کد خبر: ۱۲۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
مدیر بازار برق و تولیدات پراکنده شرکت توزیع برق مازندران گفت: طی سال‌های گذشته در تعدادی از روستاهای بدون برق و مناطق فاقد شبکه که دسترسی به شبکه برق وجود نداشت، سامانه‌های خورشیدی جهت تامین برق نصب شده است که در این خصوص بیش از 70 کیلووات سامانه خورشیدی در مناطق جنوب ساری، هزارجریب نکا، سوادکوه، آمل، کیاسر و بندپی شرقی بابل طی سال‌های گذشته نصب شده و به بهره‌برداری رسیده است.

علی‌اصغر یعقوبی امروز درباره منابع تجدیدپذیر در محدوده شرکت توزیع مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: کشور ما با توجه به عوارض طبیعی بی‌شمار و پراکندگی جغرافیایی شهرها، برای توسعه و آبادانی در سال‌های آینده نیاز به انرژی فراوانی دارد که با توجه به ضرورت حفظ محیط زیست و پایداری آب و خاک، سرمایه گذاری در توسعه انرژی تجدیدپذیر، بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

 

وی با اشاره به اینکه درصد بالایی از انرژی مورد نیاز کشور از منابع فسیلی تامین می‌شود، اضافه کرد: صنایع و مراکز مصرف ما به سمت تولید بیشتر و در نتیجه مصرف بیشتر انرژی گرایش دارند که رشد متوسط سالانه پنج تا هفت درصد انرژی را طلب می‌کند.

مدیر بازار برق و تولیدات پراکنده شرکت توزیع برق مازندران با بیان اینکه صنعت برق کشور دارای زیرساخت‌های پایدار و قابل اعتمادی است، تصریح کرد: ایران رتبه ۱۴ تولیدکنندگان برتر برق در جهان را دارد و یکی از پایدارترین شبکه‌های توزیع برق جهان به ایران اختصاص دارد و همچنین رتبه ۱۹ پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در زمینه برق به ایران اختصاص دارد اما مصرف ما بهینه نیست و سهم بخش غیر مولد در آن زیاد است.

 

یعقوبی با اعلام اینکه در زمینه انرژی‌های خورشیدی حدود ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت بررسی شده داریم، اضافه کرد: حدود ۱۵هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی بادی و ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید انرژی از زیست توده و سایر انواع انرژی در کشور وجود دارد.

وی یادآور شد: تامین و تجهیز منابع سرمایه‌ای و ساخت تجهیزات مورد نیاز از محدودیت‌های این صنعت در داخل کشور است.

 

مدیر بازار برق و تولیدات پراکنده شرکت توزیع برق مازندران بیان کرد: در محدوده شرکت توزیع نیروی برق مازندران برای توسعه تامین برق از منابع تجدید پذیر، قراردادهای خرید تضمینی برق با تعرفه‌های تشویقی منعقد می‌شود و منابع مورد نیاز جهت خرید تضمینی برق، از محل صرفه‌جویی سوخت و عوارض برق تامین می‌شود.

 

یعقوبی با اشاره به اینکه احداث سامانه‌های خورشیدی در سه حالت انجام می‌شود، اضافه کرد: تامین برق روستاها و نواحی بدون برق و فاقد شبکه، تامین برق عشایر محدوده شرکت و همچنین خرید تضمینی برق از سرمایه گذاران سامانه‌های خورشیدی، در دستور کار این شرکت قرار دارد.

 

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته در تعدادی از روستاهای بدون برق و مناطق فاقد شبکه که دسترسی به شبکه برق وجود نداشت، سامانه‌های خورشیدی جهت تامین برق نصب شده است که در این خصوص بیش از ۷۰ کیلووات سامانه خورشیدی در مناطق جنوب ساری، هزارجریب نکا، سوادکوه، آمل، کیاسر و بندپی شرقی بابل طی سال‌های گذشته نصب شده و به بهره‌برداری رسیده است.

 

مدیر بازار برق و تولیدات پراکنده شرکت توزیع برق مازندران اضافه کرد: برای تامین برق متقاضیان سامانه‌های خورشیدی در مناطق فاقد شبکه، شرکت توزیع مازندران با توجه به تکالیف قانونی و برنامه‌های تدوین شده نسبت به بررسی درخواست این دسته از متقاضیان اقدام می‌کند که در صورت عدم وجود مشکل قانونی جهت تامین برق این متقاضیان اقدام می‌شود و چنانچه تامین برق از طریق شبکه میسر نباشد، این شرکت راهنمایی‌های لازم را به متقاضی و انجام خدمات اولیه مانند راهنمایی، مشاوره و بررسی فنی ساختگاه انجام می‌دهد.

یعقوبی به تامین برق عشایر کوچ‌نشین اشاره کرد و افزود: تامین برق این دسته از افراد با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هماهنگی با دفتر امور عشایر سازمان جهاد کشاورزی استان، از طریق سامانه‌های خورشیدی قابل حمل(پرتابل) انجام می‌شود که در سال جاری با اخذ بودجه از شرکت توانیر برای تحت پوشش قراردادن ۲۰۰ خانوار برنامه‌ریزی شده است.

 

وی در ارتباط با سرمایه‌گذاری در سامانه‌های تجدیدپذیر ازجمله نیروگاه‌های خورشیدی، بادی، برقابی و سایر، گفت: سرمایه‌گذاری در این زمینه توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. مشترکان و دیگر سرمایه‌گذاران می‌توانند مولدهای خورشیدی نصب کرده و شرکت توزیع مازندران به نمایندگی از سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) به مدت ۲۰ سال برق تولیدی را خریداری خواهد کرد.

 

مدیر بازار برق و تولیدات پراکنده شرکت توزیع برق مازندران یادآور شد: حداکثر ظرفیت هر سامانه مشترکان برق جهت قرارداد خرید تضمینی برق با شرکت توزیع، دو برابر ظرفیت انشعاب آنان با سقف ۱۰۰ کیلووات است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: برخی سامانه‌های خورشیدی در ادارات و سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی اجرا می‌شوند که در خصوص هدف از اجرای پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توان به کمک به محیط زیست و توسعه و ترویج برق پاک و تامین برق بخشی از نیاز مصرف ساختمان‌ها از منابع تجدیدپذیر و کاهش مبلغ صورت‌حساب برق مصرفی اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه در این شرکت طی سال‌های گذشته در ۳۸ نقطه سامانه خورشیدی متصل به شبکه نصب شده است، اضافه کرد: این سامانه‌ها عمدتا روی بام ساختمان‌های شرکت و برخی از مراکز آموزشی و مساجد قرار دارند که این شرکت علاوه بر نصب سامانه‌های خورشیدی، با برخی از سازمان‌های متقاضی احداث سامانه خورشیدی همکاری تنگاتنگ داشته و خدمات مشاوره و نظارت بر احداث سامانه ها را انجام می‌دهد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار