کد خبر: ۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
همزمان با نزديك شدن زمان افتتاح خط آهن‌ ايران- تركمنستان
ماه‌هاست كه دست‌اندركاران خطوط ريلي كشور منتظر به پايان رسيدن مراحل ساخت و بهره برداري از خط آهن گرگان - ‌اينچه برون هستند.پروژه‌اي كه قرار است نه تنها صنعت ريلي كشور را متحول كند بلكه با به بهره برداري رسيدن‌اين پروژه ريلي كمك بسيار شاياني به صنعت حمل و نقل كشور كرده و مبادلات تجاري بين‌ايران و كشورهاي همسايه‌اش را توسعه خواهد بخشيد.
به گزارش روزنامه تجارت،‌ اين پروژه ريلي 910 كيلومتري كه ساخت آن را پايگاه خاتم الانبيا به عهده دارد قرار استايران را به كشور همسايهاش تركمنستان متصل كند. لازم به ذكر است كه حدود 700 کيلومتر ازاين مسير ريلي در خاک ترکمنستان ، 82 کيلومتر آن درايران قرار دارد و 120 کيلومتر باقي مانده نيز در خاک قزاقستان واقع شده است که راهگذر ريلي «شمال جنوب» ناميده ميشود. به گفته مدير عامل راه آهن جمهوري اسلاميخط آهن گرگان -اينچه برون ظرفيت جابه جايي تا هشت ميليون تن بار را دارد که در صورت افزايشاين ظرفيت، امکان برقي کردناين خط نيز وجود خواهد داشت. به گفته يكي از اعضاي هيات مديره راه آهن جمهوري اسلامياين خط آهن قرار است طبق تاريخ اعلام شده در روز 12 آذر ماه با حضور روساي جمهور سه كشور به بهره برداري برسد.افتتاح شود.محمد کوسه غراوي در خصوص هزينههاي صورت گرفته براي عمليات اجرايياين پروژه بينالمللي در داخلايران گفت: كه تاکنون يکهزار و 400 ميليارد ريال هزينه شده و همچنان براي تکميلاين پروژه ريلي به سه هزار ميليارد ريال اعتبار نياز است.وي همچنين اعلام كرد براي رفع برخي نواقص 600 ميليارد ريال و احداثايستگاه تغيير بوژي 2 هزار و 400 ميليارد ريال اعتبار نياز است.به گفته غراوي احداث حداقل دوايستگاه و سالن مسافربري در «قره تپه واينچه برون»، اتصال ريل گرگان جديد به ريل گرگان قديم در محل قره تپه، رفع مشکل شيب و رساندن آن از 12 در هزار به 7 در هزار، رفع شيب قوس 300 در محدوده ديوار گرگان و تامين آب در مسير راه آهن از جملهاين نواقص است.
مسوول افتتاح پروژه راه آهن شرق گلستان همچنين خاطرنشان کرد: رفعاين نواقص پس از بهره برداري پروژه توسط شرکت توسعه زيرساختهاي حمل و نقل انجام خواهد شد.غراوي تاکيد کرد:اين پروژهاينک آماده افتتاح است و نواقص به تدريج رفع ميشود و تاثيري در زمان بهره برداري آن ندارد.طول خط راه آهنايران - ترکمنستان - قزاقستان افزون بر 900 کيلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بينالمللي معتقدند با راهاندازياين خط، افزون بر 600 کيلومتر از طول مسير حمل و نقل بينالمللي کشورهاي مشترک المنافع تا خليج فارس و اروپا کاسته ميشود.زمان حمل و نقل و ترانزيت کالا ازاين مسير ريلي، دو شبانه روز و هزينههاي بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش مييابد.نكتهاي كه دراين ميان نبايد فراموش شود اهميت بسيار بالاياين خط آهن براي كشور ماست.زيرا با افتتاحاين خط ريليايران به يكي از كشورهاي بسيار با اهميت در تجارت با كشورهاي همسايه خود تبديل ميشود.اين موضوعي است كه نماينده گرگان در مجلس شوراي اسلامينيز در رابطه با آن به اظهار نظر پرداخته است.به گفته عيسي امامي؛ خط آهنايران - ترکمنستان، گلستان را به مسير بازرگاني آسياي ميانه تبديل ميکند.نماينده مردم گرگان در مجلس شوراي اسلاميهمچنين به سفري كه رئيس جمهوري در روزهاياينده به استان گلستان خواهد داشت اشاره كرد و از فراهم شدن زمينه حضور روساي جمهور کشورهاي ترکمنستان و قزاقستان به گلستان براي افتتاحاين پروژه نيز خبر داد.پيش ازاين نيز مديرکل راه آهن شمال گفت بود : مسير ريلي گرگان -اينچه برون زمينه مناسبي براي توسعه مبادلات تجاري به ويژه افزايش صادرات غير نفتي را فراهم خواهد كرد. يوسف گران پاشا همچنيناين وعده را داد بود كه با راهاندازياين مسير ريلي بخش عظيمياز غلات مازاد کشور قزاقستان و حتي جمهوريهاي جنوب روسيه با کمترين هزينه بهايران حمل شده و همين امر باعث رونق در کسب و کار وايجاد اشتغال در كشور خواهد شد. همچنين کارشناسان معتقدند که با راهاندازياين خط، بيش از 600 کيلومتر از طول مسير حمل و نقل بينالمللي کشورهاي مشترک المنافع تا خليج فارس و اروپا کاسته شود.بايد منتظر ماند و ديد كهاين پروژه كه قرار است تا كمتر از 20 روز ديگر افتتاح شده و به بهره برداري برسد ميتواند توقعاتي را كه در خصوص بهبود وضعيتايران به عنوان يك كشور تجاري در منطقه به وجود آمده است را برآورده
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار