کد خبر: ۱۱۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۵
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: حدود ۶۰۰۰ بیمار خاص در استان سیستان و بلوچستان خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کنند.

سیدمحمد هاشمی شهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان اظهار داشت: 18 اردیبهشت‌ماه روز جهانی تالاسمی و بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج نامیده شده که بیماران خاص شامل تالاسمی ماژور، هموفیلی و بیماری‌های خونریزی دهنده ارثی، ام اس(MS)، بیماری پروانه‌ای(EB) ، متابولیک و اوتیسم است و بیماران صعب‌العلاج شامل سرطان‌ها، بیماران پیوندی و ... هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برابر آخرین پایش و ارزیابی انجام شده در حال حاضر حدود 6000 بیمار خاص در سطح استان سیستان و بلوچستان از خدمات درمانی رایگان بهره‌مند هستند.

وی افزود: تاکنون در استان سیستان و بلوچستان 900 بیمار دیالیزی، یک هزار و 100 بیمار هموفیلی ، سه هزار و 200 بیمار تالاسمی ماژور، 30 بیمار پروانه‌ای و حدود 650 بیمار ام اس  شناسایی شده‌اند که در مراکز جامع بیماران خاص  و بیمارستان‌های استان خدمات درمانی رایگان دریافت می‌کنند.

هاشمی شهری خاطرنشان کرد: با توجه به تحمیل هزینه‌های سنگین اقتصادی ناشی از درمان این بیماری‌ها بر نظام سلامت و  بار روانی- اجتماعی بر خانواده‌ها و بیماران مشاوره ژنتیک قبل ازدواج و تشخیص پیش از تولد در مورد بیماری‌هایی مثل هموفیلی و تالاسمی و تغییر و اصلاح سبک زندگی و الگوی تغذیه در جامعه در پیشگیری از سرطان‌ها، دیابت، نارسایی کلیه و فشار خون نقش مهمی در جلوگیری از بروز این بیماری‌ها دارد.

انتهای پیام/392/ ع

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار