کد خبر: ۵۲۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
صادرات محصولات صنایع غذایی کشور در شش ماه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل؛ 12 درصدی افزایش نشان می دهد، درهمین زمینه روند صادرات فرآورده‌های لبنی 19 درصد، روغن نباتی 7 درصد، اسانس و عرقیات 9 درصد، میوه های خشک14درصد، کنسرو و شيريني10 درصد و همچنین دیگرخوراکی‌ها 5 درصد رشد نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین، رئيس هيئت مديره تعاوني مواد غذائي ايران همچنین از رشد صادرات مواد غذائي ایران به روسیه در شش ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طی این مدت صادرات مواد غذایی کشورمان به حدود 450 میلیون دلار رسید که این رقم در سال گذشته حدود 310 میلیون دلار بود.

مهدی کریمی تفرشی با بيان اينکه 300 میلیون جمعیت روسیه به بازار ایران احتیاج دارد؛گفت: در حال حاضر ما انواع لبنیات، میوه های خشک، میوه و سبزیجات، کشمش،کنسرو و شیرینی به روسیه صادر مي کنيم.

رئيس هيئت مديره تعاوني مواد غذائي ايران گفت:دستور ویژه پوتین برای تامین 20 درصدی مواد غذایی از ایران، فرصت ویژه ای را  براي صنعت غذايي کشورمان مهیا کرده است، پوتین به‌ دستور داده که تجار روسی20 درصد از نیاز کشورشان در بخش مواد غذایی را از ایران تامین کنند که اگر این تحقق پیدا کند، ارزش مالی آن حدود 30 میلیارد دلار خواهد بود.

کریمی تفرشی با بیان اینکه هنوز سهم محصولات ایرانی در واردات ۲۷ میلیارد دلاری روسیه ناچیز است، افزود: مساله اساسی صادرات به روسیه، قیمت تمام شده بالای محصولات ایرانی است و این قیمت تمام شده بالا نیز ناشی از گران بودن هزینه‌های تولید در کشور است. یعنی تولیدکنندگان هم مواد اولیه مورد نیاز خود را گران تهیه ‌می‌کنند و هم هزینه‌های سربار تولید، سبب ‌می‌شود که قیمت تمام شده محصول نسبت به قیمت رقبا بالا باشد.
 وی گفت: اگر قرار باشد به بخش‌های خوبی از بازار روسیه دست یابیم، دولت باید صادرکنندگان را از طریق کمک‌های یارانه‌ای و کاهش هزینه حمل‌ونقل مورد حمایت قرار دهد. این یارانه در سال گذشته با درایت وزارت جهادکشاورزی به صادرات لبنیات اختصاص یافت و جهش صادراتی در این بخش حاصل شد. اما در اقلام دیگری که دارای مزیت صادراتی است، این حمایت‌ها مشاهده نشد یا بسیار کم بود. علاوه بر این‌ها، تعرفه‌های گمرکی نیز در جهت حمایت از صادرکنندگان ایرانی نیست.
رئيس هيئت مديره تعاوني مواد غذائي ايران در ادامه از افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: ظرفيت توليد کارگاه ها و کارخانه های مواد غذائی طي 9 ما اخير بطور ميانگين حدود 15دصد افزايش يافته است.
وی اضافه کرد: این افزایش تولید می تواند علت هاي مختلفي داشته باشد که مهمترین آنها باز شدن فضاي بهتر مبالات اقتصادي نسبت به سال هاي گذشته/ افزايش صادرات و بازارهاي جديد صادراتي از جمله قطر، عراق بعد از داعش، روسيه و کشورهاي آسياي ميانه/ بهتر شدن نسبي بسته بندي ها / بهتر شدن نسبي کيفيت ها / يک مقدار هم توجه دولت به صنعت است البته هنوز انتظارات را بصورت صد در صد برآورده نکرده اند.
کریمی تفرشی افزود: صنایع غذایی در ایران از صنایع پیشرفته و باکیفیت محسوب می شوند که در بازار کشورهای منطقه‌ای، اوراسیا، قفقاز، روسیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مشتری های خاص خودش را دارد.
رئيس هيئت مديره تعاوني مواد غذائي ايران گفت: اگر ایران به WTO بپیوندد اولین ظرفیت در صنایع غذایی پیش خواهد آمد؛ لذا باید چالش‌های پیش‌روی صنعت غذایی برطرف شود؛ چالش‌هایی که از جنس قانون و عدم دخالت دولت در تعیین قیمت است.
کریمی تفرشی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته در بخش محصولات شيلاتي یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن توليد داشتيم، گفت: در همين سال ۱۱۰ هزار تن از اين محصولات به ديگر کشورها صادر شد و از اين صادرات؛ حدود۴20 میلیون دلار ارز عايد کشور شد
۴۰۰ مرکز فرآوری شیلات در کشور داريم و بیش از ۲۲۰ هزار نفر در اين بخش اشتغال دارند.
ضمنا جهت اطلاعات تکمیلی محورهای این نشست خبری به شرح ذیل مطرح گردید:
.....................................................................................
افزایش 12 درصدی صادرات محصولات صنایع غذایی
صادرات محصولات صنایع غذایی کشور در شش ماه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل؛ 12 درصدی افزایش نشان می دهد، درهمین زمینه روند صادرات فرآورده‌های لبنی 19 درصد، روغن نباتی 7 درصد، اسانس و عرقیات 9 درصد، میوه های خشک14درصد، کنسرو و شيريني10 درصد و همچنین دیگرخوراکی‌ها 5 درصد رشد نشان می‌دهد.
.....................................................................................
رشد 35 درصدی صادرات به روسیه
رشد صادرات مواد غذائي ایران به روسیه در شش ماه نخست سالجاری نسبت به مدت مشابه سال //// طی این مدت صادرات مواد غذایی کشورمان به حدود 450 میلیون دلار رسید که این رقم سال گذشته حدود 310 میلیون دلار بود.
جمعیت 300 میلیونی روسیه به بازار ایران احتیاج دارد //// در حال حاضر ما انواع لبنیات، میوه های خشک، میوه و سبزیجات، کشمش،کنسرو و شیرینی به روسیه صادر مي کنيم.
دستور ویژه پوتین برای تامین 20 درصدی مواد غذایی از ایران، فرصت ویژه ای را  براي صنعت غذايي کشورمان مهیا کرده است، پوتین به‌ دستور داده که تجار روسی20 درصد از نیاز کشورشان در بخش مواد غذایی را از ایران تامین کنند که اگر این تحقق پیدا کند، ارزش مالی آن حدود 30 میلیارد دلار خواهد بود.
البته هنوز سهم محصولات ایرانی در واردات ۲۷ میلیارد دلاری روسیه ناچیز است//// مساله اساسی صادرات به روسیه، قیمت تمام شده بالای محصولات ایرانی است و این قیمت تمام شده بالا نیز ناشی از گران بودن هزینه‌های تولید در کشور است. یعنی تولیدکنندگان هم مواد اولیه مورد نیاز خود را گران تهیه ‌می‌کنند و هم هزینه‌های سربار تولید، سبب ‌می‌شود که قیمت تمام شده محصول نسبت به قیمت رقبا بالا باشد.
 اگر قرار باشد به بخش‌های خوبی از بازار روسیه دست یابیم، دولت باید صادرکنندگان را از طریق کمک‌های یارانه‌ای و کاهش هزینه حمل‌ونقل مورد حمایت قرار دهد. این یارانه در سال گذشته با درایت وزارت جهادکشاورزی به صادرات لبنیات اختصاص یافت و جهش صادراتی در این بخش حاصل شد. اما در اقلام دیگری که دارای مزیت صادراتی است، این حمایت‌ها مشاهده نشد یا بسیار کم بود. علاوه بر این‌ها، تعرفه‌های گمرکی نیز در جهت حمایت از صادرکنندگان ایرانی نیست.
...................................................................
افزایش 15 درصدی ظرفیت تولید واحدهای تولیدی
ظرفيت توليد کارگاه ها و کارخانه های مواد غذائی طي 9 ما اخير بطور ميانگين حدود 15دصد افزايش يافته است///
 این افزایش تولید می تواند علت هاي مختلفي داشته باشد که مهمترین آنها باز شدن فضاي بهتر مبالات اقتصادي نسبت به سال هاي گذشته/ افزايش صادرات و بازارهاي جديد صادراتي از جمله قطر، عراق بعد از داعش، روسيه و کشورهاي آسياي ميانه/ بهتر شدن نسبي بسته بندي ها / بهتر شدن نسبي کيفيت ها / يک مقدار هم توجه دولت به صنعت است البته هنوز انتظارات را بصورت صد در صد برآورده نکرده اند.
................................................................
پیشرفته بودن صنایع غذایی در ایران
صنایع غذایی در ایران از صنایع پیشرفته و باکیفیت محسوب می شوند که در بازار کشورهای منطقه‌ای، اوراسیا، قفقاز، روسیه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس مشتری های خاص خودش را دارد.
اگر ایران به WTO بپیوندد اولین ظرفیت در صنایع غذایی پیش خواهد آمد؛ لذا باید چالش‌های پیش‌روی صنعت غذایی برطرف شود؛ چالش‌هایی که از جنس قانون و عدم دخالت دولت در تعیین قیمت است.
..............................................................
محصولات شیلاتی
سال گذشته در بخش محصولات شيلاتي یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن توليد داشتيم //// در همين سال ۱۱۰ هزار تن از اين محصولات به ديگر کشورها صادر شد و از اين صادرات؛ حدود۴20 میلیون دلار ارز عايد کشور شد
۴۰۰ مرکز فرآوری شیلات در کشور داريم و بیش از ۲۲۰ هزار نفر در اين بخش اشتغال دارند.
.........................................................................
وضع تولید
در حال حاضرحدود 95 درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود،البته برخی کالاها و مواد غذایی در واحد های تولیدی کشور دو یا سه برابر بیشتر از نیاز داخل تولید می شود / الان سالانه حدود 130 میلیون تن مواد غذایی تولید داریم.
...............................................................................
سهم ناچیز ایران در تجارت محصولات غذایی حلال جهان
ارزش بازار صنعت حلال در جهان حدود چهار تریلیون دلار برآورد شده که این میزان مدام در حال افزایش است //// متاسفانه سهم ما از این بازار پایین است و باید بعنوان کشوری چهارفصل و با دارا بودن پتانسیل فراوان حضور چشمگیری در این بازار داشته باشیم.
/// جمعیت 1.8میلیارد نفری مسلمانان در بیش از 100 کشور زندگی می کنند //صرفا گردش مالی تجارت محصولات غذایی حلال را در سال 2015 در حدود بیش از 900 میلیارد دلار اعلام شده است.
....................................................................
میزان صادرات صادلانه مواد غذایی کشورمان
در حال حاضر سالانه حدود دو و نیم میلیارد دلار صادرات مواد غذایی داریم /// با توجه به پتانسیل های موجود این رقم باید به بیش از دو برابر افزایش یابد.
//// بیشترین حجم صادرات صنعت غذا به دو کشور همسایه عراق و افغانستان صورت می گیرد.البته به کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه، روسیه، حتی کشورهای اروپائی و آمریکائی هم صادرات داریم.
//// عراق، امارات، کویت، چین، افغانستان، ترکیه، جمهوری کره، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، پاکستان و اندونزی کشورهایی هستند که حدود 80 درصد از صادرات مواد غذایی ایران به آنها انجام می شود و در بین عراق بیشترین دریافت کننده مواد غذایی ایران است.
//// در حال حاضر انواع شیرینی، شکلات، بیسکویت و محصولات مشابه، انواع فرآورده‌های لبنی، رب گوجه فرنگی، انواع روغن نباتی، انواع آبمیوه و کنسانتره میوه جات، انواع کمپوت و کنسروهای غذایی، انواع آب معدنی و آشامیدنی، انواع خمیرمایه، انواع ماکارونی و خمیرهای غذایی در صدر جدول محصولات غذایی صادراتی کشورمان قرار دارد.
....................................................................................
صادرات به عراق
در حال حاضر شرکت های ایرانی با صادرات حدود 900 میلیون دلار مواد غذایی به کشور عراق، حدود 15 درصد محصولات غذایی وارداتی این کشور را تامین می کند
//// عراق به‌عنوان یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران، همواره بیشترین حجم صادرات مواد غذایی از ایران را به خود اختصاص داده است البته برخی شرایط مثل ناامنی ها و وجود داعش برای مدتی محدودیتی هایی را بوجودآورده بود.
ترکیه، چین، عربستان، آمریکا و کره جنوبی، رقبای جدی ایران در بازار عراق هستند، گفت: مواد غذایی یکی از نیازهای مهم بازار عراق محسوب می‌شود که تجار و بازرگانان باید در این زمینه توجه و برنامه‌ ریزی خاصی را اعمال کنند و به کیفیت کالاهای خود توجه ویژه ای داشته باشند چراکه در مواردی کیفیت برخی کالاها به تدریج کاهش یافته است و این موضوع در تجارت تاثیر منفی می‌گذارد.
انواع میوه، سبزیجات، انواع روغن های نباتی و حیوانی، انواع نوشابه ها، انواع چاشنی ها، انواع رب ها ، تخم مرغ، لبنیات، خشکبار، ماهی،گوشت سفید و قرمز، محصولات معدنی و بسیاری دیگر از محصولات غذایی ایران به عراق صادر می شود.
...........................................................
صادرات به قطر
قطر سالانه ۳ میلیارد دلار  مواد غذایی وارد می کند /// تقریبا تمام مواد غذایی مورد نیاز قطر از طریق واردات تامین می‌شود //// ایران سال گذشته حدود ۱۸ میلیون دلار انواع مواد غذایی به این کشور صادر کرد.
متاسفانه در موضوع قطر ما شاهد فرصت سوزی هستیم و نتوانستیم به موقع وارد این بازار شویم و ترکیه در ۴۸ ساعت بعد از اجرای تحریم کشورهای عربی علیه قطر قفسه‌ها و فروشگاههای قطر را از مواد غذایی پر کرد.
.......................................................
صنایع تبدیلی
ما درحال حاضر سالانه بیش از 110 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و مواد غذائی تولید می شود لذا باید به سمت گسترش صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی حرکت کنیم تا ضمن افزایش تولید زمینه اشتغال بیشتر و ارزش افزوده بیشتر را مهیا کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر: