کد خبر: ۲۳۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۸
رئیس جمهور گفت: وزرای پیشنهادی مجموعه ای از سلایق و جناح ها هستند؛ اما در اصل چشم انداز و سیاست های کلی و قانون برنامه با هم مشترک هستیم. وعده می دهیم و روی وعده خود خواهیم ایستاد. قول دادیم با شما تعامل کنیم، حتما با شما تعامل می کنیم.

دفاع آخر پزشکیان؛ چرا وادارم می‌کنید چیزهایی که نباید را بگویم!

به گزارش همشهری‌آنلاین ،مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در دفاع از وزرای پیشنهادی دولت افزود: در این برهه از تاریخ، بیش از هر چیز به وحدت و انسجام نیاز داریم، گر صید عدم شوی زخود رسته شوی، گر در صفت خویش روی بسته شوی، می دان که وجود تو حجاب ره تست، با خود منشین که هر زمان خسته شوی

وی افزود: آنچه در این برهه از تاریخ بیش از همه به آن نیاز داریم وحدت و انسجام داخلی است. این بدان معنا نیست که از سلائق و باورهای خود بازگردیم اما باید در سیاست‌های کلی، قانون برنامه و چشم‌انداز به زبان و نگاه مشترکی برسیم.

رئیس جمهور ادامه داد: هنگام اجرای قانون نمی‌توانیم سلایق خود را مداخله دهیم. با همه عزیزانی که به عنوان کاندیدای وزارت معرفی کردم هم قسم خواهیم شد که قانون، سیاست‌های کلی و چشم انداز را به صورت کامل اجرا کنیم، امیدوارم این میثاق را با شما هم داشته باشیم و شما ما را در این چهارچوب ارزیابی کنید.

وقتی می گوییم با شما پیمان می بندیم، این پیمان دوطرفه است و نمی تواند یکطرفه باشد

رئیس جمهور افزود: به باور و اعتقادم برمی گردم چون خیلی وقت ها تلاش کرده ام روی اعتقاداتم بایستم، تلاش کردیم پیمانی که بسته بودیم را با وفاق جلو بیاییم.

دکتر پزشکیان ادامه داد: معرفی این دوستانی که اینجا نشسته اند، نشان از تعهد و پایبندی بنده به آن پیمان است عزیزانی که به عنوان کاندیدای وزارت معرفی شده اند، از یک دسته و جناح و گروه نیستند.

وی ادامه داد: مجموعه ای از سلایق، نظرات و جناح ها و دسته ها هستند اما در یک اصل با هم مشترکیم: چشم انداز،  سیاست های کلی نظام و قانون برنامه؛ متعهدیم اینها را اجرا کنیم و قول می دهیم روی آن خواهیم ایستاد

رئیس جمهور افزود: به حرفی که می زنیم پایبندیم؛ به وعده خود عمل می کنیم با شما نمایندگان تا جایی که وقت داشتیم حرف زدیم و با هم پیمان بستیم و قول دادیم با شما تعامل کنیم و حتما تعامل خواهیم کرد

وی با تاکید بر این که با مشورت شما و سایر کارشناسان و متخصصان برای تعالی این کشور و اجرای قانون تلاش کنیم، گفت: وقتی می گویم قول می دهم و پیمانی می بندم، این پیمان دوطرفه است و نمی تواند یک طرفه بسته شود، کمکمان کنید تا بتوانیم کارمان را ادامه دهیم اجازه دهید تا سلایق مختلف با هم بتوانیم در چشم انداز و چارچوب کار کنیم.

اگر دست به دست هم دهیم می‌توانیم قدرت و عزت را به کشور بازگردانیم

رئیس جمهور افزود: بیایید با هم برادر باشیم و باهم پیمان برادری ببندیم؛ حضرت علی (ع) می‌فرمایند: وحدت و انسجام ما، از نماز و روزه‌ای که می‌خوانیم بالاتر است. نماز را برای وحدت می‎خوانیم.

وی تاکید کرد:«وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» همه باید باهم پیمان ببندیم و به آن ریسمان خدا چنگ بزنیم، مطمئن باشید همه ما عیب و نقص داریم؛ اگر قرار باشد من شما را و شما مرا نقد کنرد، هیچ‌کداممان کوتاه نخواهیم آمد. 

وی افزود: هرکدام از ما اگر هنر داریم، قبل از اینکه به عیب دیگران بپردازیم، به عیب خودمان بپردازیم. حل اختلاف این نیست که طرف مقابل را محکوم کنیم و به او بگوییم کوتاه بیاید. همه چیز طرف مقابل غلط و همه چیز طرف دیگر درست است؟ اینطور که نمی‌‍شود وحدت کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: من باید به‌عنوان فردی که در این مملکت بزرگ شدم و زندگی کردم، باید خودم را نقد کنم که چرا در حضور من مشکل ایجاد شد؟ من می‌توانستم حل کنم که نکردم.

وی تاکید کرد: می‌توانم به زمین و زمان گره بزنم و بگویم دیگران مشکلند و من مشکل نیستم؛ ولی من مشکلم، ما مشکلیم و اگر دست به دست هم دهیم می‌توانیم قدرت و عزت را به کشور بازگردانیم.

به وزرای پیشنهادی اعتماد کنید

رئیس جمهور افزود: دنیامالی و نوری و علی‌آبادی ، دونفر از اینها که در مجلسند و دوستان شما هستند، خوب یا بد ما دو نفر را از مجلس انتخاب کرده‌ایم، البته خود ما هم مجلسی هستیم، ۴ دوره با شما بودیم این دوره هم در خدمتتان بودیم و از مجلس به ریاست جمهوری رفتیم

دکتر پزشکیان ادامه داد: باور دارم که ما باید با شما تفاهم کنیم و دست به دست هم بدهیم و برویم، این را باور دارم و شعار نمی‌دهم، تا اینجا هم که دیدید سعی کردم با وفاق و همدلی با شما بیایم همه کسی را که باید با آنها وفاق داشته باشیم سعی کردم با وفاق بیایم.

وی افزود: ۴ وزیر دیگرمان، دکتر ظفرقندی، میدری ، همتی و صالحی امیری؛ من از هیچ چیز سردرنیاورم از بهداشت و درمان سردرمیاورم، اعتماد کنید، اینگونه نیست که کسی بیاید و جهت‌گیری او در مقابل ولایت و سیاست باشد و من با او کنار بیایم، در مناظرات هم با قدرت از ولایت و اعتقاد و انقلاب دفاع می‌کردم و می‌کنم و در دانشگاه تهران جلسه گذاشته بودم برویم ببیند چه گفته‌ام، من که کوتاه نمی‌آیم، چه کسی گفته اینها در مقابل ولایتند.

وی گفت: چرا دارید کسی که با ما است را به زور از کشتی پیاده کنیم، همه وزرای بهداشت و درمان قبلی آقای ظفرقندی را تایید کردند ، راست یا چپ، آدم سالم، صادق، جبهه‌ای، جانباز.

رئیس جمهور افزود: شما می‌دانید مرا برای کاندیدی نمایندگی ردصلاحیت کرده بودند، وقتی نگاه بسته است همین است، در صورتی که با تمام وجودم به این انقلاب و این مملکت و رهبری اعتقاد دارم، ولی حرف دارم

وی گفت: من مجبور بودم به عنوان نماینده در کنار مردم بایستم و دوباره در کنار مردم خواهم بود اینجا هستم برای اینکه مشکل مردم را حل کنم، گره از گره مردم باز کنم، اینجا نیستم که در مقابل مردم بایستم، وظیفه دارم که این کار را انجام دهم.

 چرا اصرار داریم کسی که با ماست را از کشتی پیاده کنیم؟ 

رئیس جمهور اظهار داشت: باور دارم که باید با نمایندگان مجلس تفاهم کرد و دست به دست هم دهیم، اینها شعار نیست.

وی گفت: به بنده اعتماد کنید، اینطور نیست که اگر جهت‌گیری کسی در مقابل ولایت باشد بنده با او کنار بیایم، چه کسی گفته که این افراد در مقابل ولایت هستند. چرا اصرار داریم کسی که با ماست را از کشتی پیاده کنیم؟

وی تاکید کرد: تمام وزرای قبل بهداشت و درمان از راست تا چپ دکتر ظفرقندی را تایید کرده‌اند. انسانی سالم، جبهه‌ای و جانباز است اما خب حرف برای گفتن دارد. من هم حرف دارم.

دکتر پزشکیان افزود: صلاحیت بنده را برای نمایندگی مجلس رد کرده بودند. وقتی نگاه بسته است همین است. در صورتی که با تمام وجود به انقلاب و مملکت و رهبری اعتقاد دارم اما حرف برای گفتن دارم. من مجبور بودم که به عنوان نماینده در کنار مردم بایستم و دوباره در کنار مردم خواهم بود.

وی ادامه داد: اینجا هستم که مشکل مردم را حل کنم و گره از گره آنان باز کنم نه اینکه در مقابل مردم بایستم.

در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود ولی وقتی دیدم در مورد آنها تفاهم و توافق نیست از آنها کوتاه آمدم

رئیس جمهور افزود: اگر دست به دست هم بدهیم می توانیم قدرت و عزت را به کشور برگردانیم، در جبهه‌ها رقابت برای جنگیدن و شهید شدن و فداکاری و ایثار بود، برای اینکه مشکلات مملکت را در بحران‌ اقتصادی و مدیریتی حل کنیم، باید بر همین اساس با هم رقابت کنیم، نه این‌که یکدیگر را تخریب کنیم. 

وی تاکید کرد: راه نجات ما وفاق و همدلی و انسجام است. ما نظر شما روی چشم‌مان می‌گذاریم. من در مسئولیت‌ها تنها تصمیم نخواهم گرفت و با شما مشورت می‌کنم و نظر شما را در تصمیماتم بر اساس شایستگی و تجربه و علم لحاظ می‌کنم. 

وی ادامه داد: اگر هر کدام کار خودمان را بکنیم، بعید است از این بحران‌ها بیرون بیائیم، برای انتخاب آقایان عراقچی، خطیب، مومنی، کاظمی، سرتیپ نصیرزاده، سیمایی صراف بدون هماهنگی این کار را نکرده‌ایم؛ چه با کمیته‌ها و چه با بالا و کسانی که باید هماهنگ می‌کردیم.
 
وی تصریح کرد: امکان ندارد کسی را برای تقابل انتخاب کرده باشیم، من با تمام وجود برای وحدت و وفاق آمده‌ام؛ در ذهن من ایده‌آل‌هایی بود ولی وقتی دیدم در مورد آنها تفاهم و توافق نیست، از آنها کوتاه آمدم. چون تفاهم برای من مهم‌تر از گزینه ایده‌آل بود. برای وحدت کوتاه آمده‌ام، در مورد افراد معرفی‌شده حداکثر توافق و تفاهم با نهادهایی که باید، انجام شده است.

 به خدا می خواهیم به این مردم خدمت کنیم/ همه این اطلاعات را بنده در بالا هماهنگ کرده ام

رئیس جمهور با بیان این که می خواهیم مشکلات را حل کنیم کمکمان کنید، ما با هم می توانیم، اظهار داشت: من به عنوان یک ایرانی نمی توانم بپذیرم آنطرف آبی ها رشد کنند و ایرانی ها با حسرت به آنها نگاه کنند

دکتر پزشکیان اظهار داشت: هیچی از آنها کم نداریم باید دست از این دعواهای بیخودی برداریم وحدت کنیم در اجرای این چشم انداز هم قسم شویم و جلو برویم

وی ادامه داد: هر وقت پایمان را آن سوی خط گذاشتیم، به ما بگویید فکر نکنید می خواهیم خیانت کنیم، به خدا می خواهیم به این مردم خدمت کنیم؛ می خواهیم همان چشم اندازی که رهبر معظم انقلاب تعیین کرده، با قدرت به آن برسیم، در نتیجه از شما برادران و خواهران درخواست عاجزانه داریم این وفاق و وحدت را در تیم ما به هم نزنید.

وی افزود: نمی گویم عیب ندارم مکر می شود آدم عیب نداشته باشد؟ بنده نمی گویم ایده آلیم، ما رسیدیم به اینجا، شما هم با همه این نقص ها و عیب ها این وفاق ما را به هم نزنید

وی گفت: به شما قول می دهیم در خدمت شما و مردم عزیز کشور باشیم و هر چه از دستمان بربیاید در طبق اخلاص خواهیم گذاشت و تا زمانی که جان در بدن داریم، اجرایی خواهیم کرد

رئیس جمهور ادامه داد: همه عزیزانی که اینجا هستند کارشناس و نخبه اند هیچ یک تازه به میدان رسیده نیستند مشکل ما در زبان مشترک است و این زبان مشترک، چسم انداز، سیاست های کلی نظام و قانون برنامه است

وی تصریح کرد: آقای دکتر همتی که اینجا نشسته اند، فردی هستند که هم در اقتصاد هم در بیمه هم در بانک هم در دانشگاه تجربه دارند و کار کرده اند، همه این اطلاعات را بنده در بالا هماهنگ کرده ام و چه با رئیس مجلس؛ یعنی با هم تفاهم کرده ایم

وی گفت: صالحی امیری وزیر بوده، رئیس کتابخانه ملی بوده، رئیس کمیته المپیک بوده آقای دنیامالی که دیگر مال خودمان است.

 عراقچی اولین کسی بود که آقا تایید کردند، حتی قبل از اعلام اسامی وزرا

رئیس جمهور افزود: چهل سال است که می‌خواهیم عدالت و برادری و انصاف را در این مملکت راه بیاندازیم اما هر روز با هم دعوا می‌کنیم، این منیت است که اجازه نمی‌دهد با شما باشم. این منِ شماست که اجازه نمی‌دهد با ما باشید.

وی تاکید کرد: دست به دست هم دهیم برای ایران، برای مردم و برای مملکتمان. با تمام وجود به همه عزیزانی که اینجا حضور دارند رای دهید، دکتر عراقچی، اولین کسی بود که آقا تایید کردند حتی قبل از اینکه اسامی وزرا را اعلام کنیم.

دست به دست هم دهیم و دست از اختلافات گذشته برداریم

رئیس جمهور ادامه داد: ممکن است قدری ضعیف باشیم، ولی اگر انسجام و وحدت داشته باشیم و کارشناسان و نخبگان را وارد جریان کنیم، مشکلی نیست که نتوانیم از سر راه برداریم؛ همانطور که در جبهه‌ها توانستیم.

دکتر پزشکیان تصریح کرد: در جنگ با عراق، تنها عراق نمی‌جنگید؛ تمام دنیا پشتیبان عراق بودند. ما که پول نداشتیم اما باور و اعتقادی وجود داشت؛ آنهایی که در جبهه بودند، آمده بودند جانشان را در راه وطنشان فدا کنند.

وی افزود: جنگ امروز، بدتر از جنگ ایران و عراق است؛ باید همه دست به دست هم بدهیم و قدم اول این است که دست از اختلافات گذشته برداریم. 

وی ادامه داد: بپذیرید که من می‌خواهم برادر شما باشم؛ من می‌پذیرم که شما برادر و خواهر من هستید. بپذیریم که می‌خواهیم با تمام وجود به این مردم در آن چارچوب و چشم‌انداز، خدمت کنیم.

وی گفت: کمکمان کنید این وحدت و انسجام و این وحدت و همدلی، با رأی برهم نخورد. با رأی‌هایی که دارید. ما را بپذیرید؛ ما با شماییم و شما و مردم را می‌پذیریم و هیچ غرور و تکبری را در خودمان احساس نمی‌کنیم، ما نوکری مردم را در خودمان احساس می‌کنیم.

برخی از وزرا با نظر مستقیم رهبر انقلاب معرفی شدند

رئیس جمهور ادامه داد: وزیر ارشاد که نمی‌آمد، آقا به او دستور داده و آمده، من نمی‌خواهم این حرف‌ها را بزنم، چرا مرا وادار می‌کنید این حرف‌ها را بگویم، ایشان را صدا کردم، آمد، صحبت کردیم، چند بار گفت نه و رفت، رفتم خدمت آقا گفتم، این لیست است و این افراد در لیست هستند و گفتم او نیامد، همانجا تلفن را گرفت و گفت به ایشان بگویید که بیاید

وی تصریح کرد: من نمی‌خواهم جزئیات را بگویم، من می‌خواهم بگویم هماهنگ شده‌ایم و به اینجا آمده‌ایم، شما از ما بپذیرید، خانم صادق را خود آقا گفتند که باشد، چرا مرا وادار می‌کنید چیزهایی که نباید را بگویم، همه این عزیزان با هماهنگی و تفاهم به اینجا آمده‌اند خیلی از آدم‌هایی که یک ذره در آنها شک بود، بدون اینکه بگوییم در لیست‌ها نیاوردیم.

وی گفت: برادرمان آقای اتابک یک لیستی درست کرده بودند و آورده بودند ما لیست را نگاه کردیم، صحبت کردیم خداوکیلی نمی‌خواستم عوض کنم، بعد دیدیم برادرمان هم در بنیاد مستضعفان بوده و هم در اقتصاد و هم در بازار و صنعت بوده و کارهای بزرگی کرده.

رئیس جمهور افزود: اگر می‌خواهید آدم‌ها را بشناسید با تئوری نشناسید در میدان عمل بشناسید، حرف و عمل خیلی فاصله دارد، ایشان کارهایی زیادی در صنعت، فولاد انجام داده است.

مهمترین بخش از سخنان مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در دفاع از کابینه:

گر صید عدم شوی زخود رسته شوی/ گر در صفت خویش روی بسته شوی

می دان که وجود تو حجاب ره تست/با خود منشین که هر زمان خسته شوی

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار