کد خبر: ۱۰۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
استاندار کرمان گفت: تمامی فرمانداران و شهرداران موظف هستند مراکزی را در سطح شهرستان‌های استان برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از جمله پیاز و گوجه و اقلام اساسی راه‌اندازی کنند، این کار موجب می‌شود سود بیشتری به کشاورزان برسد و مردم این محصولات را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، پیش از ظهر امروز دومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان کرمان با حضور استاندار و دیگر مدیران دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.

این جلسه در حالی برگزار می‌شود که کشاورزان جنوب استان کرمان با مشکل پایین‌بودن قیمت گوجه و پیاز مواجه هستند و به گفته کشاورزان قیمت حال حاضر این دو محصول برای کشاورزانی که یک سال وقت خود را برای کشت این محصول گذاشتند، به صرفه نیست و به همین دلیل برخی از کشاورزان محصولات پیاز خود را از زمین خارج نکرده‌اند.

قیمت گوجه که از کشاورزان خریداری می‌شود بین ۵۰۰ تومان تا نهایتا ۱۰۰۰ هزار تومان است که پول همان کارگر، سبد، کود و ...در نمی‌آید.

این مسئله مشکل همه ساله کشاورزان جنوب استان کرمان است که باید دستگاه‌های متولی از جمله جهاد کشاورزی در این زمینه چاره‌ای بیندیشند تا دیگر شاهد این مشکلات برای کشاورزان نباشیم زیرا این مشکلات موجب ضرر و زیان‌های جبران‌ناپذیری به برخی کشاورزان می‌شود.

افزایش قیمت کالاهای اساسی ناشی از واردات و تغییر متناوب نرخ ارز است

 مهدی حسینی‌نژاد  رئیس سازمان صمت شمال کرمان اظهار داشت: اقلام اساسی که از 28 اسفندماه تا 2 اردیبهشت سال‌جاری دچار تغییر شده‌اند؛ شامل برنج طارم 4 درصد، برنج پاکستانی 27 درصد، برنج هندی 40 درصد، لوبیا چیتی 22 درصد، لپه 10 درصد، عدس 54 درصد و برنج هاشمی 4 درصد افزایش قیمت پیدا کرده‌اند.

وی افزود: افزایش قیمت این کالاها به‌دلیل مشکلات واردات و تغییر متناوب ارز است  که در آینده نزدیک با ورود اقلام داخلی به بازار این مشکل حل خواهد شد.

حسینی نژاد عنوان کرد: براساس ستاد تنظیم بازار برای ماه مبارک رمضان سهمیه شکر در شمال استان یک هزار و 357 تن و در جنوب استان 627 تن در نظر گرفته شده که به در صورت  فله‌ای با قیمت 4 هزار و 700 تومان و بسته‌بندی یک کیلویی 5 هزار و 900 تومان  توزیع می‌شود.

رئیس سازمان صمت شمال کرمان ادامه داد: مرغ منجمد سهمیه شمال استان برای ماه مبارک رمضان، 679 تن  و 314 تن جنوب استان با قیمت مصرف کننده 12 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: گوشت قرمز سهمیه شمال 407 تن و سهیه جنوب استان  188 تن جنوب  با قیمت 42 هزار تومان برای مصرف کننده در ماه مبارک رمضان عرضه می‌شود.

حسینی‌نژاد بیان کرد: سهمیه روغن نباتی ماه مبارک رمضان برای شمال استان یک هزار و 357 تن و جنوب استان 627 تن اختصاص یافته که جنوب استان قیمت آن باتوجه به وزن آنها فرق می‌کند، اما قیمت‌های آنها  در ستاد تنظیم بازار تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه خرما برای ماه مبارک رمضان امسال به‌صورت ویژه در طرح تنظیم بازار کشور و به تبع آن استان قرار گرفته است، گفت: 2 هزار و 36 تن خرما برای شمال استان و 941 تن جنوب استان با  قیمت ۲۴ هزار تومان برای مصرف کننده در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان صمت شمال کرمان عنوان کرد: سهمیه برنج هندی برای ماه مبارک رمضان یک هزار و ۳۵۷ تن  و برای جنوب 627 تن به  قیمت ۸ هزار تن برای  مصرف کننده در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به تعیین قیمت زلوبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان گفت: هر کیلو زلوبیا ۲۰ هزار تومان، قیمت بامیه ۲۲ هزار تومان و زلوبیا و بامیه مخلوط ۲۱ هزار تومان به فروش خواهد رسید.

حسینی نژاد در زمینه توزیع میوه شب عید بیان داشت: توزیع میوه شب عید از 25 اسفندماه سال گذشته شروع و تا ۱۹ فروردین ماه سال جاری ادامه داشت.

وی عنوان کرد:جمع کل میوه شب عید که برای استان کرمان خریداری شده یک میلیون ۶۹۲ هزار تن بوده که یک میلیون ۶۳۹  هزار و ۱۶۰ کیلو توزیع شده که مابقی در قالب آفت و ضایعات قرار گرفته‌اند.

 تأمین پرتقال شب عید 7 استان کشور از جنوب کرمان

 در ادامه این جلسه مسلم مروجی رئیس سازمان صمت جنوب استان کرمان اظهار داشت: ما در جنوب استان پرتقال والنسیا شب عید ۷ استان کشور را تامین کرده‌ایم

وی عنوان کرد: سیب درختی برای تنظیم شب عید 6 هزار و 500 تومان و پرتقال ۶ هزار و ۴۳۴ تومان به فروش رسید و برای جنوب استان 245 میلیون تومان یارانه تعلق گرفته است

مروجی بیان کرد: ما پیشنهاد می‌کنیم خرید حمایتی از گوجه جنوب بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی جنوب انجام شود.

وی تاکید کرد: در جنوب استان ۱۳ کارخانه تولید رب داریم و دو کارخانه دیگر با پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصد در حال ساخت هستند.

مروجی  گفت: سال گذشته این ۱۳ کارخانه  140 هزار تن گوجه را فراوری کرده‌اند که میانگین قیمتی که سال گذشته کارخانه‌ها از کشاورزان خریداری کردند، هر کیلو یک هزار 550 تومان  بوده است که مجموع پول پرداختی کارخانه‌داران به کشاورزان ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که هنوز ۲۰۰ میلیون تومان آن پرداخت نشده است.

رئیس سازمان صمت جنوب استان کرمان تاکید کرد: باتوجه به اینکه قیمت رب در سال گذشته پایین آمد، رب در کارخانه‌ها باقیمانده است.

وی عنوان کرد: کارخانه‌داران جنوب تا کنون 60 هزار تن  گوجه با قیمت میانگین 500 تا 700 تومان از کشاورزان خریداری کرده‌اند و در مجموع 220 میلیارد تومان سال گذشته کارخانه‌داران از کشاورزان گوجه خریداری کردند.

مروجی گفت: قرار بود بانک کشاورزی تسهیلاتی در اختیار کارخانه‌های رب گوجه قرار دهد اما هنوز این کار را انجام نداده و آن را موکول به فصل تولید کرده‌اند.

 محمدجواد فدایی استاندار کرمان اظهار داشت: تعرفه صادرات پیاز طبق دستورالعمل دولت حذف شده و اکنون بحث بسته‌بودن مرزها مطرح است و تعاون روستایی موظف است خرید پیاز را از کشاورزان  انجام دهد.

استاندار کرمان ابراز داشت: تمامی فرمانداران و شهرداران موظف هستند مراکزی را در سطح شهرستان‌های استان برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی از جمله پیاز و گوجه و اقلام اساسی راه‌اندازی کنند، این کار موجب می‌شود سود بیشتری  به کشاورزان برسد و مردم این محصولات را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.

فدایی عنوان کرد: وقتی تعاونی روستایی درست کار نمی‌کند و پول ندارد درش را ببندد، دولت قصد دخالت در امور بحث خصوصی ندارد وقتی که مشکل ایجاد می‌شود و کشاورزان اعتراض می‌کنند ما به‌عنوان دولت مجبور می‌شویم که ورود کنیم.

گزارش از: محبوبه سعیدی

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار