؟
برای وضعیت پیش روی معادن سنگ آهن دو رویکرد در حوزه معدنی و زنجیره ارزش در نظر گرفته شده، اگر خواهان تولید 55 میلیون تن فولاد باشيم باید با نرخ رشد 11 درصدی پیش برویم که این امر بسیار دشوار است. اگر در این سناریو نرخ رشد را هشت درصد در نظر بگیریم در سال 1404، 340 میلیون تن سنگ آهن و اگر در سناریوی دوم نرخ رشد 11 درصد در نظر بگیریم به 90 میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم. با توجه به شرایط موجود برای تعیین برنامه توسعه 1404 بیشتر باید از تسهیلات دولتی و سهیم شدن در زنجیره ارزش استفاده کنیم.
 
 انتهای پیام/
 

نام:
ایمیل:
* نظر: