کد خبر: ۱۱۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
با توجه به نزدیک شدن فصل گرما روشن کردن آتش در دشت و کوه و جنگل و انداختن ته سیگار روی زمین احتمال آتش‌سوزی مراتع استان متصور است لذا همراهی مردم، بهترین عامل بازدارنده از آتش‌سوزی مراتع در استان ایلام است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام؛ بارش‌های فراوان طی سال گذشته و سال جاری در ایلام همانند بسیاری از نقاط کشور، موجب رویش قابل توجهی گیاه در مراتع این استان شده است که در صورت رعایت نکردن  و پیش بینی اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده، احتمال وقوع آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌‌ها ی ایلام با توجه به تجربه آتش‌سوزی‌های کسترده سال گذشته متصور است.

لذا پیش‌بینی، پیشگیری و اقدامات بازدارنده همراه با آمادگی و تامین نیازها و ملزومات خاموش کننده ضرورتی است که از هم اکنون مسئولان مرتبط با موضوع باید برای آن چاره‌اندیشی کنند.

تجارب آتش‌‌سوزی مراتع در سنوات گذشته نشان می‌دهد که این اتفاق بیشتر در مناطق  سخت‌گذر و کوهستانی رخ داده است. عامل انسانی نیز بیشترین علت در حادث شدن اتفاق است، آتش‌سوزی مراتع  خارج از ساعات کاری اداری و روزهای پایانی هفته وایام تعطیلات اتفاق می افتد، اطفا حریق در این مناطق بسیار دشوار است و زمان می‌برد.

رضا احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام در این  ارتباط در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام اظهار داشت: در سال جاری به رغم تمام پیش‌بینی‌ها، نیازمند عزم جدی مردم در پیشگیری از آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان ایلام هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام گفت: افزایش رویش گیاهان علفی در مراتع و جنگل‌ها استان و این افزایش رویش گیاهان، احتمال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان را  در فصل تابستان و گرمای هوا درصورت بی‌احتیاطی مردم افزایش خواهد داد.

 احمدی افزود: شناسایی و رفع عوامل مختلف در گسترش آتش‌سوزی جنگل‌ها همچون جمع‌آوری شاخه‌های شکسته، جمع‌آوری علوفه‌های خشک و هر آنچه پتانسیل حریق را افزایش می‌دهد، در دستور کار منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام قرار دارد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام خاطرنشان کرد:  آموزش و فرهنگسازی‌ جوامع محلی نقش مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق دارد. لذا در سال‌جاری در خطبه‌های نمازجمعه، اهمیت حفظ جنگل‌ها و مراقبت از آنها توسط ائمه جمعه مورد تأکید قرار می‌گیرد و در این ارتباط هماهنگی‌های لازم انجام شده است.

وی با تاکید بر این‌که گردشگران بعد از روشن کردن آتش در مراتع از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند، اضافه کرد: در صورت رعایت نکردن افراد بعد از حضور در طبیعت، احتمال بروز آتش‌سوزی در مراتع زیاد است.

وی افزود: گردشگران به محض مشاهده‌ی آتش‌سوزی در مراتع و محیط زیست سریع با شماره‌های 1504 و 1540 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/861/ ع

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار