کد خبر: ۱۱۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
محققان موفق به ابداع فناوری تازه ای شده اند که با بررسی سریع نمونه ها و اشیای جمع آوری شده از صحنه جرم، پی بردن به اینکه مجرمان سیگاری بوده اند یا خیر را امکان پذیر می سازد.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، زمانی که پلیس به بررسی صحنه جرم می پردازد، معمولا سرنخ های اندکی در دسترس هستند. اما یک فناوری جدید جرم شناسی پی بردن به اینکه مجرمان سیگاری بوده اند یا خیر را امکان پذیر می سازد.

 

در قالب این فناوری که به روش طیف سنجی رامان مشهور شده، یک نور تک رنگ لیزری بر روی نمونه به دست آمده از صحنه جرم تابانده می شود. این امر موجب لرزش مولکول های آن ماده می شود. در نتیجه نور تابانده شده بر روی این ماده  نیز دچار اعوجاج و لرزش می شود. با تحلیل این نور می توان مواد موجود در آن را شناسایی کرد و از جمله مشخص کرد آیا مواد شیمیایی موجود در سیگار در نور قابل شناسایی است یا خیر.

پژوهشگران آمریکایی که این روش را ابداع کرده اند می گویند از این طریق موفق به شناسایی نیکوتین در برخی اشیای برجای مانده در صحنه جرم شده اند. آزمایش ها بر روی نمونه های برجای مانده توسط ۳۲مجرم در صحنه جرم صحت این روش را به اثبات رسانده است. انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار