کد خبر: ۱۲۳۶۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
استفاده از کودهای مرغی نارضایتی‌های شدیدی را در بین مردم بردخون ایجاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دیر، انسان برای امرار معاش، کسب درآمد و به دست‌آوردن روزی حلال به کار و فعالیت می‌پردازد و بر اساس علاقه، موقعیت و شرایط، رشته‌ای را انتخاب می‌کند که در این بین زراعت و کشاورزی نیز علاقمندانی دارد.

کشت محصولات مختلف بویژه گوجه‌فرنگی طی چندسال گذشته در بردخون، زمینه اشتغال افراد زیادی از منطقه، شهرها، روستاها و حتی استان‌های دیگر را فراهم کرده و شاهد حضور جمعیت زیادی از جویندگان کار در بخش بردخون هستیم.

در این مدت کشاورزی تأثیر زیادی در توسعه و رشد منطقه داشته و دارای محاسن زیادی بوده اما به دلیل برخی مشکلات و ضعف‌ها بویژه استفاده از کود مرغی و زیان‌های حاصله، موجبات نگرانی و نارضایتی مردم این منطقه را فراهم کرده است.

کود مرغی به خودی خود برای کشاورزی مفید است اما نگهداری آن به صورت فله‌ای و در فضای باز عوارضی دارد که بوی نامناسب و تولید مگس یکی از ثمرات استفاده از این کود در منطقه است.

انباشت غیربهداشتی و بدون حفاظ کود مرغی

یکی از زنان خانه‌دار می‌گوید: کود مرغی وقتی در معرض هوای آزاد قرار می‌گیرد بر اثر گرما و شرجی بوی بسیار بدی تولید می‌کند و این بوی نامطبوع آرامش و آسایش مردم را از بین می‌برد که مجبوریم در شبانه‌روز، درب اتاق‌ها و پنجره‌ها را ببندیم که این وضعیت خسته‌کننده است.

زهرا واعظ می‌افزاید: سال‌ها است که مردم از این شرایط شاکی و معترض هستند زیرا انباشت غیربهداشتی و بدون حفاظ کودها در فضای باز و اطراف محدوده مسکونی شهر و روستاها، مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی زیادی را به وجود می‌آورد.

تنفس برای مردم سخت شده

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: استفاده بی‌رویه و غیراصولی از کود مرغی، موجی از نارضایتی را در منطقه و بین مردم ایجاد کرده و در ساعاتی از شب و صبح زود، تنفس برایمان سخت و دشوار می‌شود.

عبدالله ریشهری اضافه کرد: برای استفاده صحیح از این کودها باید آموزش‌هایی به کشاورزان داده شود چرا که ما مجبوریم در خانه زندانی باشیم تا از بوی بسیار بد کودها و حمله پشه و مگس‌ها در امان بمانیم و به بیماری مبتلا نشویم.

یکی از ساکنان روستاهای بخش نیز گفت: مزارع کشاورزی در مجاورت منازل مسکونی، مراکز دولتی و آموزشی واقع است و در فاصله اندکی از محدوده شهر و روستاها قرار دارد که بوی مشمئزکننده کودها و عوارض ناشی از آن به همسایگان و مردم عادی سرایت می‌کند.

علی احمدی با بیان اینکه جان و سلامتی مردم مهم است، ابراز داشت: افرادی که مسؤولیت دارند نسبت به سلامتی مردم توجهی ندارند و برخورد بازدارنده‌ای با عوامل تخلیه کودها در فضای باز و معرض باد و محل زندگی مردم ندارند.

کود مرغی کلافگی شهروندان را دوچندان کرده

بخشدار بردخون نیز گفت: استفاده از کودهای مرغی نارضایتی‌های شدیدی را در بین اهالی ایجاد کرده، زیرا استفاده از این نوع کودها علاوه بر بوی نامطبوع باعث هجوم مگس‌ها به منازل می‌شود و این موضوع کلافگی شهروندان را دوچندان کرده است.

علی اخلاقی افزود: کشاورزانی که از این نوع کود استفاده می‌کنند نیازمند آموزش‌های لازم هستند زیرا این نوع کود شرایط مناسبی برای تکثیر و تداوم عوامل بیماری‌زا ایجاد می‌کند که این عوامل به وسیله باد، آب و پرندگان منتقل می‌شود و موجب شیوع بیماری شده و بوی بد کودها باعث انتقادات شدید مردمی به جهاد کشاورزی و مرکز بهداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده از کودهای مرغی در سیستم کشاورزی باید به گونه‌ای مدیریت شود که مشکلی پیش نیاید و اگر کود غیرمتعارفی استفاده می‌شود باید جایگزینی داشته باشد تا هم کار کشاورزی انجام گیرد و هم اینکه مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

اخلاقی ابراز داشت: کودهای مرغی به این شیوه که کشاورزان استفاده می‌کنند زمینه‌ساز مشکل است، همین کودها باید به صورت اصلاح‌شده و بسته‌بندی استفاده شود تا مشکلی برای محیط زیست ایجاد نکند و موجب تغذیه زمین و رشد محصول شود.

مسؤول جهاد کشاورزی بردخون گفت: استفاده از کود مرغی مزایا و معایبی دارد که بهتر است به هر دو مورد توجه شود، زیرا زمانی می‌شود کشاورز را به عدم مصرف کود مرغی ترغیب کرد که تسهیلات لازم برای استفاده از کودهای جایگزین دیگری مانند ورمی کمپوست و کود مرغی پلت شده که دارای قیمت بسیار بالاتری است، از طرف دولت در اختیار کشاورز قرار داده شود.

کود مرغی فله باعث آلودگی‌های زیست محیطی و خاک

حدیث بحرینی افزود:  کشاورزی که با هزینه بالای کشت، کود مرغی فله را می‌تواند با هزینه کم خریداری کند اقدام به خرید کودهای گران نخواهد کرد و این در حالیست که استفاده از کودهای مرغی فله باعث ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و آلودگی خاک خواهد شد که نارضایتی مردم و شکایت بهداشت و محیط زیست را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: به دلیل انباشت غیر بهداشتی و بدون حفاظ کودمرغی در فضای باز، مشکلات زیست‌ محیطی ایجاد می‌شود، این کود دارای مقادیر بالایی نیتروژن است و اگر به صورت تازه استفاده شود باعث گیاه‌سوزی در زمان کشت می‌شود، نگهداری این کود در فضای باز و در معرض باد قرار گرفتن آن موجب هدر‌رفت ازت به شکل گاز آمونیاک می‌شود و بوی نامطبوعی از تصعید گاز آمونیاک ایجاد می‌شود که در اول صبح و غروب آفتاب در منطقه پخش می‌شود و تنفس دشوار می‌شود.

بحرینی ادامه داد: این کود باعث تولید پشه و مگس می‌شود و آرامش و آسایش مردم را سلب می‌کند، به دلیل ای سی بالای کود، نمک در خاک محیط ریشه گیاهان جمع شده و قدرت جذب عناصر دیگر از گیاه گرفته می‌شود، کود تازه مرغی مقدار زیادی ازت وارد خاک می‌کند که می‌تواند تعادل رویشی و زایشی خاک را به هم بزند.

مسؤول جهاد کشاورزی بردخون ابراز داشت: راه حل‌هایی که می‌توان برای کاهش بوی نامطلوب و آلودگی کود مرغی پیشنهاد کرد اختلاط کود مرغی با گوگرد یا سوپر فسفات و پوسیده‌کردن کود است.

وی تصریح کرد: این عملیات باید در مرغداری مبدا و تحت نظارت دامپزشکی انجام شود و پس از اتمام عملیات فرآوری و صدور مجوز توسط دامپزشکی مبدا، اجازه حمل کود به مقصد مورد نظر صادر شود و نیروی انتظامی موظف است کامیون‌هایی که بدون مجوز اقدام به حمل کود فله فرآوری‌نشده می‌کنند را توقیف کرده و مانع ورودشان به منطقه شوند.

بحرینی با بیان اینکه استفاده درست می تواند به کاهش مصرف کودهای شیمیایی و‌ بهبود کیفیت محصول کمک کند، گفت: کود مرغی در بین منابع کودهای حیوانی جزو با ارزش‌ترین کودها است که به عنوان یک منبع غنی از عناصر غذایی پرمصرف و کم‌مصرف برای کشت می‌باشد، این کود دارای نیتروژن بسیار بالایی است و حاوی مقادیری پتاسیم و فسفر می‌باشد و به همین دلیل اهمیت زیادی برای استفاده در مزارع دارد.

وی ادامه داد: کاش کشاورزان و زمین‌داران ضمن اینکه به فکر سود مادی خود هستند آرامش، آسایش و بهداشت مردم را در نظر می‌‌گرفتند چرا که امروز شهر و روستاها در محاصره مزارع کشاورزی قرار دارد و باد از هر سمتی بوزد بوی نامطبوع به مشام می‌رسد.

بحرینی افزود: با توجه به مضرات استفاده از کودهای شیمیایی برای بافت خاک و نیز سلامتی انسان‌ها و محیط زیست، گرایش به استفاده از کودهای مرغی و دامی روند افزایشی یافته اما هنوز مشکلات استفاده از این نوع کودها پا برجا است و هزینه‌های استفاده از آنها چند برابر شده،  کود مرغی با همه مزایا، معایبی نیز برای مردم دارد که با ایجاد بوی نامطبوع و آزاردهنده و تولید پشه و مگس سلامتی آنان را به خطر انداخته است.

بحرینی در ادامه گفت: نارضایتی مردم، استفاده بی‌رویه و غیراصولی از کودهای مرغی موجی از نارضایتی را ایجاد کرده زیرا کودها بدون هیچ حفاظی در حاشیه زمین‌های کشاورزی و حاشیه شهر و روستاها تخلیه می‌شود و در معرض باد قرار می‌گیرد و با افزایش رطوبت و شرجی بوی نامطبوعی از آن خارج می‌شود، نگه‌داری کودهای مرغی به صورت فله‌ای و بدون محافظ محیط مناسبی برای تکثیر و زاد و ولد مگس خانگی محسوب می‌شود که اگر کودمرغی فرآوری شود ارزش آن به مراتب بیشتر از کودهای دیگر است و می توان به صورت بسته‌بندی و اصلاح‌شده مانع ایجاد عوامل خطرآفرین شد.

مسؤول واحد بهداشت محیط مرکز خدمات جامع سلامت شهید بردستانی بردخون نیز گفت: ما موظف هستیم هر موضوعی که سلامتی مردم و جامعه را به خطر می‌اندازد، پیگیری  و اقدام  عملی کنیم که در این مدت بازدید کنندگان مرکز گزارش‌هایی را در زمینه استفاده از کودهای مرغی غیراستاندارد که برای سلامتی مضر بوده، تهیه کرده‌اند.

استفاده کشاورزان از کودهای فله غیراستاندارد

زیبا حاجی پور افزود: قرار بوده جهادکشاورزی به کشاورزان آموزش دهد و پلیس راهور هم مبادی ورودی را کنترل کند تا کودهای غیراستاندارد وارد بخش نشود و کشاورزان نیز متعهد به عدم استفاده از این نوع کودها شدند اما متأسفانه در بازدیدها متوجه شدیم کشاورزان باز از کودهای مرغی فله‌ای و غیراستاندارد استفاده می‌کنند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که ضمانت اجرایی در خصوص استفاده از کودهای مرغی غیراستاندارد وجود نداشته باشد، کشاورزان در این مورد همکاری نمی‌کنند و جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان باید از مبدأ، مانع بارگیری شوند.

حاجی پور خاطرنشان کرد: به هرحال سلامتی و رضایت مردمی بسیار مهم است و ضرورت دارد کشاورزان بیش از گذشته همکاری کنند، البته ما راضی نیستیم لطمه‌ای به کار کشاورزی وارد شود.

قصه کود مرغی مربوط به امسال و پارسال نیست و مردم این منطقه سالها با چنین معضلی دست به گریبان هستند و انتظار می‌رود امسال این موضوع با تدبیر مسؤولان و همکاری کشاورزان به سرانجام برسد و مردم بیش از این نگران و ناراضی نشوند.

گزارش: نامجو زحمتکش

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار