کد خبر: ۱۱۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
تقی زاده خامسی کاندیدای انتخابات اتاق بازرگانی:
به گزارش رونامه تجارت، بیش از 400 سال از عمر اتاق های بازرگانی می گذرد و در این گذر هدف بر این بوده تا فعالان اقتصادی با ایجاد تشکلی مستقل از دولت یاری کننده و فریادرس بخش خصوصی باشند تا با ارائه گفتمانی مشترک به بیان مشکلات پرداخته و با ارائه نظرات و راه حل های منطقی برای دولت راهگشا باشند. طی روزهای آتی انتخابات اتاق که امسال بر خلاف سال های گذشته از جنب و جوش خاصی برخوردار است برگزار خواهد شد  و از نکات حائز اهمیت انتخابات امسال می توان به حضور تشکل های مختلف اشاره کرد.در این بین تشکل "ائتلاف برای فردا " با حضور افرادی همچون یحیی آل اسحاق، محسن بهرامی ارض اقدس، پدرام سلطانی، قاسم تقی زاده خامسی، مهدی جهانگیری ، مهدی پورقاضی، مسعود خوانساری ، محسن خلیلی عراقی و چهره های برجسته دیگر نوید چشم اندازی روشن را برای انتخابات این دوره از اتاق می دهند که با شعاری همچون تحول دراتاق،توسعه دراقتصاد، درگرو"ائتلاف برای فردا "  مترسم  آینده ای روشن برای اتاق بازرگانی است.در این بین با یکی از اعضای این ائتلاف آقای قاسم تقی زاده خامسی به گفت و گو نشستیم تا بیشتر با دیدگاه ها و نظرات این ائتلاف آشنا شویم.
 
جناب تقی زاده در ابتدا ضمن معرفی خود اهدافتان برای حضور در اتاق را تشریح بفرمایید؟
دوران جوانی و نوجوانی در جوار حرم ثامن الحج و با مهر پدر و مادر سپری شد ، پس از آن برای تحصیل  راهی آمریکا شده و در دانشگاه ایالتی نیویورک و در رشته راه و ساختمان فارغ التحصیل گردیدم . کارم را در دانشگاه مشهد آغاز کردم و پس از آن  یک دهه معاون شهردار تهران وپس از آن  مدیر عامل آب منطقه ای تهران بودم و اکنون ده سال است که سهامدار و رئیس هیئت مدیره چند شرکت خصوصی هستم که به صادرات و تولید می پردازند. همیشه نگاهم در عرصه مدیریت شهری به اقتصاد شهروندان بود لذا پس از ساخت و راه اندازی میادین میوه و تره بار ، فروشگاههای زنجیره ای شهروند را با همکارانی شفیق تاسیس کردم. اکنون نیز معتقدم منافع ملی کشور در آزاد سازی اقتصاد و ایجاد رفاه برای مردم است. لذا باید کشور خودش را با جامعه جهانی نزدیک و امیدواریم که با رفع تحریم ها بتوانیم وارد اقتصاد بین المللی شویم. منابع مالی کشور محدود است ما برای توسعه نیاز به سرمایه گذاری خارجی داریم و باید برای اتصال به این منابع راهکارهایی ارائه شود. 

افراد برای حضور در اتاق از چه پارادایم هایی باید برخوردار باشند؟
افرادی که می خواهند در اتاق حضور یابند باید دارای یک سابقه کار مناسب و آشنا با اقتصاد جهانی باشند و علاوه بر تجربه، نوگرایی در اتاق ها  که تا کنون مغفول مانده است را فعال کنند . 

به نظر شما تا چه اندازه در دوره های قبل شایسته سالاری بر فضای اتاق حاکم بوده  است؟
در دوران قبل نیز تلاش هایی صورت گرفته است اما قضاوت در مورد عملکرد اتاق به این           برمی گردد که آیا شرایط برای فعالیت اتاق به صورت مطلوب وجود داشته است که به نظر اینجانب خیر ، هرچند که اعتقاد دارم اتاق های بازرگانی می توانستند پیش از این در جلوگیری از تصمیمات اشتباه حضور یابند . 

در این دوره شاهد حضور تشکل های بسیاری هستیم به نظر شما این تشکل ها تا چه اندازه می توانند مثمر ثمر باشند؟
انتخابات دوره هشتم از شور و هیجان بی سابقه ای برخوردار است  بر خلاف دوره های قبلی است که انتخابات در فضایی آرامی صورت می گرفت. هر چند طی دوره های قبل در انتخابات حضور نداشتم اما در جریان آن بودم،  بطوریکه افراد محدودی  کاندید می شدند و تعداد 15 درصد از اعضاء رای می دادند ، در این دوره بر خلاف دوره های گذشته تشکل هایی همچون دارو، بورس و حتی بانک ها حضوری فعال دارند ،که در صورت حضور فعال اعضاء اتاق می تواند در  پیشبرد هر چه بهتر اهداف اعضاء  نقش داشته باشد. خوشبختانه تا امروز بیش از 80 تشکل از " ائتلاف برای فردا "  حمایت کرده اند. 

حضور افراد دولتي دراتاق را چطور ارزيابي مي كنيد؟
حضور افرادی که در دولت دارای سمت های  مدیریتی بوده اند می تواند در تعامل با دولت مثمر ثمر باشد. ترکیب فعلی ائتلاف ما اگرچه افراد دولتی هم هستند اما همه آنها حداقل یک دهه است در بخش خصوصی فعالیت مفید دارند و تجربیات خوبی کسب کرده اند . 

نظر شمادرخصوص حذف كارت بازرگاني چيست؟
اصولا" اتاق باید خواسته های اعضا را از دولت ها مطالبه کند نه اینکه مطالبات دولت را از اعضا پیگیری نماید، صدور کارت بازرگانی با شرایط فعلی غیر قابل دفاع است چون اتاق بازرگانی      اداره ای  شده است که اعضا را در فشار و مضیقه  قرار می دهد که پاسخ استعلامهای دولتی را اعم از بیمه دارائی گمرک و غیره را به اتاق برای اخذ کارت ارائه دهد ، دولت با این بوروکراسی عجیب و غریب و این همه حقوق بگیر چرا خودش نباید مطالباتش را پیگری کند ، اتاق بازرگانی جای این کارها نیست منتخبین باید از حقوق اعضا دفاع کنند و با حضور در کمیسیونهای مختلف نگذارند حقوق اعضاء  از بین برود . 

در حال حاضر وضعیت صادرات ما با چه مشکلاتی دست به گریبان است؟
آنچه که روشن  است اینکه طی این سالها ما در صادرات خیلی موفق نبودیم البته وجود تحریم ها و  عدم نقل و انتقال پول نیز مزید بر علت شده است اما تصمیم گیری و بخشنامه های مختلف آرامش را از صادر کنندگان سلب کرده است و تولید کنندگان نیز وضع بهتری ندارند عملکرد انبساطی و انقباضی دولت که ناشی از افت و خیز درآمدهای نفتی است اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده است . معتقدم که این دوره انتخابات اتاق خاص است چرا که ما به زودی و با رفع تحریم ها به عنوان یکی از کانون های سرمایه گذاری دنیا قلمداد خواهیم شد لذا با توجه به امکانات و سرمایه هایی همچون نیروی انسانی، منابع معدنی و ... انشاء الله دوره شکوفائی اقتصاد کشور فرا خواهد رسید . 

نقش اتاق در این بین از چه لحاظ حائز اهمیت است؟
اتاق نقش بی بدیلی در تصمیم سازی دارد هر چند که اتاق تصمیم گیرنده اصلی نیست اما می تواند با تعامل مناسب با دولت و دفاع از تولیدکننده و بازرگان های کشور نقش خوبی را ایفا کند در واقع صدای اتاق صدای تولید و صدای تجارت باشد این صدا باید اینقدر رسا باشد که دولت را مجاب به اتخاذ تصمیمات مناسب کند، اگر ترکیبی از تجربه و نوگرایی بر اتاق حاکم شود تحول جدی خواهد بود . 

هدفتان از ورود به اتاق چیست و در چه زمينه هايي مي خواهيد فعاليت كنيد؟
 در فضای جدید اتاق نیز بایدراهکارهای جدید برای بنگاه داران ارائه دهد و با حمایت آنها شرایط مناسبی بوجود بیاورند ، در رفع گرفتاریهای تولید و فضای کسب و کار در دوره های گذشته اتاق های بازرگانی نقش خود را به خوبی ایفا نکردند و همانطوری که می بینیم تولید کننده ، صادر کننده ، بازرگان و بانکها همه در یک سیکل معیوب گرفتارند .
به نظر شما در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا ما باید تمام آرمانهایمان را با مذاکرات گره بزنیم؟
باید با خودمان صادق باشیم ما دارای منابع محدودی هستیم که این منابع محدود نیز با کاهش قیمت نفت دچار نقصان می شود ، پیش بینی ها نشان می دهد طی چند سال آینده نیز به همین منوال است  دوره های  قبل میلیاردهاتومان  در آمد نفت برای کشور کسب شد که اثری جدی در توسعه پایدار کشور نداشت  و تا وقتی که ما نتوانیم منابعی برای توسعه کشور در اختیار داشته باشیم وضعیت به همین منوال است . من امیدوارم که یک توافق خوب به نتیجه برسد . 

بخش خصوصی طی این سالها به کدام سو رفته است؟
واقعیت این است که اقتصاد کشور طی این سالها دولت سالار بوده است و حمایت از  بخش خصوصی هنوز در حد شعار باقی مانده است. ساده اندیشی است که گمان کنیم دولت از بخش خصوصی  حمایت می کند. به واقع 85 درصد از منابع کشور در دست دولت و 15 درصد مابقی در دست بخش خصوصی است. بسیاری از واگذاری ها نیز در دست بخش خصوصی نیست و شبه خصوصی ها این بازار را نیز قبضه کرده اند. در کشور کارخانه هایی وجود دارند که میلیاردها  سرمایه گذار شده است و تولیداتشان هم در کشور خریدار دارد اما منابع محدود مالی آنها را به تعطیلی و یا تولید با ظرفیت پایین کشانده است . 

سخن آخر ؟
حضور اعضاء در روز رای گیری تعیین کننده است، برای تشکیل یک اتاق منسجم حضور حداکثری می تواند مطالبات بخش خصوصی را بهتر پیش ببرد، اطمینان دارم اعضاء در روز رای غفلت نخواهند کرد و این دوره درصد رای دهندگان بصورت چشمگیر افزایش خواهد یافت .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار