کد خبر: ۵۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
فربد زاوه در گفت و گو با "تجارت آنلاین" خبر داد:
تجارت آنلاین: در حالی که هنوز حاشیه‌های بسته شدن سایت ثبت سفارش برای شرکت‌های واردکننده خودرو هنوز فروکش نکرده، گمرک ایران، مقررات به روز شده درباره واردات خودروهای سواری را اعلام کرده و آورده است که واردات خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰ سی سی، همچنان ممنوع است.
مقررات واردات خودرو به روز شد
تجارت آنلاین: در حالی که هنوز حاشیه‌های بسته شدن سایت ثبت سفارش برای شرکت‌های واردکننده خودرو هنوز فروکش نکرده، گمرک ایران، مقررات به روز شده درباره واردات خودروهای سواری را اعلام کرده و آورده است که واردات خودروهای سواری بالای ۲۵۰۰ سی سی، همچنان ممنوع است. ادامه ممنوعیت برای خودروهای سواری با حجم موتور بیش از 2500 سی سی نیز در حالی در مقررات به روز شده گمرک قرار گرفته که طی سال‌های گذشته بارها درباره این موضوع صحبت شده و کارشناسان از لزوم تغییر تعریف خودروهای لوکس در کشور صحبت کرده‌اند.
آنطور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، ارزش خودرو شامل قیمت خرید در کشور مبدا (FOB) بعلاوه  بیمه و کرایه حمل است که اصطلاحا سیف(Cif) گفته می‌شود. این در حالی است که ارزش گمرکی تمامی خودروهای قابل ورود با هدف دسترسی آزاد به اطلاعات در سامانه آنلاین ارزش گمرک الکترونیک قابل دسترسی است.  ارزش گمرکی خودروهای وارداتی براساس قیمت صادراتی کارخانه و با مقایسه قیمت‌های جهانی در کمیته تبصره ۶ قانون خودرو بصورت سالیانه تعیین می‌شود. کرایه حمل از مبدأ کشورهای حوزه خلیج‌فارس به مقصد بندرعباس به‌طور متوسط هر خودرو سواری بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ دلار  است.

*پرداختی‌های لازم جهت واردات
به‌طور کلی خودروی سواری کمتر از ۱۵۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه‌ای جداگانه در جدول مقررات صادرات و واردات طبقه‌بندی می‌شود و واردات این خودروها مشمول ۴۰ درصد حقوق و عوارض گمرکی است. واردات خودروهای سواری بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی در ردیف تعرفه‌ دیگری  طبقه‌بندی شده و مشمول ۴۰ درصد حقوق و عوارض گمرکی است. خودروهای سواری از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی هم در ردیف تعرفه‌ای مجزا طبقه‌بندی و مشمول ۵۵ درصد حقوق و عوارض گمرکی است. حقوق ورودی خودروهای هیبریدی پنج درصد ارزش گمرکی است. واردات خودرو مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ( از جمع ارزش گمرکی بعلاوه حقوق ورودی) است. ۴ درصد مالیات علی‌الحساب (از جمع ارزش گمرکی بعلاوه حقوق ورودی) و عوارض هلال‌احمر معادل یک درصد حقوق ورودی هم دریافت می‌شود. ۵ درصد از ارزش فوب به‌عنوان عوارض خاص واردات خودرو دریافت می‌شود. همچنین هزینه استاندارد معادل ۸ در هزار ارزش cif است.
گمرک ایران همچنین اعلام کرده ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودروهای بنزین‌سوز طبق سند ترخیص جهت شماره‌گذاری  (عوارض راهنمایی و رانندگی) و  سه درصد ارزش گمرکی در هنگام شماره‌گذاری هزینه نقل و انتقال دارایی دریافت می‌شود. عوارض شهرداری به هنگام پلاک بسته به نوع خودرو از ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

*ادامه ممنوعیت واردات سواری‌های بالای ۲۵۰۰ سی سی
براساس ماده ۷۸ قانون امور گمرکی امکان ورود موقت خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی صرفا برای مسافران غیر مقیم ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور برأی استفاده شخصی افراد مذکور وجود دارد. واردات تمام خودروها در گام اول نیاز به مجوز ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد. قبل از اخذ مجوز واردات،  تهیه مجوزهای چهار گانه نمایندگی از اصناف، مجوز استاندارد، بهینه‌سازی سوخت و محیط زیست الزامی است که معمولا نمایندگی‌ها اقدام به این کار می‌کنند. عمر خودروهای وارداتی از زمان ساخت آن نباید بیش از یکسال گذشته باشد. خودروهای وارداتی باید استانداردهای لازم را جهت ورود داشته باشند از جمله انطباق شماره شاسی، نوع و تیپ موتور. دو گروه از پرداخت سود بازرگانی واردات خودرو معاف هستند که این معافیت ها شامل معافیت از پرداخت سود بازرگانی معادل سیصد میلیون ریال - ۳۰۰۰۰۰۰۰۰ریال برای مجوزهای جانبازان و همچنین معافیت از سود بازرگانی معادل ۳۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال برای  مجوزهای معلولین بهزیستی می‌شود.

*آمار واردات خودرو از ابتدا امسال
در پنج ماهه نخست سال جاری واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 43 درصدی را تجربه کند مجموع خودرو سواری وارد شده در پنج ماه نخست سال جاری برابر با 37 هزار و 623 دستگاه است. براساس آمار اعلام شده از سوی گمرک در مرداد ماه در مجموع 10 هزار و 957 دستگاه انواع خودروسواری وارد کشور شده که با توجه به آمار اعلام شده دو هزار و 668 دستگاه خودرو بیش از تیرماه وارد کشور شده است. ‌روند صعود واردات خودرو به کشور در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو در صورت تدوام توقف سایت ثبت سفارش از سه ماه آینده شاهد نزولی شدن وارات خودرو خواهیم بود، چراکه مهلت ترخیص اکثر خودروهای ثبت سفارش شده در دی ماه به پایان خواهد رسید و به این طریق شاهد توقف کامل واردات خودرو به کشور خواهیم بود. به گفته فعالان بازار خودرو اعمال محدودیت در روند واردات خودرو یکی از دلایل اصلی رشد واردات خودرو در مدت زمان مذکور محسوب می‌شود.

*احتمال تغییر دوباره مقررات واردات خودرو
در همین ارتباط فربد زاوه یکی از کارشناسان صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» با اشاره به اینکه احتمال تغییر دوباره قوانین و مقررات واردات خودرو در سال جدید مهم‌ترین دلیلی است که موجب شد تا واردکنندگان  بیش از پیش نسبت به واردات خودروهای ثبت سفارش شده اقدام کنند می‌گوید: وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم هنوز نسبت به تغییر مدیران این وزارتخانه اقدامی صورت نداده و این احتمال وجود دارد که با تغییر مدیران مرتبط با حوزه واردات شاهد تغییرات جدید در روند واردات خودرو باشیم که این امر را نیز می‌توان یکی از عوامل اثرگذار بر رشد واردات خودرو دانست. به گفته این کارشناس حوزه خودرو  تغییر پی در پی قوانین واردات خودرو نیز موجب شد تا برخی از واردکنندگان خودرو با افزایش ثبت‌سفارش در مدت زمانی که امکان ثبت سفارش داشتند سعی کنند تا به این طریق بخشی از نیاز بازار خود در سال 96 را پوشش دهند تا در صورت بروز هرگونه تغییر در مقررات در سال جدید اثر کمتری بر فعالیت آنها در بازار ایجاد شود اقدامی که موجب شد تا ماه های ابتدای سال جاری با رشد چشمگیر واردات در بازار خودرو مواجه شویم.


نام:
ایمیل:
* نظر: