کد خبر: ۱۰۵۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
رئیس بیمارستان توحید سنندج که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد، می‌گوید: الان با گذشت چندین دهه از دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، ویروسی به جنگ بشریت آمده که سلامت مردم را به خطر انداخته و تحت‌الشعاع قرار داده است، این وظیفه ماست که در این جبهه با دشمن بجنگیم، جهاد امروز در این نقطه است ما با تمام وجود ایستاده‌ایم و قطعا تا شکست این ویروس میدان را خالی نمی‌کنیم.

خبرگزاری فارس استان کردستان/شیرین مرادی؛ کرونا مرزهای اکثر به اتفاق کشور دنیا را در نوردیده است، ویروسی که از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین نخستین بار مشاهده شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه و غیره را هم تحت تاثیر قرار داده است.

همانطور که پیش‌بینی شده بود پای این ویروس به کشور ایران هم باز شد و با گذشت حدود 2 ماه آمار مبتلایان به کرونا در کشور ما به بیش از 80 هزار نفر رسیده است.

بیمارستان توحید سنندج به عنوان بیمارستان معین درمان بیماران کرونایی انتخابات شد که نخستین بیمار مبتلا به کرونا در کردستان هشتم اسفندماه سال گذشته به ثبت رسید.

حال نزدیک به 2 ماه است که کادر درمانی بیمارستان‌ توحید سنندج سلامتی خود را در کف اخلاص گذاشته‌ و در خط مقدم جنگ با ویروس کرونا نقش‌آفرینی می‌کنند.

در شرایطی که ویروس مرموز کرونا هر روز رویی از پیچیدگی‌های خود را نشان می‌دهد و همچنان علم بشر از کشف دارو و واکسن علیه آن عاجز مانده، سفیدپوشان خط مقدم مبارزه با کروناویروس در این بیمارستان بر اساس وظیفه انسانی خود تنها به نجات جان بیمارانشان فکر می‌کنند.

با دکتر صدیق جدیدالاسلامی رئیس بیمارستان توحید سنندج وقت مصاحبه داشتم، او که از یادگاران شهدای استان کردستان است امروز در جبهه مبارزه با کرونا در کنار همرزمانش محکم ایستاده و معتقد است خالی‌کردن این میدان بی‌توجهی به راه و مسیری است که پدرش عاشقانه رفت و خونش را فدا کرد.

وارد محوطه بیمارستان توحید سنندج که می‌شوم حس وارد شدن به خط مقدم جنگ را دارم، حیاط بیمارستان خلوط‌‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، خبری از عیادت‌کنندگانی که همیشه  صف ورودشان تا خروجی درب بیمارستان ادامه داشت، نیست، سکوتی سرد و سنگین همه جا را فراگرفته است، تنها تعدادی انگشت‌شمار در همان خروجی درب، با ماسک و دستکش در کنار هم ایستاده‌اند.

ورودی را به سمت بخش اداری برای انجام مصاحبه با رئیس بیمارستان توحید طی می‌کنم، وسط حیاط بیمارستان چادر سفیدی برپا شده است، از پوشش پرستاران و کادر اطراف این چادر مشخص است که این مکان نخستین گلوگاه شناسایی مبتلایان به کووید 19 است.

با محیط بیمارستان توحید که یکی از قدیمی‌ترین بیمارستان‌های استان کردستان است ناآشنا نیستم، به همین دلیل تازه‌های بیمارستان خیلی زود به چشمم می‌آید، اورژانس بیماری‌های تنفسی پشت‌بند بیمارستان صحرایی ایجاد شده است ظرفیت‌های جدیدی که قبل‌تر وجود نداشت و گویا در این روزهای کرونایی برای مقابله با انتقال این ویروس این بخش‌ها ایجاد شده است.

هنوز به درب ورودی بخش اداری نرسیده‌ایم که از نام و نشانمان می‌پرسند و به سمت اتاق ریاست راهنمایی می‌شویم.

معطلی کوتاهی پشت درب اتاق رئیس بیمارستان بخاطر حضور چند مهمان که قبل از ما اونجا بودند این فرصت را به من می‌دهد که سوالاتم را بار دیگر در ذهنم مرور کنم، قبل از ورود، اتاق ریاست تا حدودی ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

دیدن این همه دقت و حساسیت در رعایت نکات بهداشتی انگار آبی می‌شود بر آتش استرس وجودم، استرسی که از همان لحظه ورود به بیمارستان همراهم بود.

جبهه مبارزه با کرونا را خالی نمی‌کنیم

قبل از هر چیزی، از حس و حال این روزهای جبهه مبارزه با کرونا در بیمارستان توحید می‌پرسم؟، دکتر جدیدالاسلامی می‌گوید: این روزهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که به بیماران کرونایی تبدیل شده میدان جنگی است که هر نقطه که قدم بر می‌دارید احساس می‌کنی مین‌گذاری شده، خطر ابتلا در هر نقطه وجود دارد اما همکاران ما با تمام وجود ایستاده‌اند و قطعا تا شکست این ویروس هم میدان را خالی نمی‌کنند.

احساس می‌کنم امروز بیش از هر زمانی می‌توانم حسی که پدرم و سایر شهدا را به میدان مقابله با دشمنان بی‌هیچ ادعا و چشم‌داشتی کشاند، درک می‌کنم.

الان با گذشت چندین دهه از دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، ویروسی به جنگ بشریت آمده که سلامت مردم را به خطر انداخته و تحت‌الشعاع قرار داده است، این وظیفه ماست که در این جبهه با دشمن بجنگیم اگر الان جبهه فیزیکی وجود ندارد اما واقعیت این است که جهاد در این نقطه است اگر خدایی ناکرده به عنوان یک عضو کوچک از کادر درمان نتوانم به وظیفه خود عمل کنم هیچ وقت خود را نخواهم بخشید چون با اهداف مسیر شهادت پدرم در تضاد است.

وقتی فرزند شهید میدان‌دار جبهه مبارزه با کرونا می‌شود

نعمت والدین از نعمت‌هایی است که انسان در هر سن و سالی به آنها نیاز دارد اگرچه انسان بزرگ می‌شود اما این نیاز کماکان وجود دارد غرور و ایستادگی در میدان مبارزه در این شرایط را مدیون پدر شهیدم می‌دانم، اینکه فرزند پدری باشی که در شرایط حساس برای دفاع از آب و خاک و مردمش به میدان رفته و خونش را فدا کرده، افتخار بزرگی است.

اگر امروز توانسته‌ام در عرصه‌ زندگی و کاری و خدمت به مردم افتخاراتی کسب کنم مدیون پدرم هستم، ممکن است خودم همت کرده باشم اما خون شهید همواره همراه من بوده و هدایتم کرده است.

جداسازی اورژانس بیماران تنفسی در بیمارستان توحید

اقدامات و تمهیدات در مقابله با کرونا در بیمارستان توحید یکی دیگر از سوالاتی است که از دکتر جدیدالاسلامی پرسیدم، او می‌گوید: بیمارستان توحید شهر سنندج از روزی که بحران کروناویروس در کشور مطرح شد به عنوان بیمارستان معین شهرستان سنندج انتخاب شد و به همین منظور یک سری تمهیدات را در این بیمارستان از همان لحظه نخست به کار گرفتیم.

جداسازی اورژانس بیماران تنفسی و چادر مخصوص با امکانات اولیه بسیار خوب که در واقع نصف بال بیمارستان صحرایی دانشگاه علوم پزشکی استان است در داخل محوطه بیمارستان مستقر کردیم و تعدادی پرستار آموزش‌دیده که تریاژ و جداکننده این بیماران هستند فعالیت خود را به صورت شیفتی و فشرده در این قسمت آغاز کردند.

هر بیمار که وارد بیمارستان می‌شود باید از این کانال رد شود اگر کوچکترین شکی به بیماری کرونا در بین افراد مراجعه کننده مشاهده شود به اورژانس تنفسی که در همان روزهای نخست در قالب یک کار جهادی توسط تیم دانشگاهی و پرسنل بیمارستان طی 24 ساعت در داخل بیمارستان راه‌اندازی شد، هدایت می‌شوند.

در این اورژانس پزشک عمومی مستقر بلافاصله بیمار را ویزیت می‌کند و اگر شک به ابتلای فرد به کرونا وجود داشته باشد بیمار را در همانجا نگه می‌دارند و متخصص عفونی ظرف حداکثر یک ساعت بیمار مشکوک را ویزیت می‌کند و در صورت نیاز به بررسی بیشتر، در همان محل، آزمایش و رادیولوژی انجام می‌شود.

اگر متخصص عفونی تشخیص دهد که بیمار نیاز به بستری دارد، بلافاصله به وسیله آمبولانس مخصوص به مرکز شهید بروجردی در داخل محوطه بیمارستان انتقال داده می‌شود.

بخش کرونایی توحید 80 تخت دارد

رئیس بیمارستان توحید سنندج در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت امکانات، میزان تخت‌های درمانی و تجهیزات پزشکی، گفت: بخش کرونایی این بیمارستان ظرفیت 80 تخت بیمارستانی و امکانات خاصی از جمله 8 تخت آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو و اتاق‌های تک تخته دارد و دوربودن آن از سایر بخش‌ها این امکان را برای ما فراهم کرده که افراد مبتلا به کووید 19 وارد سایر بخش‌ها نشوند و زنجیره ویروس را با این کار به نوعی قطع کرده‌ایم.

این اقدام بسیار خوب و ارزشمند بود که خوب هم جواب داد و باعث شد بیماران آمیخته نشوند، چراکه بیمارستان توحید با 518 تخت مصوب بزرگترین بیمارستان استان است که با پوشش بالاترین تعداد بیماران در بخش‌های متعددی مانند شیمی‌درمانی، سی‌سی‌یو، آی‌سی‌‌یو و قلب در حوزه درمان به مردم خدمات‌رسانی می‌کند.

یک نکته قابل بیان است؛ اینکه افزایش آمار مبتلایان در چند روز اخیر جای گله‌مندی از همشهریان دارد که به توصیه‌های پزشکی توجه نکرده و به راحتی از کنار موضوع خودقرنطینه‌گی عبور می‌کنند اما در مجموع تا این لحظه وضعیت شهر سنندج به نسبت به سایر شهرهای استان بهتر بوده و کمترین آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا دارد.

استقرار یک تیم کامل درمانی در توحید

می‌پرسم، دلیل اصلی پایین‌بودن آمار مرگ و میر بیماران کووید 19 در بیمارستان توحید را در چه می‌دانید؟، کار تیمی را دلیل اصلی پایین‌بودن میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا ویروس می‌دانم، در حال حاضر 6 نفر متخصص عفونی، 30 نفر کادر پزشک عمومی، 2 نفر کادر داخلی، 5 نفر متخصص قلب، یک نفر فوق‌تخصص ریه و متخصص رشته‌های رادیولوژی و دیگر تیم‌های درمانی در بیمارستان توحید مستقر و به بیماران کرونایی خدمات‌رسانی می‌کنند.

کار به صورت تیمی در حال انجام است، تخصص‌های مختلف همزمان در این تیم حضور دارند، چراکه برخی از این بیماران جدای از ابتلا به کووید 19، بیماری‌های زمینه‌ای دیگر مانند دیابت، سرطان و غیره هم دارند که از قبل با آن مبارزه می‌کردند، مراقبت از این بیماران نیاز به یک تیم دارد که فرآیند درمان آنها را انجام دهد این تیم تخصصی و فوق‌تخصصی در بیمارستان توحید فراهم است و همین موضوع موجب شده درصد ترخیص در این بیمارستان بیشترین میزان را در استان داشته باشد و کمترین مرگ و میر را نسبت به جمعیت را هم به خود اختصاص داده‌ایم.

شرایط کاری پرسنل بیمارستان توحید همانند سایر همکاران زحمت‌کش سراسر کشور در این شرایط بسیار سخت و نفس‌گیر است، امروز بیش از هر زمانی کادر درمانی به کمک مردم نیاز دارند تا با خود قرنطینه‌گی و رعایت نکات لازم در بحث بهداشت فردی به نوعی در کاهش حجم و بار کاری کادر درمانی کمک کنند.

امروز شرایط سختی بر کادر پزشکی بخش کرونایی بیمارستان توحید حاکم است، پرستاران وقتی ساعت 19 شب لباس فرم خود را تحویل می‌گیرند و وارد بخش کرونا می‌شوند این پوشش که نفس‌کشیدن در آن سخت است را باید تا صبح تحمل کنند به گونه‌ای حتی در طول شیفت کاری ترجیح می‌دهند با وجود تحمل گرمای طاقت‌فرسا و تشنگی حتی یک قطره آب ننوشند، چون احتمال آلودگی‌شان وجود دارد.

بنده روزانه بیشتر از یکی دو ساعت در بخش کرونا کار نمی‌کنم بعد از دو ساعت که لباس‌ در می‌آورم احساس می‌کنم از کوره آتش بیرون آمده‌ام عرق تمام وجودم را در برمی‌گیرد، بخار حتی شیشه عینک انسان را می‌گیرد، تجسم کنید اگر در این شرایط ناخداگاه گوشه چشم و یا صورت انسان خارش داشته باشد باید چه میزان فشار را تحمل کند، لذا از مردم انتظار داریم وضعیت مدافعان سلامت را درک کنند و با رعایت درست خود قرنطینه‌گی به مهار این ویروس کمک کنند.

پیک تند و تیز کرونا در کردستان مهار شده است

تناسب تعداد نیروهای درمانی با وضعیت موجود را که پرسیدم، دکتر شیخ‌الاسلامی گفت: تمام برنامه‌‌های وزارتخانه‌ای و دانشگاه‌ها این بود که پیک وحشتناکی اتفاق نیفتد اگر در شهر سنندج 3 درصد از جمعیت به کرونا ویروس مبتلا می‌شدند و نیاز به بستری پیدا می‌کردند تمام بیمارستان‌های شهر سنندج نمی‌توانست آنها را کاملا پوشش دهد یعنی تخت خالی برای پذیرش بیماری باقی نمی‌ماند، کار ارزشمندی که وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی انجام دادند و در کردستان به نظر بنده بسیار موفقیت‌آمیز جلو رفت این بود که سعی شد پیک تند و تیز این بیماری مهار شود.

با توجه به فرآیندهای بهداشتی که انجام گرفت شیب ابتلا ملایم شد و این به کادر درمان مهلت داد که بیماران را به بهترین شیوه پوشش دهند تا این لحظه  مشکل کمبود تخت و مشکل کمبود پرستار نداشته‌ایم.

 

هم اکنون 45 بیمار کرونایی در بیمارستان توحید بستری است، این بیمارستان ظرفیت 518 تخت دارد، چند بخش با ظرفیت خوب آماده شده است که اگر خدای ناکرده با افزایش آمار مبتلایان روبه‌رو شدیم بتوانیم بیماران را پذیرش کنیم ولی در مجموع تا این لحظه کمبودی در بحث پرسنل، دستگاه‌های تنفس‌رسان، اکسیژن‌رسان و حمایت تنفسی در بیمارستان نداشته‌ایم.

البته این قابل بیان است که فشار شیفت کاری در شرایط کنونی معادل یک هفته شیفت‌های قبلی است که قدردان ایثار و تلاش همکاران هستیم چرا که به خاطر همراهی و همکاری پرسنل درمانی تاکنون مشکلی در زمینه کمبود پرستار و پرسنل نداشته‌ایم.

فوت افراد زیر 50 سال مبتلا به کوید 19 در بیمارستان توحید نداشته‌ایم

وی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه رنج سنی فوتی‌های مبتلا به کرونای در بیمارستان توحید، گفت: ویروس کرونا از قانون سنی طبعیتی نکرده و هیچ کس نمی‌تواند به این دلیل که جوان هستند و یا بیماری زمینه‌ای ندارم از خطرات ویروس کرونا در آمان هستم نیست، هر کس در معرض خطر قرار دارد پس حفاظت فردی و دیگر فردی برای همه ضروری است.

واقعیت این است که ماهیت کروناویروس ناشناخته است، اما آنچه به صورت اورال در این چند ماه در کشورهای مختلف درگیر شاهد بوده‌ایم معمولا 80 درصد از افراد مبتلا بدون علامت بوده‌، یعنی ممکن است که مبتلا شده باشند و اصلا متوجه نشده‌اند، اما در این فاصله ناقل هستند، 20 درصد از افراد ممکن است شدید درگیر ویروس شوند و نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کنند.

افراد مبتلا به بیماری زمینه‌ای، کسانی که به دلیل کهولت سن ایمنی بدنشان پایین است، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، افرادی که داروهای مصرف می‌کنند که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند جزء 20 درصد افراد با ریسک بالا در بیماری کرونا هستند.

اینها به تبع افرادی هستند که آمار مرگ و میر بیشتری نسبت به دیگران به دلیل داشتن این بیماری‌ها دارند و ابتلا به کووید 19 نیز این آمار را در آنان افزایش می‌دهد، اما تا این لحظه مرگ افراد زیر 50 سال مبتلا به کوید 19 در بیمارستان توحید نداشته‌ایم البته این حرف به معنای این نیست که افراد جوان دچار این بیماری نمی‌شوند و یا مرگ و میر در بین جوانان وجود ندارد چرا که در سایر شهرها و استان‌های دیگر افراد جوانی حتی از بین کادر پزشکی بدون داشتن بیماری‌های زمینه‌ای به کووید 19 مبتلا و جانشان را از دست دادند.

روزانه به طور میانگین 180 تا 200 دست لباس ایزوله مصرف می‌شود

جدیدالاسلامی به موضوع ملزومات بهداشتی و تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا نیز گفت: کمبودها در روزهای نخست شیوع این ویروس بیشتر خود را نشان داد در آن اوایل اذیت شدیم و کمبودها احساس می‌شد، اما در یکی دو هفته گذشته چون خود دانشگاه متولی کار شد و تجهیزات را خریداری کرد و دربین بیمارستان‌ها و واحدها تقسیم می‌کند شرایط به مراتب و در حد بالا خوب شده است.

روزانه به طور میانگین 180 تا 200 دست لباس ایزوله مصرف می‌شود و به صورت استریل معدوم‌سازی می‌شود تمام پرسنلی که احتمال برخورد با بیماران کرونایی دارند به لحاض پوشش حفاظت فردی می‌شوند.

تا این لحظه موردی مبنی بر اینکه کادر درمانی بیمارستان بدون ماسک و تجهیزات لازم بر بالین بیماری حضور یابد، نداشته‌ایم.

خیرین زیادی در این مدت در کنار مدافعان سلامت استان قرار گرفتند برخی از این خیرین را خود ما فراخوانیدم و برخی خودشان مستقیم مراجعه کردند که کار همه آنها شایان تقدیر است و ما قدردان نیات خوب آنان هستیم.

افراد خیری در این مدت حتی از سایر استان‌‌ها کمک‌های خود را به استان ارسال کرده‌ و با این کار ما را در فرآیند کار کمک کرده‌‌اند.

وظیفه امروز حضور در جبهه دفاع از سلامت مردم است

دیدگاه دکتر جدیدالاسلامی در خصوص، «مدافعان سلامت»، که این روزها بیشتر می‌شنویم، را سوال می‌کنم، می‌گوید: یک زمان جنگی توسط یک سری کشور متجاوز علیه کشور ما شکل گرفت و در چنین شرایطی یک سری جوان و انسان‌های از خودگذشته بدون ادعا و از جان گذشته سینه سپر کردند و آرامش و امنیت را برای ما و این مردم فراهم کردند.

آرامش و امنیت ما مدیون هزاران لاله پرپر شده در عرصه دفاع از امنیت است، امنیت پایدار به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های مجهول توسط شهیدان، جانبازان و رزمندگان تامین شد و حفظ این امنیت پایدار را مدیون تلاش شبانه‌روزی نیروهای مسلح به عنوان مدافعان امنیت هستیم.

امنیتی که شهدا برایمان به ارمغان آوردند امروز توسط نیروهای مسلح حفظ می‌شود که این موضوع بسیار مهمی است که نباید به راحتی از کنار آن گذر کنیم.

الان با گذشت چندین دهه از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، ویروسی به جنگ بشریت آمده که سلامت مردم را به خطر انداخته است، امروز این وظیفه ماست که در این جبهه با دشمن بجنگیم اگر الان جبهه فیزیکی وجود ندارد اما واقعیت این است که جهاد در این نقطه است اگر خدایی ناکرده هر کدام از کادر درمانی در این میدان نبرد به درستی به وظیفه خود عمل نکنند و میدان را خالی کنیم با رسالت خون شهدا هماهنگ نبوده ایم و هیچ وقت نمی‌توانیم خود را بخشیم.

روحیه حاکم بر آن روزهای جبهه و جنگ که افراد به خاطر دفاع از جان همدیگر و تمامیت ارزی جانشان را در طبق اخلاص گذاشته بودند و بدون ترس به میدان مین می‌زدنند امروز در بین کادر درمانی در خط مقابله با ویروس کرونا وجود دارد.

کم نیستند کادر جوان ما که داوطلبانه برای حضور و خدمت در بخش کرونا پیش‌قدم می‌شوند و خطری را که درک کاملی از آن دارند به جان می‌خرند و تنها با هدف خدمت به هم‌نوع به میدان خطر می‌زنند.

یک نفر جوان 23 ساله علیرغم اینکه می‌داند کار در بخش بیماران کرونایی ریسک است اما باز هم حاضر است در این عرصه مجاهدانه حضور داشته باشد و خدمت کند.

بچه‌هایی که در بخش بیماران کرونایی خدمت می‌کنند روحیه جهادی بسیار بالایی دارند چراکه اگر صرف بحث مادی بود اصلا حاضر به خدمت در این بخش نبودند ولی وقتی بحث خدمت و نجات جان همنوع است، مجاهدانه ایستاده‌اند.

من به عنوان پزشک این مملکت از امکانات رایگان برای رسیدن به این نقطه از پیشرفت استفاده کرده‌ام، الان وقت آن رسیده که پاسخ مردم و کشور را بدهم اگر در شرایط امروز که جامعه به حضور و خدمت ما نیاز دارد جا خالی بدهیم هرگز نمی‌توانیم خود را ببخشیم.

مدافعان سلامت کردستان بدون هیچ ترسی و با تمام قدرت و شجاعت ایستاده و میدان را خالی نخواهیم کرد و به حول و قوت الهی و با همیاری و همکاری مردم فهیم این ویروس را شکست خواهیم داد.

خودم آنکال بیمارستان هستم

می‌پرسم، شما خودتان هم گویا در بخش کرونا طبابت می‌کنید، که می‌گوید: به عنوان متخصص داخلی در بخش کرونایی‌ها و سایر بخش‌ها بیمارانی دارم که به صورت مرتب و روزانه آنها را ویزیت می‌کنم، احساس می‌کنم یکی از دلایل همراهی کامل تیم پزشکی و بیمارستانی با برنامه‌ها و دستورات بیمارستان، حضور خودم در کنار آنهاست.

هفت نفر مقیم بیمارستانی را در شرایط کنونی دارم یعنی شب در کنار سایر همکاران در بیمارستان می‌مانم و از آنکال‌های داخلی بیمارستان هستم چون معتقدم یکی از دلایل همراهی تیم پزشکی با تمام تصمیمات و برنامه‌هایم همین موضوع است.

دو رسالت دارم، یکی ریاست بیمارستان که از دیدگاه من یک مسوولیت موقت و امانت است و موضوع دیگر، رسالت اصلی‌ام که همان طبابت است و معتقدم باید در انجام هر دو وظیفه در حد قابل قبول باید تلاش کنم.

«ما سفید می‌پوشیم تا شما سیاه نپوشید»

انتظار آنها از مردم در این شرایط یکی دیگر از سوالاتی که از رئیس بیمارستان توحید سنندج می‌پرسم، شاید این جمله که امروز در فضای مجازی و پشت بسیاری از نیروهای مدافع سلامت به چشم می‌خورد، بهترین کلامی باشد که بتوان به مردم بگویم اینکه «ما سفید می‌پوشیم تا شما سیاه نپوشید».

از طریق این رسانه به نمایندگی از پرسنل زحمت‌کش و شجاع بیمارستان توحید که در کنار سایر همکارانی که در سراسر کشور در این عرصه نقش آفرینی می‌کنند از شهروندان و هم استانی‌های عزیز تقاضا دارم که با قرنطینه‌ خانگی و رعایت نکات بهداشتی به قطع زنجیره کرونا کمک کنند و با این روش فشار کاری بخش درمان را کاهش دهند.

مردم در قطع زنجیره کرونا همیار دانشگاه علوم پزشکی باشند، این بیماری، بیماری‌ای نیست که بخواهیم با درمان مهار کنیم، اینکه منتظر باشیم افراد بیمار شوند و درمان کنیم فاجعه بزرگی را رقم می‌زند، مهم‌ترین اصل در مهار این بیماری پیشگیری است الان بسیاری از کشورها امروز زیر بار درمان بیماران ناتوان مانده است.

کروناویروس یک بیماری بهداشتی است و بحث پیشگیری مهم‌تر از درمان است اساس کنترل این بیماری بهداشت و کنترل موارد بهداشتی است نباید مقطع همگیر شدن این بیماری ایجاد شود.

امروز همه می‌دانیم که تجمع‌ها، شرکت در مراسمات، برگزاری مراسم عروسی، تولد و غیره موجب شیوع بیشتر کروناویروس می‌شود اما متاسفانه در برخی موارد این موضوع را نادیده می‌گیریم.

اصالت فرهنگی ما و اینکه مردم اجتماعی هستیم شاید یکی از مهم‌ترین دلایل است که در برخی موارد توصیه‌های مهم که در مورد قطع این زنجیره ویروس را نادیده می‌گیرم، در این مقطع باید با حساسیت بیشتری عمل کنیم به نحوی عمل نکنیم که به دست خود موجب از بین رفتن عزیزانمان شویم، از ترددهای غیرضروری خودداری کنیم و با رعایت اصول بهداشتی به قطع این چرخه کمک کنیم.

بیماری کووید 19 ننگ نیست، یک ویروس است این بیماری نوعی سرماخوردگی البته با شدت بیشتر است فردی که مبتلا به این ویروس می‌شود جنایت نکرده است، تنها دلیل قرنطینه‌شدن این افراد و اطرافیان آنها تلاش هدفمند برای قطع چرخه ابتلا به این ویروس در جامعه است.

این دید منفی نسبت به مبتلایان به این ویروس نباید در بین مردم ما وجود داشته باشد، متاسفانه چنین دیدگاهی در برخی موارد موجب شده که به خانواده‌های متوفیان فشار مضاعف وارد شود به گونه‌ای که سعی در مخفی کردن دلیل فوت عزیزانشان دارند.

رنج 20 ساله‌ای که با حضور رهبر معظم انقلاب فراموش شد

یک موضوع بسیار مهم که اصل مصاحبه هم بخاطر آن بود را از دکتر جدیدالاسلامی سوال می‌کنم، اینکه رهبر معظم انقلاب در سفر تاریخی‌شان به کردستان دیداری با خانواده آنها داشتند، چه حس و حالی به او دست داد؟، حضور مقام معظم رهبری بدون اطلاع قبلی در خانه ما افتخار بزرگی بود که سال 88 نصیب من و خانواده‌ام شد، در این ملاقات خدمت حضرت آقا عرض کردم که ملاقات با شما موجب شد رنج 20 ساله بدون پدر را فراموش کنم.

حضرت آقا در این دیدار خواستار بیان شرح حالی از موقعیت و وضعیت تحصلیم شدند، در آن زمان بنده پزشک عمومی بودم که ایشان با لبخندی آروزی موفقیت کردند و خواستند که ادامه تحصیل دهم.

دستور حضرت آقا را اجرا کردم و تخصص داخلی گرفتم و در شهر خودمان به مردم خدمت می‌کنم و خوشحالم که در این شرایط که بیش از هر زمانی نیاز مردم بیشتر است در کنار سایر مدافعان سلامت خدمت می‌کنم.

 به گزارش فارس؛ پیشمرگ شهید محمد جدیدالاسلامی در سال 1324 در روستای امروله از توابع شهرستان سنندج و در خانواده‌ای سنتی و مذهبی دیده به جهان گشود و در 19 تیرماه سال 68 یعنی بعد از پایان جنگ تحمیلی، با توجه به اینکه منطقه غرب کشور به طور کامل پاکسازی نشده بود و هنوز گروهک‌ها به صورت مخفیانه در این مناطق فعالیت می‌کردند، به  همراه هفت نفر از همرزمانش، برای پاکسازی روستای دولاب به این منطقه اعزام می‌شوند، ولی در راه به کمین گروهک دموکرات می‌افتند و هر هشت نفرشان در همان تنگه به شهادت می‌رسند.

و امروز یادگار این شهید والامقام در جبهه مبارزه با کرونا به عنوان سکان‌دار بیمارستان توحید سنندج پاجای پای پدر شهیدش گذاشته و در کنار سایر سفیدپوشان مدافع سلامت استوار و محکم ایستاده است.

پسر کو ندارد نشان از پدر تو بیگانه خوانش، مخوانش پسر....

انتهای پیام/2330/71

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار