کد خبر: ۱۱۲۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات ایران در واکنش به اظهارات مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت منطقه سرخون جوابیه‌ای صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد در پی درج خبری پیرامون عملکرد اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در خصوص اقدامات انجام شده برای مقابله با آسیب محیط زیست در پی نشت نفت در آب و خاک منطقه، اکنون روابط عمومی خط لوله مارون جوابیه‌ای صادر کرده است؛ متن این جوابیه در زیر آمده است. (جزییات بیشتر)

ضمن استجابت دعا در شب‌های قدر به استحضار می‌رساند در پی انتشار خبری با عنوان «اقدامات بی نتیجه محیط زیست در خصوص نشت نفت در آب سرخون» که در تاریخ 99/2/20 در سرویس استان چهارمحال و بختیاری آن خبرگزاری وزین منتشر شده است خواهشمند است طبق بند 23 قانون مطبوعات نسبت به انتشار توضیحات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران جهت تنویر افکار عمومی در اسرع وقت اقدام مقتضی به عمل آید:

در ابتدای خبر عنوان شده‏ است که مردم منطقه میانکوه شهرستان اردل به دلیل نشت نفت در آب رودخانه سرخون مدت‌هاست که آسیب‏‌هایی در حوزه کشاورزی، دامداری، شیلات، بهداشتی و غیره متحمل شده‏‌اند. این درحالی است که در هیچکدام از حوزه‏‌های کشاورزی، دامداری و بهداشتی آسیبی به مردم منطقه وارد نگردیده‏‌است.

چرا که به استناد آزمایشات مستمر صورت گرفته روی آب و خاک منطقه که با همکاری اداره محیط‏ زیست استان انجام می‏‌گردد، آلودگی نفتی چشمه سرخون در حد بسیار جزئی بوده و فقط در منشاء و مظهر چشمه وجود دارد و این مقدار آلودگی هیچ گونه تاثیری بر روی باغات و مزارع کشاورزی نداشته است کما اینکه تاکنون هیچ گونه خسارتی بابت دعاوی کشاورزی مردم منطقه پرداخت نشده‏‌است و این موضوع نیز ناشی از عدم تایید خسارت به بخش کشاورزی از جانب کارشناسان دادگستری بوده‏ است.

آب شرب مردم منطقه نیز با تملک و تجهیز دو دهنه چشمه با دبی حدود 40 لیتر در ثانیه با تایید نمایندگان وزارت نیرو توسط این شرکت صورت پذیرفته و مردم شهر و روستاهای سرخون هم اکنون هیچ مشکلی از بابت آب شرب و بهداشتی ندارند. تنها بخش آسیب دیده از این آلودگی در سال‌های گذشته بخش شیلات بوده که در این حوزه نیز طبق توافقات صورت پذیرفته و یا برآوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان دادگستری خسارات برآورد شده به پرورش دهندگان و مالکان حوضچه‏‌های پرورش ماهی پرداخت شده‏ است.( مدارک محفوظ است )

در بخش دیگری از خبر به نقل از مدیر کل محترم محیط‏ زیست استان عنوان شده: "طول خط لوله در شهرکرد 154 کیلومتر و عمر آن بیش از 40 سال است که باید نواحی فرسوده آن بازسازی و یا تعویض گردد" این در حالی است که در هیچ کجای دنیا خطوط انتقال به دلیل قدمت خط تعویض نمی‏‌گردد. کلیه خطوط لوله بصورت منظم و دوره‏ای با استفاده از دستگاه پیشرفته پیگ هوشمند پایش گردیده و در صورت کوچکترین مشکل از نظر فرسودگی و نشتی نسبت به ایمن سازی آن اقدام می‏‌گردد، لذا با تدابیر اشاره شده و تعمیرات انجام شده هم اکنون هیچ نقطه دارای ریسک خطری در محدوده استان چهارمحال و بختیاری وجود ندارد.

اقدامات مهمی همچون ساخت حوضچه‏‌های تبخیری مجهز به لایه ژئومبران، ساخت سایت پاکسازی خاک‌های آلوده در مجاورت تأسیسات نفتی گندمکار و انتقال خاک‌های آلوده به این سایت، استقرار دستگاه تصفیه فاضلاب‌های بهداشتی در مرکز انتقال نفت، تعمیر اساسی مخزن اصلی نفت خام مرکز انتقال نفت گندمکار از دیگر اقداماتی بوده‏ است که از طرف شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران جهت اهمیت به مسائل زیست محیطی منطقه انجام شده و بصورت دوره‏‌ای نیز آب چشمه و رودخانه سرخون جهت پایش‏‌های لازم با همکاری محیط‏ زیست و ادارات ذیربط استانی نمونه‏ برداری و در آزمایشگاه مرجع در تهران بررسی و پایش می‌شود.

در ادامه اظهارات مدیرکل محترم محیط زیست مبنی بر پیگیری جبران خسارات به مردم و محیط زیست ذکر این نکته ضروری است که خسارات مردم در بخش شیلات از طریق مراجع به مقامات قضایی و یا توافق دو جانبه حل گردیده و آب شرب مردم نیز از طریق دو دهنه چشمه مرتفع و در بخش کشاورزی نیز از ابتدای آلودگی چشمه تاکنون هیچ گونه مشکلی وجود نداشته است.

لازم به ذکر است که پروژه‏‌های مطالعاتی متعددی تاکنون روی چشمه و رودخانه سرخون انجام شده که از آن جمله می‌توان به «پروژه بررسی وضعیت آلودگی چشمه سرخون توسط شرکت صحراکاو، پروژه بررسی تاثیرات آلودگی‏‌های نفتی روی ماهی‌های سردآبی توسط دانشگاه لاهیجان که در مرحله پایانی کار می‏‌باشد و پروژه بررسی آلودگی نفتی برروی حوزه آبریز چشمه سرخون و نحوه رفع آلودگی توسط دانشگاه تبریز که در مرحله عقد قرارداد می‌باشد اشاره کرد.

انتهای پیام/3339/م

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار