کد خبر: ۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵
يك روانشناس تربيتي كودك در گفت و گو با تجارت:
كودكي كه نمي تواند بپرد، اجازه ندارد در آپارتمان كوچك شان بازي كند، محيط سالميدر حوالي خانه و كاشانه خود ندارد كه بدود، نميتواند حتي بلند بلند بخندد؛ دراينده مرد يا زني ميشود كه اعتماد به نفس ندارد، كنترل خشونت برايش سخت است، تشخيص راه از چاه مشكل است و محتاج راهنماييهاي ديگران است كه حتي در بعضي موارداين راهنماييها معناي دخالت ديگران در زندگي خصوصي را داده و مايه از هم گسيختگيهاي رواني و اجتماعي نيز خواهد شد.
به گزارش روزنامه تجارت، روانشناسان اعتقاد دارنداينگونه رفتارهاي بزرگسالان و آسيبهاي ريز و درشتي كه در رفتارهاي جمعي ازايشان سر ميزند ناشي از اختلالاتي است كه در كودكيايجاد شده است و اگر در همان دوران تشخيص داده ميشد و درمان ميشد ناتوانيهاي رفتاري بعدي در پي آن بروز و ظهور پيدا نميكرد. با شناخت صحيح مشكلي به نام اختلالات يادگيري در حوزههاي وزارت آموزش و پرورش اكنون ميتواناين اميد را داشت كه  راه رفع آن براي كودكان مشكل دار و خانوادههايايشان كميهموارتر شود و جامعه از توان عملي بالاتري دربروز  برخوردهاي نامناسب  شهروندانش برخوردار شود.
به تازگي رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با بیان اینکه طرح سنجش نوآموزان کارمشترک معاونت آموزش ابتدایی و سازمان آموزش وپرورش استثنایی است، گفته است اصلی ترین هدف این طرح، مداخله به هنگام در صورت بروز اختلالات است.
مجيد قدميدر خصوصاين طرح گفته است كه این طرح هم توجیه اقتصادی دارد و هم جهت گیریهای فرهنگی در آن لحاظ شده است که نتایج آن می تواند در کل کشور دیده شود. وی سنجش نوآموزان را از جنس پیش گیری و تشخیص معرفی کرد و ادامه داد: آموزش و پرورش مدعی تربیت تمام دانش آموزان کشور است و باید شرایطی را فراهم کند تا آموزش را مبتنی بر شناخت اختلالات و نیازهای ویژه دانش آموزان طراحی کند .درحاليكه آمارها نشان از حضور بيش از 6 ميليون كودك در مقاطع ابتدايي در كشور را دارد ميتوان گفتاين تعداد از كودكان بيشترين احتمال اختلالات يادگيري را در بين دانش آموزان كل كشور ميتوانند داشته باشند.اين ميزان بالا از افراد در معرض آسيب يادگيري، آنقدر جدي هست كه نبايد از نظر مسئولان امر  مخفي بماند. يك روانشناس تربيتي در حوزه كودك در مورد علت و تعريف اختلالات يادگيري به تجارت گفت: تعريف اختلالات يادگيري به آن دسته از اختلالاتي گفته ميشود كه در سنين رشدايجاد ميشود و نه دليل ژنتيكي دارد و نه علتهاي پزشكي موجب آن ميشود.  كودكان داراياين مشكل كه بيشترشان در سنين بين 3 تا 7 سال اولين زمينههاي آسيب را پيدا ميكنند ؛ كودكاني هستند كه در خانواده دچار نقص حركتي و فيزيكال شدهاند.اينها از ضريب آي كيوي بالايي هم برخوردارند و عقب ماندگي ندارند اما بعدتر در طول دوران آموزش و در مدرسه دچار ناتواني تحصيلي ميشوند. به گفتهاين كارشناس يكي از نيمكرههاي مغزاين كودكان در دوران رشد متوقف شده است واين توقف رشد بخاطر عدم امكان تحرك بوده است. ندويدن و نپريدن و عدم حركتهماهنگ دستها و پاها مثلا در ورزش توپ بازي، از دلايل اصلياين معضل است. نجمه دانشيان در گفت و گو با تجارت از سابقه سالها تدريس و كار با كودكان عقب مانده ذهني گفت و تفاوت اساسياين كودكان با كودكان اختلال يادگيري و دليل اصلي بروز مشكلات عقب ماندگي ثانويهاين گروه را در مسائل اجتماعي، آپارتمان نشيني عنوان كرد. وي گفت: در زندگيهاي با محدوديتهاي حركتي و در بين خانوادههايايراني كه نميتوانند به راحتي و آساني از محيطهاي باز و مفرح استفاده كننداين ضايعه بيشتر امكان بروز مييابد. زيرااين خانوادهها يا بخاطر جمعيت زياد در خانه يا به دليل كوچكي فضا يا به دليل بافت ساختمانهاي شهري با ديوارهاي نازك، امكان دويدن و تحرك را از كودك گرفته و عملا او را فلج ميكنند. بي تحركي در پاي تلويزيون و پلي استيشن و بازيهاي رايانهاي نيز از دلايل مهم بروزاين ناتواني است. هر يك ازاين دلايل ميتوانند كودك را دچار ناتواني اصلي در يكي از نقاط اساسي حسي يا حركتي كند. آنچه به گفته نجمه دانشيان در سالهاي اوليه تحصيلي يا در مهد كودك از كودك سر ميزند عدم جهت يابي، بد خط نويسي، ناتواني در خواندن، ناتواني در انجام حل مسئله و رياضيات است. عدم دقت و تمركز و تحليل و يا علت يابي نيز ميتواند بهاين دسته علاوه كرد. دانشيان افزود:اين طرح اگر بدرستي انجام شود معلمان بااين نوع اختلال آشنا ميشوند و ديگر انتظار ويژهاي از كودك دچار ناتواني حركتي ندارند. مضافاً بهاينكه راههاي برطرف شدن و حل مسئله پيش پاي خانواده نيز قرار ميگيرد.  بنا به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نيز ، اگر این طرح به خوبی اجرا شود، به طور مثال می توان از الان زمینه تحصیل دانش آموزان چپ دست، نابینا و کم بینا را فراهم کرد تا نظام آموزشی از کیفیت بالاتری برخوردار شود. مجيد قدمی بر مواجهه با دانش آموزان معلول  با توجه به نیازهای ویژه آنها تأکید کرده و گفته بود عدالت آموزشی این است که برای تمام دانش آموزان و با هر تفاوت فردی بتوانیم شرایط تحصیل و یادگیری را با نگاه اجتماعی فراهم کنیم.، «انعطاف در برنامه آموزشی»، «تربیت معلمان متخصص»، «هدایت آموزشی مناسب»، «مداخله به هنگام»، «آموزش والدین و ارائه خدمات آموزشی» از اهداف این طرح است و قرار است از اول آذر ماه شروع شود.
نگاه عدالت محورله به اين طرح ميتواند آن مراكز را  جزء لاینفک نظام آموزشی و مدارس کشور قرار دهد. به گفته معاون  آموزش و پرورش ارتقاي کیفیت آموزش با «مداخله به هنگام» در حل مشکلات طرح سنجش نوآموزان و آموزش وپرورش استثنایی و آموزش ابتدایی همزمان با هم ميتواند صورت بگيرد. حلاين معضل به تنهايي نويدي است تا شايد از تعداد افرادي كه از تحصيل در كودكي محروم ميشوند و به نابسامانيهايي نظير كودكان كار و خيابان ميافزايند كاسته شود.

برچسب ها: روانشناس ، كودك ، آموزش
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار