کد خبر: ۱۰۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰

سلامت نیوز:همانند سال گذشته، از ابتدای فروردین سال 1399 نیز در برخی از مناطق کشور بارندگی‌های شدید و سیلاب به‌وقوع پیوست. به‌طور کلی وقوع سیل خطر بروز برخی از همه‌گیری‌های میکروبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، زیرا بارش‌های سهمگین و سیلاب ممکن است به زیرساخت‌های شبکه فاضلاب آسیب وارد کرده و نیز موجب پراکندگی آلودگی‌های با منشأ مدفوعی شوند.آنتاموبا هیستولیتیکا، یک تک‌یاخته انگلی روده‌ای است که اولین بار در سال 1875 میلادی در سن‌پترزبورگ روسیه در نمونه‌های مدفوع کشف شد.

گونه آنتاموبا دیسپار گرچه ریخت‌شناسی مشابهی با آنتاموبا هیستولیتیکا دارد، اما برخلاف آن بیماری‌زا نیست. قطر کیست انگل آنتاموبا هیستولیتیکا کوچک بوده و حدود ده تا 16 میکرومتر است.آلودگی در کشورهای در حال توسعه بیشتر بوده و در کشورهای توسعه‌یافته بسیار کم است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت حدود50 میلیون نفر در جهان مبتلا به این انگل هستند و سالانه حدود صد هزار مورد مرگ به دلیل بیماری‌های آمیبی رخ می‌دهد.

در فرم حاد، ظرف یک تا دو هفته علائم بیماری شامل درد شکمی، اسهال آبکی، از دست رفتن آب بدن و اسهال خونی ظاهر می‌شود. در موارد نادر انگل از روده خارج شده و وارد اندام‌های داخلی نظیر ریه و کبد و قلب شده شده که نهایتا عفونت عمومی بدن را به همراه دارد و در صورت عدم مراجعه به موقع به پزشک در 1 تا 3 درصد موارد خطر مرگ وجود دارد.

در فرم مزمن بیماری، علائم خفیف بوده و بیشتر شامل درد شکمی و اسهال متناوب است. البته گاهی تب، بی‌اشتهایی و کاهش وزن نیز دیده می‌شود. بروز آبسه کبدی از عوارض دیگر این بیماری انگلی است.آلودگی منابع آبی مهم‌ترین عامل ابتلا به این بیماری است.

بنابراین باید از نوشیدن آب‌های مشکوک یا آب نهرها و... پرهیز شود. در صورت عدم دسترسی به آب لوله‌کشی سالم، باید آب‌های مشکوک جوشانده شده و سپس مصرف شوند. همچنین ورود آب‌های آلوده به مزارع سبزیجات محتمل است. بنابراین میوه و سبزیجات باید قبل از مصرف به دقت شست‌وشو و ضدعفونی شوند.

گفتنی است مسواک‌زدن و استحمام با آب‌های آلوده هم خطر ابتلا به این بیماری را به دنبال دارد. آلودگی دست کارگران و متصدیان عرضه غذا نیز در چرخه انتقال این انگل نقش بسزایی دارد. بنابراین تاکید می‌شود شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون بسیار مهم است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار