کد خبر: ۱۸۷۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان گفت:آمادگی لازم برای رساندن کتاب به درب خانه حاشیه‌نشینان کرمان را داریم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، احمد وفایی صبح امروز در نشست خبری مشترک با معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهار داشت: هر چه فضای مطالعه و خواندن و افزایش آگاهی افزایش یابد، شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود و اگر برای کتاب هزینه نکنیم سال های بعد باید برای آسیب‌های اجتماعی هزینه کنیم بنابراین با همکاری دستگاه قضا و معاون اجتماعی برنامه‌های متنوعی را در دستور کار داریم.

وفایی بیان داشت: در دو سال اخیر با شیوع کرونا کتابخانه‌ها تحت تاثیر قرار گرفتند و تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها موجب کاهش مراجعه مردم شد و در کارکرد کتابخانه‌ها تاثیر گذاشت.

وی اضافه کرد: 130 باب کتابخانه و 300 کتابدار در استان کرمان در دوران شیوع کرونا به فضای مجازی آمدند و هم آموختند و هم مطالبی را تولید کردند و نشر دادند.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان عنوان کرد: کتابخانه‌های استان کرمان 130 صفحه اینستاگرام، 100 گروه مجازی و 117 هزار عضو دارند.

وفایی ادامه داد: همکاران ما در اداره کل امور کتابخانه‌های استان کرمان 150 هزار مطلب با موضوع کتاب را نشر دادندو  اعضای زیادی به جمع ما پیوستند.

وی از برگزاری 156 مسابقه کتابخوانی خبر داد و یادآور شد: 30 هزار شرکت‌کننده در مسابقه‌ای با موضوع سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و 124 هزار نفر در مسابقه کتابخوانی رضوی شرکت کردند
وفایی اضافه کرد: برای بردن کتاب به روستاها و یا حاشیه شهرها آمادگی داریم و احداث کتابخانه در حاشیه شهر و یا روستای فاقد جمعیت مناسب بازخورد لازم و توجیه اقتصادی و اجتماعی هم ندارد بنابراین باید کتابخانه سیار ببریم و یا از مراکز موجود استفاده کنیم و کتاب را به دست مردم برسانیم.

وی اظهار داشت: طرح پیک کتاب را در استان کرمان اجرا کردیم و تاکنون 10 هزار کتاب با پیک به دست مردم رسیده است و این ظرفیت وجود دارد که کتاب را به‌صورت رایگان به دست مردم حاشیه شهر کرمان برسانیم و اهدای کتاب، مسابقات فرهنگی و نشست‌های کتابخوانی در حاشیه شهر را می‌توانیم، انجام دهیم.

مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی استان کرمان با اشاره به اینکه میزان مطالعه در کرمان طی دوران کرونا رشد داشته است، ابراز داشت: آمادگی برای تجهیز مساجد و مراکز مختلف به کتابخانه عمومی را داریم و خیران هم برای اهدای کتاب آمادگی دارند. 

جرایم ریشه در کم‌کاری‌ها دارد

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان نیز در سخنانی اظهار داشت: علم جایگاه بسیار والایی در قرآن و احادیث دارد و برترین مقوله‌ای‌ست که خداوند خلق کرده است.

سید مهدی قویدل ابراز داشت: جامعه‌ای که به فرهنگ و علم مسلط باشد، جامعه پویا و پیشرفته است و رهبری فرمودند فرهنگسازی و تمدن‌سازی بهترین ابزار است و زمانی که جامعه‌ای به فرهنگ مسلط شود نیازی به ابزار تحکمی ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه آگاه‌سازی وظایفی را برعهده داریم، ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد مجموعه‌های دولتی و مردمی ورود جدی به بحث آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی نداشته‌اند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان تصریح کرد: توجه به کتاب، مطالعه، علم‌آموزی و فرهنگسازی باید مورد توجه قرار گیرد و ما در معاونت اجتماعی آموزش‌های پیش از دبستان، توانمندسازی جوامع روستایی، پیشگیری از حاشیه‌نشینی و سکونتگاه‌های غیرمجاز را دنبال می‌کنیم.

قویدل اظهار داشت: جرایمی که امروز در جامعه می‌بنییم نوعی ماهیت اجتماعی و ریشه در کم‌کاری‌ها دارد و می‌توانیم از بروز این جرایم پیشگیری کنیم.

وی همچنین از برنامه‌های ویژه در حاشیه شهر سخن به‌میان آورد و ابراز کرد: شناسایی آسیب‌های اجتماعی در حاشیه شهر را در دستور کار داریم و فرهنگسازی، افزایش سرانه مطالعه، افزایش آگاهی خانواده‌ها با استفاده از ظرفیت کتاب را دنبال می‌کنیم.

جای خالی فرهنگ کتابخوانی در حاشیه شهر کرمان 

قویدل تصریح کرد: همچنین مواردی مانند ازدواج‌ها با اتباع بیگانه و یا ازدواج‌هایی که بدون علم و تحقیق اتفاق می‌افتد در دستور کار ما قرار دارد.

وی یادآور شد: جای فرهنگ کتابخانه و کتابخوانی در حاشیه شهر کرمان خالی‌ست هرچند کتابخانه‌هایی در مساجد داریم ‌اما از اداره کل امور کتابخانه‌ها درخواست داریم تا ورود جدی به این مناطق داشته باشد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهار داشت: بسیاری از پرونده‌ها ماهیت اجتماعی دارد و باید به نوعی قبل از ورود به دستگاه قضایی برای آنها چاره‌اندیشی کنیم.

انتهای پیام/80019

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار