به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در برنامه «به وقت ایران» به «تشریح دستاوردهای علمی کشور در سالهای اخیر و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزه آموزش عالی» پرداخت و اظهار کرد: امام خمینی همیشه دانشگاه را مرجع سخنان خود قرار میدادند؛ در روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی در یک فضایی قرار گرفته بودیم که هم فضای فرهنگی بود و هم نیاز به توسعه و تعمیم ارزشهای انقلاب فراوان بود و از سوی دیگر عطش علم و دانش بسیار بالا بود، زیرا آنچه داشتیم نیاز مردم را رفع نمیکرد و به همین دلیل توجه خاصی به دانشگاهها شد.
وی با بیان اینکه در آن زمان تربیت نسل جوان به معنای دانش جدید و آوردن جوانان به فضاهای آموزش جدی برای تربیت نیروی انسانی و توسعه کشور مورد توجه قرار گرفت، افزود: دانشگاههای ما در ابتدای انقلاب ظرفیت کافی نداشتند و در عرض یک دهه دانشگاههای متعدد با رشتههای متعددی راه اندازی کردیم و جمعیت قابل توجهی از جوانان برای تحصیل در رشتههای مختلف وارد دانشگاهها شدند.
غلامی ادامه داد: امروز اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان، مدیران، معلمان و اساتید از دانشگاههای داخل فارغ التحصیل شده اند و سرمایه کنونی ما دستاورد و اقدامات در دانشگاههای داخل بوده است.
وی اضافه کرد: در این سالها به دورههای مختلف فرهنگی هم توجه شده است و نسلی که اکنون کشور را اداره میکنند، ویژگیهای دینی و توجه به آینده کشور را مورد توجه دارند و دانشگاهها در کنار مسائل فرهنگی به کارویژه علم و فناوری هم توجه کردهاند.
وزیر علوم با بیان اینکه در حوزه پژوهش هم جایگاه ویژهای پیدا کردهایم و رتبه ۱۵ مقالات دنیا را کسب کرده ایم، افزود: برونداد کیفیت علمی ما نشان داده که جزء کشورهای رده بالای دنیا هستیم.
وی با اشاره به اینکه دستاوردهای علمی ما ناشی از تلاش مجموعه علمی و ظرفیتهای داخلی بوده است، اظهار کرد: این موفقیت در شرایطی بوده که خیلی از جریانهای بیرون از مرزهای ما با سلطه طلبیها علاقهمند نبودند به این موفقیتها دسترسی پیدا کنیم.
غلامی ادامه داد: در کنار این مخالفتها، دستاوردهای بعدی را هم به دست خواهیم آورد. جامعه علمی کشور یک حرکت جهادی در توسعه علم و فناوری از خود نشان داده است و مقام معظم رهبری همواره تاکید کرده که این حرکت را حفظ کنیم و استمرار دهیم، زیرا این کار، ما را به سمت استقلال و خود کفایی از سایرین پیش خواهد برد.
وی گفت: در دو دهه گذشته حرکت شتاب دهندهای در استفاده از این توانمندیها برای رفع نیازهای جامعه داشتهایم و دستاوردهای علمی ما به سمت کاربردی شدن و حضور در سطح جامعه پیش رفته است؛ همچنین شرکتهای دانش بنیان جزئی از این پیشرفت بوده اند که توسط دانشگاهیان اداره میشوند.
* واکسنهایی که به کشور وارد میشوند بر اساس جدیدترین یافتههای علمی است
وزیر علوم ادامه داد: در یک سال گذشته اقدامات دانشگاهها در شیوع کرونا مثال زدنی بود؛ واکسنهایی که به کشور وارد میشوند بر اساس جدیدترین یافتههای علمی بوده و با حساسیت بالا نسبت به سلامت مردم است و وضعیت به گونهای نیست که به وجه اقتصادی موضوع نگاهی شود.
وی افزود: اگر به سابقه علمی ۱۵ کشوری که با ما در زمینه تولید مقالات در صدر جهان قرار گرفته اند نگاه کنیم متوجه میشویم که سابقه ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال دارند، ولی ما فقط چهل سال است که در حال حرکت هستیم و به این جایگاه رسیدهایم.
غلامی ادامه داد: اگر کلان جامعه خود را یک جامعه فرهنگی میدانیم بچههای ما هم در حوزههای فرهنگی به آنان توجه شده است. به لحاظ سنجش برخی از این ویژگیهای فرهنگی، کارهایی در دانشگاه انجام داده ایم که نشان داده جوانان ما باورهای فرهنگی و اعتقادی عمیقی به لحاظ فرهنگی، مذهبی و باورهای ملی خود دارند.
وی با بیان اینکه جوانان ما که به خارج از کشور رفتهاند هم به باورهای دینی و ملی معتقد بوده و برای آنها ارزش قائل هستند، گفت: دانشجویان ما معتقد و مذهبی هستند و جوانان این دوره نسبت به جوانان قدیم خیلی بهتر هستند.
* به راه اندازی دانشگاه تلویزیونی فکر میکنیم
وزیر علوم اظهار کرد: با توجه به شرایط بیماری و نظر ستاد مدیریت کرونا هنوز نمیشود تجمعاتی مثل کلاسهای درس را داشت و در نتیجه دانشگاهها، این ترم را هم به صورت مجازی شروع خواهند کرد و برای بازگشایی دانشگاهها تابع ستاد کرونا و مسؤولان وزارت بهداشت هستیم.
وی درباره امکان راه اندازی دانشگاه تلویزیونی همانند مدرسه تلویزیونی توضیح داد: برای برخی گروهها شدنی است، اما به سمت آن حرکت نکرده ایم. دوم اینکه ماهیت درسهای عمومی اجازه دانشگاه تلویزیونی را می دهند، ولی محدودیتهایی هم داریم، زیرا هر استادی شیوه تدریس خود را دارد. وزارت علوم آمادگی دارد با همکاری صدا و سیما و شبکه آموزش آموزشهای تلویزیونی دروس عمومی و پایه دانشگاهها را آغاز کند.
غلامی ادامه داد: برخی از دانشگاهها اجازه تغییر محتوای درسی تا ۲۰ درصد را دارند و به این دلیل، امکان این امر که یک برنامه درسی مثل آموزش و پرورش ارائه شود سخت است، اما به راه اندازی این امکان فکر خواهیم کرد.
وی گفت: در دنیا به علوم انسانی خیلی بیشتر از آنچه ما توجه میکنیم، توجه میشود و در کشور ما کمتر مورد اقبال قرار گرفته است.
وزیر علوم ادامه داد: کاربردی بودن آموزشها و تاثیر گذار بودن این آموزشها بحث دیگری است و ما امروزه در دنیا رویکردهای بین رشتهای را خیلی قویتر از آنچه خودمان انجام دادهایم، میبینم و در پژوهشها هم رشد این اقدامات بین رشتهای را خیلی دیده ایم. این پژوهشها به سمت کاربردی شدن نیز پیش رفته اند.
وی با بیان اینکه وزارت علوم ۴۵ پارک علم و فناوری در سطح کشور دارد، گفت: دانشگاه آزاد هم یک دانشگاه معتبر است که جایگاه خودش را در آموزش عالی دارد.
غلامی اظهار کرد: نگاه به کاربردی شدن خیلی خوب پیش رفته است. برنامه ریزیها بر اساس آمایش آموزش عالی است که به سمت آنها نیز حرکت شده است. در ۱۰سال گذشته رویکرد آمایشی را به آموزش عالی پیدا کرده ایم و دانشگاهها موظف هستند به ساماندهی دست بزنند.
وی ادامه داد: توسعه کمی بر این اساس کنترل و عملیاتی شده است و دانشگاههای کوچک را تحت حمایت دانشگاههای بزرگ قرار داده ایم و اقدام دیگر اینکه دانشگاهها باید برنامه، هدف و ماموریت خود را بدانند. وضعیت به گونهای نیست که هر رشته آسان را راه اندازی کنیم بدون اینکه به اشتغال آنها توجه کنیم. البته این کار پر چالش است و امیدواریم بتوانیم آن را عملیاتی کنیم.
وزیر علوم بیان کرد: در دانشگاهها وظیفه آموزش علم را داریم و خوب است که بر محور نیاز جامعه هم باشد ولی برخی رشتهها هم به دلایل دیگری مثل باز کردن دریچههای جدید علمی و قرار گرفتن در لبههای علمی جهان ایجاد میشوند. یافته هر محققی ضرورتا مشکل جامعه را حل نمیکند، اما جزء ضروریات جامعه است.
وی ادامه داد: در دانشگاهها اعضای هیأت علمی به سمت حل مشکلات و ارائه دستاوردهای قابل کاربست برای حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هم پیش رفته اند.
غلامی گفت: صنعت باید از دانشگاهها نیازهایش را بخواهد. استادان از این مسأله استقبال میکنند. در سالهای اخیر دو اقدام انجام داده ایم. یکی اینکه در هفته پژوهش دو سال است که میز تقاضای پژوهش را در نظر گرفته ایم در صورتی که سالهای قبل میز عرضه «اساتید اقدامات خود را ارائه می دادند» داشتیم.
وی افزود: سال گذشته از ۹۰ درخواست برای ۲۰ درخواست قرارداد بسته شد. اما آمار قراردادهای امسال را نداریم. اقدام دوم این بود که دانشجویان دانشگاه را که کارورزی دارند را مکلف به حضور در صنعت کردیم که سامانهای هم برای آن در نظر گرفته شد؛ اعضای هیات علمی که تازه استخدام میشوند نیز مکلف هستند یک دوره ۶ ماهه را در صنعت کار کنند که ارتباط با صنعت را قوی میکند و تا زمانی که این کار را نکنند قرارداد آنها از پیمانی به رسمی تغییر پیدا نمیکند.
وزیر علوم ادامه داد: در آموزش عالی قسمت پژوهش و فناوری نیاز به حمایت بیشتر داریم. در دنیا خیلی سهل گیرانهتر با بخش پژوهش برخورد میشود. این حمایت میتواند از نظر قوانین و حمایتهای دولتی باشد.
غلامی گفت: در دو سال اخیر بیشترین رشد اقتصادی را در بخش کشاورزی داشته ایم که ورود تکنولوژی به این بخش با پشتوانه علمی است. در بخشهای دیگر که گرفتار تحریم شده ایم و ۶ تا ۷ دانشگاه ما فقط در زمینه استخراج نفت کار میکنند. دانشگاهها میتوانند جای شرکتهای خارجی را پر کنند و این توانایی را دارند. تمام سدهای ایران را دانشگاهها ساخته اند.
وی افزود: باید به بحث انرژیهای تجدید پذیر توجه کرد. ما در آیندهای نزدیک نه تنها تأمین سلولهای خورشیدی را خواهیم داشت بلکه در بازارهای بیرون هم حضور خواهیم یافت.
غلامی گفت: قریب به ۴۹ درصد دانشجویان ما خانمها هستند که نشانه توجه انقلاب اسلامی به این قشر است. ۳۰ درصد اعضای هیأت علمی ما خانمها هستند و بیش از ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دوره دکتری هم خانمها هستند.
انتهای پیام/