کد خبر: ۵۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹
گستردگي خلاءتكنولوژي در صنايع معدني؛
شركت فنلاندي سرانجام پيشنهاد جديد خود را مطرح كرد. روز جمعه بود كه رئيس هيات عامل ايميدرو اعلام كرد؛ با توجه به مهيا شدن زمينه بين‌المللي به منظور توسعه همكاري‎ها با شركت‌هاي خارجي، مي‎توان از ظرفيت بالاي بخش معدن و صنايع معدني استفاده كرد.
به گزارش روزنامه تجارت؛مهدي كرباسيان ايجاد دفتر منطقه‌اي «اتوتك» در ايران را سبب تسهيل توسعه روابط فني و اقتصادي دو طرف دانست به گفته كرباسيان طراحي پايه پروژه‌هاي معدني و صنايع معدني يكي ديگر از بخش‌هاي همكاري دو سويه مي‌تواند باشد. در حالي كه برخي از مسئولان از آينده همكاري ميان ايميدرو و اتوتك فنلاند، ابراز اميدواري مي‌كنند، برخي از فعالان صنعتي و صنايع معدني كشور به خبر حضور اين شركت فنلاندي در صنايع معدني كشور واكنش نشان داده و اعلام مي‌كنند اگر قرار باشد، فعاليت اين شركت بين‌المللي معطوف به كارخانه سازي باشد و مراحل انتقال دانش فني را به همراه نداشته باشد، تنها به خروج ارز از كشور منتهي خواهد شد. 

«اتوتك» از كجا آمد؟

به گزارش روزنامه تجارت؛اتوتك نام اختصاري شركت «اتوكومپو تكنولوژي»، يك شركت خدمات مهندسي فنلاندي است كه در زمينه خدمات و فناوري استخراج و مواد معدني فعاليت مي‌كند.

اين شركت در سالهاي ابتدايي دهه 1940 به عنوان يكي از شركتهاي تابعه كمپاني فنلاندي «اتوكومپو» فعاليت‌هاي خود را آغاز كرد. در سال 2005  بود كه شركت اتوتك به عنواني گروهي مستقل از كمپاني ابتدايي فعاليتهاي خود را آغاز كرد.

تاريخچه حضور اتوتك درايران اما به 16 سال پيش بازميگردد. آن زمان اتوتك تحت عنوان شركت اتوكومپو فنلاند درايران به فعاليت صنعتي و معدني مي‌پرداخت. طي سالهاي گذشته عمده همكاري اتوتك در كشور محدود به حضور در طرحهاي صنعت مس و سنگ آهن و احداث كارخانه‌هاي گندله و كنستانتره سازي بوده است.

سال 1388 بود كه اتوتك قرارداد توسعه صنايع مسايران را امضا كرد. طي سالهاي گذشته و با تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران، شركت اتوتك جزء معدود گروه‌هاي صنعتي بود كه همكاري خود با ايران را حفظ كرد و به حضور خود در ايران ادامه داد.

همچنين در ماههاي پاياني سال گذشته بود كه شركت اتوتك اجرای ۲۰ میلیون تن پروژه گندله‌سازی در ایران را عهده دار شد.

در راستاي ادامه همكاري‌هاي ميان اتوتك وايميدرو بود كه طي روزهاي گذشته معاون شركت اتوتك، همراه با دو تن از اعضاي هيات مديره در ديدار با رييس هيات عامل ايميدرو تصريح كرد: با توجه به اينكه طيف وسيعي از فن آوري در بخش معدني و صنايع معدني را در اختيار داريم آماده ارايه اين نوع خدمات به ايران هستيم.

توماس شوالم (ThomasSchwalm) با بيان اينكه اين شركت آمادگي پشتيباني و مشاركت در طرحهايايميدرو را دارد گفت: ارايه فنآوريهاي جديد و پيشرفته براي توسعه بخش معدن و صنايع معدنيايران بخشي از همكاريهاي بين دو طرف خواهد بود. 

استقبال ايميدرو از اتوتك فنلاند

در واكنش به پيشنهاد افزايش همكاريهاي اتوتك در صنايع معدني ايران بود كه رييس هيات عامل ايميدرو با بياناينكه بسياري از شركت‌هاي اروپايي در سالهاي گذشته شانس همكاري باايران را از دست دادند گفت: با توجه به مهيا شدن زمينه بين المللي به منظور توسعه همكاريها با شركتهاي خارجي، مي‎توان از ظرفيت بالاي بخش معدن و صنايع معدني استفاده كرد.

مهدي كرباسيان همچنين ايجاد دفتر منطقه‌اي اتوتك در ايران را سبب تسهيل توسعه روابط فني و اقتصادي دو طرف دانست.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همكاري‌هاي نزديك ايميدرو با شركت اتوتك گفت: علاوه بر پروژه‌هاي بخش فولاد، سنگ آهن، مس و آلومينيوم زمينه همكاري براي اجراي طرح‌هايي همچون تيتانيوم، نفلين سينيت، كك نفتي و ... بين دو طرف وجود دارد.

وي ادامه داد: طراحي پايه پروژههاي معدني و صنايع معدني يكي ديگر از بخشهاي همكاري دو سويه مي‌تواند باشد.

رييس هيات عامل ايميدرو به امكانات نرم افزاري و سخت افزاري مركز تحقيقات مواد معدني ايران اشاره كرد و گفت:اين مركز قادر است بخشي از زمينه‌هاي تحقيق و توسعه در حوزه معادن را در اختيار شركت اتوتك قرار دهد.

واكنش‌هاي كارشناسان چه بود؟

هرچندايجاد دفتر منطقه‌اي «اتوتك» درايران و توسعه همكاريها مي‌تواند نويد خوبي براي پيشبرد پروژه‌هاي معدني كشور باشد اما تا زمانيكه نوع همكاري و كيفيت حضوراين شركت در پروژه‌هاي داخلي مشخص نشود، نمي‌توان به بهبود شرايط صنايع معدني كشور اميد بست.

در همين زمينه روز گذشته رييس هياتمديره انجمن حفاران غيرنفتي معتقد است: بهبود وضعيت صنايع معدني به عمق همكاريهاي بين دو طرف بستگي دارد. نياز اصلي ما در ارتباط با صاحبان تكنولوژي، انتقال دانش فني و تجربيات است.

رضا اشرف سمناني  با بيان اينكه در درجه نخست بايد خلأ تكنولوژي را در حوزه صنايع معدني پر كنيم، اظهار كرد: سخت افزار تنها بخشي از صنايع معدني است و بايد بتوانيم طي اين همكاري‌ها بخش نرم افزاري را كه شامل دانش فني پروژه‌هاست به كشور منتقل كنيم و به صورت تدريجي وضعيت صنايع معدني را ارتقا دهيم. در غيراينصورت تنها خريدن كارخانه دردي از ما دوا نخواهد كرد.

وي افزود: نگرش ما به كارخانه‌ها بايد مانند موجودات زنده و پويا باشد. بدون انتقال و توسعه تكنولوژي، كارخانه پس از مدتي توجيه پذيري اقتصادي خود را از دست مي‌دهد و در چنين شرايطي در اختيار داشتن دانش فني نمود پيدا مي‌كند.

وي شفاف شدن وضعيت تحريم‌هاي بين المللي را در بهبود روابط صنعتي با طرف‌هاي خارجي حياتي خواند و افزود: با بهبود وضعيت بين المللي گزينه‌هاي بيشتري براي گسترش همكاري در اختيار داريم و انتخاب‌هايمان تنها به يك يا دو شركت خاص محدود نمي‌شود.

نيازمند شريك صنعتي هستيم

در همين زمينه يك كارشناس صنعت فولاد معتقد است: همكاري و شراكت با شركتهاي مطرح بين‌المللي اگر محدود به ساخت واحدهاي صنعتي و فرآوري معدني در كشور باشد و شامل انتقال دانش فني نشود، هيچ منفعتي براي طرف ايراني نخواهد داشت. 

احسان يارمحمدي در گفتگو با «تجارت» مي‌گويد: شركت اتوتك در سطح بين المللي كمپاني مطرحي در زمينه خدمات فني استخراج و واحدهاي فراوري صنايع معدني به شمار مي‌رود.

اين شركت درايران سابقه چندين ساله دارد و در حالي كه اكثر شركاي خارجي اقتصادايران بعد از تشديد تحريم‌ها،ايران را ترك كردند،اين شركت ماند و به فعاليتهاي خود ادامه داد.

وي افزود: حضور اتوتك در سالهاي تحريم‎در ايران موجب شده كه امروز اين شركت داراي جايگاه ويژه‌اي نزد مسئولان باشد و به همين دليل بود كه دكتر كرباسيان از پيشنهاد همكاري آنها باايميدرو استقبال كرد.

به گفته يارمحمدي؛ حضور و راه‌اندازي دفتر منطقه‌اي اتوتك درايران موقعيت خوبي براي ايران به شمار مي‌رود مشروط به اينكه در همكاري‌هاي جديد ميان شركتهاي ايراني و اتوتك، بحثهاي مربوط به انتقال دانش فني نيز مد نظر قرار بگيرد.

اين كارشناس فولاد با اشاره به كم اثر شدن تحريمها طي ماههاي گذشته، ادامه داد: در صنعت فولاد پيشرفت خوبي در يك سال گذشته داشتهايم و اكنون در ميان 14 كشور برتر جهان در زمينه توليد فولاد هستيم. همينطور در برنامه‌هاي وزارت صنعت و معدن راه‌اندازي كارخانه‌هاي گندله و كنستانتره سازي براي افزايش ميزان توليد فولاد وجود دارد.

يارمحمدي در پايان صحبتهايش گفت: اگر قرار باشد شراكت با اتوتك يا هر شركت بين المللي ديگري تنها محدود به كارخانه سازي باشد و مشمول انتقال دانش فني و تكنولوژي نشود، نه تنها هيچ منفعتي نميتواند براي صنعت كشور داشته باشد كه به خروج ارز از مرزهاي كشور منتهي خواهد شد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: