کد خبر: ۱۰۴۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
سپهر سلیمی: سال جدیدی برای حامیان حیوانات و محیط زیست آغاز شده است. کارهای نیمه‌کاره بسیار از سال‌های پیش بر جا مانده است. در این نوشته به هشت مورد از آنها پرداخته‌ام. هرچند اینها نظرات شخصی است و در هر منطقه و شرایطی به فراخور موقعیت قابل تغییر است.
حفظ زیستگاه: حفظ محیط زیست و زیستگاه حیوانات مهم‌ترین و ارزشمندترین اقدام برای حمایت از گونه‌های جانوری است. شوربختانه به‌دلیل توسعه ناپایدار طبیعت کشور روزهای سختی را می‌گذراند. باید حساسیت حامیان حیوانات نسبت به اهمیت حفاظت از زیستگاه‌ها افزایش پیدا کند و بدانند بدون حفاظت از زیستگاه، حمایت از حیوانات معنی ندارد.
ادغام نیمی از مراکز نگهداری از حیوانات: گفته می‌شود حدود 70 مرکز نگهداری از حیوانات در کشور داریم. وجود این مراکز پرشمار سبب شده سازمان حفاظت محیط زیست نظارت کافی بر این مراکز نداشته باشد و موجب تخلفات بسیار شود. هرچند هدف غایی حامیان حقوق حیوانات تعطیلی همه این مراکز در سال‌های آینده است، اما در گام نخست می‌توان ضمن مطالبه جدی برای بهبود شرایط آنها، از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرد حداقل نیمی از این مراکز در یکدیگر ادغام شوند و تعداد آنها به نصف کاهش یابد.
ترویج گیاه‌خواری: در تمام توصیه‌های جهانی برای حمایت و حفاظت از حیوانات، ترویج گیاه‌خواری نقش ویژه‌ای دارد. کاهش استفاده از منابع غذایی حیوانی علاوه بر آنکه به‌طور مستقیم باعث نجات جان حیوانات می‌شود، به‌طور غیرمستقیم در حفظ محیط زیست و زمین نقش مهمی دارد. خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد افزایش گیاه‌خواران و محصولات غذایی گیاهی بوده‌ایم و این روند باید جدی‌تر از قبل ادامه پیدا کند.
برخورد مدبرانه و مشفقانه با مسئله حیوانات شهری: امیدواریم تصمیم‌گیری برای حیوانات شهری از دست پیمانکاران و کاسبان کشتار حیوانات شهری خارج شود و عقل و تدبیر جایگزین آن شود. سال‌هاست بودجه شهرها به بهانه کنترل جمعیت حیوانات شهری هدر می‌رود و شاهد درد و مرگ حیوانات در کنار تبعات اجتماعی کشتار حیوانات شهری هستیم.
قانون حمایت از حیوانات: در حال حاضر یک لایحه پیشنهادی از دولت و یک طرح از نمایندگان برای قانون حمایت از حیوانات در مجلس وجود دارد. مشخص نیست مجلس یازدهم در نخستین سال فعالیت خود آیا به سراغ این قانون خواهد رفت یا نه اما داشتن قانونی برای حمایت از حیوانات همچنان یکی از آرزوهای دور حامیان حیوانات بوده و هست.
حفاظت از حیات‌وحش: شکار همچنان از طبیعت ایران قربانی می‌گیرد. افزایش محیط‌بانان و تجهیزات حفاظتی آنها، تلاش برای کاهش اسلحه‌های شکاری در کنار آموزش جوامع محلی، افزایش برخورد قضائی با متخلفان و حذف مجوزهای شکار ازجمله مواردی است که در کاهش شکار می‌تواند مؤثر باشد.
فضای مجازی برای حیوان‌ستیزان ناامن شود: اخیرا یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری پلیس فتا اقدامات ارزشمندی برای برخورد با حیوان‌آزاران و فروشندگان حیات‌وحش انجام داده است و این مهم باید در سال جدید به شکل مؤثرتری ادامه پیدا کند.
آموزش: مهم‌ترین کار ما در هر حال و شرایطی آموزش و افزایش دانش عمومی شهروندان است. آموزش از کودکان تا مدیران باید با جدیت انجام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار