کد خبر: ۳۰۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۹
تاسیس فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای از سالها پیش مطرح شده بود اما در سالهای اخیر قوت بیشتری گرفت تا این‌که در چند روز گذشته ما شاهد تاسیس اتحادیه‌ای به نام فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودیم؛ اقدامی که اگر درست مدیریت نشود می‌تواند به ضرر حدود 30 میلیون نفر از ایرانیان و کسانی شود که به طور مستقیم و غیرمستقیم زندگی‌شان با کار در این اصناف گوناگون گره خورده است.
راهکار اصلی ما به عنوان اعضای اتحادیه‌ سوپرمارکت‌داران برای این‌که مشکلی در زمینه‌ معیشتی برای این گروه پیش نیاید، این است که در وهله‌ی نخست مکان تاسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ ساماندهی شود.
فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید در جایی تاسیس شوند که ضربه‌ای به مغازه‌دارها نخورد. اگر در نظر بگیریم که هرکدام از این مغازه‌دارها هفت تا هشت نفر را پشتیبانی می‌کنند، از بین رفتن هرکدام از این سوپرمارکت‌ها حجم بزرگی از ضرر را متوجه خانواده‌های ایرانی خواهد کرد. ضمن این‌که وقتی فروشگاه بزرگی در یک نقطه‌ خاص از وسط شهر تاسیس می‌شود می‌تواند صد فروشگاه دیگر را هم تحت تاثیر قرار دهد.
برای اجتناب از این ضرر، فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ باید در گلوگاه شهر وشهرک‌ها ایجاد شوند تا ضرری متوجه مغازه‌داران خرد نشود. البته یکی از بدی‌های این فروشگاههای  بزگر در آن است که به خاطر شرایط خاص و افراد شاغل زیادی که دارند، برخی از اجناس ارایه شده توسط آنها که تخفیف بسیار بالایی هم دارند، جزو جنس‌های کم‌کیفیت هستند که مصرف‌کننده هم به مرور این نکته را فهمیده و ترجیح می‌دهد جنس باکیفیت را از مغازه‌داران خرده‌فروش که به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند، تهیه کند.
ما پیش‌ از این گفته بودیم که وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای  از نظر ما مشکلی ندارد اما به شرطی که بگذارید ما این فروشگاه‌ها را زیر چتر خودمان سامان بدهیم. روش کار ما قطعا به این صورت خواهد بود که بگوییم، کدام منطقه از شهر از نظر تاسیس فروشگاه زنجیره‌ای با کمبود روبه‌روست و فروشگاه در همان منطقه ایجاد شود.
رشد بی‌رویه‌ی این فروشگاه‌ها نه تنها مزیتی برای شهرها ندارد که باعث افزایش هزینه، آلودگی و ترافیک هم می‌شود و لذا باید این وضع را مدیریت کرد.
مغازه‌داران خرد برای حل مشکل رقابت با این فروشگاه‌های بزرگ قرار است یک زنجیره جدید تشکیل بدهند و اجناس را به صورت عمده‌ای از فروشنده و تولیدکننده بخرند تا قیمت تمام شده‌ی کمتری داشته باشند و بتوانند با این فروشگاه‌ها که برخی جنس‌هایشان کیفیت پایینی دارد، رقابت کنند.
روز گذشته در جلسه قیمت‌گذاری که همکارانی از وزارت بازرگانی هم حضور داشتند، نماینده‌ وزارت بازرگانی تاکید کرد که تصمیم ما این است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای را توسعه بدهیم. یک نفر از افراد حاضر در جلسه در مواجهه با مشکل کمبود کار در میان سوپرمارکت‌داران گفت که آنها بهتر است در چنین شرایطی دنبال راه‌اندازی یک شغل تازه باشند. چنین تغییر شغلی به خصوص برای کسانی که چندین سال از عمرشان را به چرخاندن امور سوپرمارکت  گذرانده‌اند، کار دشواری است و ما تنها باید به فکر ساماندهی اوضاع باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار