کد خبر: ۲۱۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
 قطعات CNC در صنعت ماشین سازی و بسیاری از صنایع دیگر بسیار پرکاربرد هستند. به هر میزان که دانش و اطلاعات ما در زمینه‌ی خصوصیات و ویژگی‌های مربوط به این قطعات بیشتر باشد، به همان میزان می‌توانیم محصول بهتری را خریداری کنیم. در این مقاله به صورت خلاصه به توضیح و معرفی کاربرد تعدادی از این قطعات پرداخته شده است.

راهنمای خرید بهترین قطعات CNC

 قطعات CNC در صنعت ماشین سازی و بسیاری از صنایع دیگر بسیار پرکاربرد هستند. به هر میزان که دانش و اطلاعات ما در زمینه‌ی خصوصیات و ویژگی‌های مربوط به این قطعات بیشتر باشد، به همان میزان می‌توانیم محصول بهتری را خریداری کنیم. در این مقاله به صورت خلاصه به توضیح و معرفی کاربرد تعدادی از این قطعات پرداخته شده است.

قطعات CNC

تمامی ماشین آلات و قطعات CNC من جمله قطعات تراش فلز و تراش چوب از اجزای مشابهی ساخته شده‌اند. همه‌ی این اجزا از اهمیت زیادی برخوردار هستند و عملکرد کل سیستم وابسته به عملکرد تک تک آن‌هاست. قطعات CNC عبارت‌اند از:

  1. شاسی یا همان بدنه‌ی ماشین که تمام قطعات بر روی آن نصب می‌شوند.
  2. موتور که اصلی‌ترین عضو سیستم است و توان و انرژی لازم برای سیستم را محیا می‌کند.
  3. صفحات لغزشی که بخش لغزشی سیستم هستند و اجزای دیگر بدون وجود ایجاد اصطکاک بر روی آن می‌لغزند.
  4. سیستم حرکتی که برای تبدیل حرکت‌های چرخشی به حرکت‌های خطی به کار می‌رود.
  5. اسپیندل یا در واقع همان چرخنده‌ی سیستم.
  6. ریل و واگن که برای ایجاد کمترین میزان اصطکاک از آن‌ها استفاده می‌شود.

راهنمای خرید بهترین قطعات CNC

 

کاربرد قطعات CNC

از دستگاه‌ ها و قطعات CNC به دلیل دقت بالایی که دارند در حوزه‌های مختلفی همچون حمل‌ونقل، ماشین‌سازی، پزشکی و صنعت ماشین‌آلات استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها برای تولید قطعات تخصصی و دقیق به‌کاربرده می‌شوند. به‌طور مثال:

  • تولید دستگاه‌ های ایمپلنت دندان و دستگاه‌های MRI، تولید قطعات سفارشی و...
  • تولید آنتن‌های برق، اتصالات برقی
  • تولید اجزای ریل‌های قطار، کامیون‌ها، کشتی‌های باربری و مسافربری
  • تولید سیلندر و شیرآلات
  • تولید دستگاه‌های برش لیزر و ربات‌های گوناگون

همه‌ی این موارد فقط گوشه‌ی کوچکی از کاربردهای این قطعات است که روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند.

استپ موتور انکودر دار چیست؟

اگر به استپ موتور موجود در دستگاه، یک انکودر اضافه شود شاهد افزایش کارایی آن در سیستم خواهیم بود. توسط استپ موتور انکودر دار می‌توان سرعت دستگاه را افزایش داد و با ایجاد تغییراتی در پشت موتور باعث افزایش دقت دستگاه و از بین بردن خطاها شد. این استوپرها معمولاً با انکودر های 1000 پالس تولید می‌شوند. دقت حرکت استوپ موتور موجود در دستگاه کمتر از دقت انکودر می‌باشد، پس لازم است که دقت میکرو استوپ‌های درایو بیشتر از دقت انکودر تنظیم شوند تا خطایی پیش نیاید.

کاربردهای استپ موتور انکودر دار

این موتورها باعث افزایش سرعت در سیستم می‌شوند. توانایی انجام حرکات متوالی در زمان بسیار کم را دارند و در مقایسه با سایر موتورهای استپ حرکات متوالی را با شتاب گیری بسیار سریع‌تری انجام می‌دهند. در واقع بیشترین کاربرد استوپ موتورهای انکودر دار در سیستم‌هایی است که نیاز دارند در سرعت بالا و با دقت بسیار زیاد کار کنند. کاربرد دیگر این موتورها سنکرون کردن حرکت در سیستم‌های دارای بیشتر از یک موتور است. پالس‌های ایجادشده در اولین موتور را به‌صورت مرتب به درایو موجود در موتور دوم انتقال می‌دهند و با این کار محور را به‌صورت دقیق حرکت می‌دهند.

شفت پایه‌دار چیست؟

شفت  پایه دار قطعه‌ای است که از آن برای انتقال نیرو از ماشین تولیدکننده‌ی انرژی به ماشین پذیرنده یا جذب‌کننده ‌ی انرژی، استفاده می‌شود. شفت‌ ها انواع مختلفی دارند که ما در اینجا به توضیح ویژگی‌های شفت پایه‌دار می‌پردازیم. شفت پایه‌دار یا شفت زیره شفتی است که به‌وسیله‌ی یک پایه تقویت ‌شده و توانایی سیستم را برای تحمل پارها عرضی، بیشتر می‌کند. این شفت در سایزها و انواع مختلفی تولید می‌شود. شفت‌ های پایه‌دار SBR و SBS دو نوع پرکاربرد از این نوع شفت هستند. شفت‌ های پایه‌دار را از فولادهای تقویت شده با آلیاژ خاص تولید می‌کنند و سطح آن‌ها را نیز توسط کروم یا سرامیک می‌پوشانند. پایه‌ی نگه‌دارنده‌ی این نوع شفت‌ها از جنس آلومینیوم است و به‌وسیله‌ی تعدادی پیچ به شفت متصل شده است. با اضافه کردن پایه‌ی آلومینیومی، مقاومت خمشی شفت تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

راهنمای خرید بهترین قطعات CNC

مزایا و کاربردهای شفت پایه‌دار

بزرگ‌ترین مزیت این شفت داشتن پایه‌ای از جنس آلومینیوم است. این پایه‌ی نگهدارنده توسط پیچ‌هایی به شفت متصل شده و توانایی زیادی در تحمل بار دارد. وجود پایه امکان این را به شفت می‌دهد که بدون نیاز به هیچ قطعه‌ی اضافه‌ی دیگری، به‌راحتی بر روی سیستم نصب شود. شفت پایه‌دار برعکس شفت‌های معمولی توانایی انتقال نیرو و چرخش را ندارد.

این نوع شفت‌ها به دلیل پایه‌دار بودن کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنایع گوناگون دارند. به‌طور مثال در صنعت ماشین‌سازی، ساخت دستگاه‌های پرینتر سه‌بعدی، تولید و ساخت دستگاه‌های CNC و ابزارهای دقیق استفاده می‌شوند. مهم‌ ترین کاربرد شفت پایه‌دار، استفاده از آن به‌عنوان شفت پایه‌دار خطی است.

شفت هارد کروم چیست؟

شفت هارد کروم یا شافت کروم یک المان مکانیکی رفت و برگشتی است که کار آن انتقال نیروی خروجی و گشتاور از موتورهای صنعتی است. به‌صورت کلی شفت‌ها را در سه دسته تقسیم‌بندی می‌کنند: شفت هارد، شفت هارد کروم، شفت فولادی صیقلی. در اینجا به توضیح ویژگی‌های شفت هارد کروم و کاربردهای آن می‌پردازیم.

شفت هارد کروم یک فولاد با آلیاژ کم، از جنس CK45 یا C45 است که لایه‌ی رویی آن توسط فلز روی پوشش داده‌شده است. این پوشش بسیار سخت بوده و در برابر سایش نیز بسیار مقاوم است. شفت هارد کروم به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارد در مقابل نیروهای خمشی و پیچشی بسیار مقاوم است. شفت هارد کروم معمولی دارای قطر 6 تا 200 میلی‌متر و طول 6 تا 7 متر است و سختی آن در حدود 60 الی 65 راکول می‌باشد.

کاربردهای شفت هارد کروم چیست؟

شفت هارد کروم دارای کاربردهای بسیار گسترده‌ای است که در زیر به چند نمونه از آن‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

  • در صنایع هیدرولیکی از شفت هارد کروم برای سوار کردن چرخ‌دنده‌ها، زنجیر چرخ و کلاج استفاده می‌شود.
  • بیشترین کاربرد آن به‌عنوان جک هیدرولیکی در ماشین‌آلات راه ‌سازی، ماشین‌آلات بسته ‌بندی، صنایع فولادسازی، صنایع خودرو، صنایع چوب و ... است.
  • در موتورهای الکتریکی برای انتقال نیروی محرکه‌ی تولیدشده توسط موتور به‌کاربرده می‌شود.

به دلیل دقت بالایی که دارد به‌عنوان شفت راهنمای خطی از آن استفاده می‌شود.

  • شفت هارد کروم بدون ایجاد هیچ‌گونه تغییر رنگ و زنگ‌زدگی در سطح خود در محیط‌های مرطوب و خورنده هم استفاده می‌شود. این ویژگی به دلیل خاصیت ضدزنگ بودن فلز روی می‌باشد.
  • در صنعت ماشین‌سازی، لایه‌ی داخلی ماشین را از جنس آهن و لایه‌ی خارجی و رویی را از جنس کروم می‌سازند که به مجموع این دو لایه شفت هارد کروم گفته می‌شود.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار